ANGSTZAAIEJIJ

Angst is een merkwaardig fenomeen. Bang voor iets wat misschien niet of misschien wel kan gebeuren.
De wereld maakt er veel gebruik van. De media doet het. De politiek en leidende figuren in de maatschappij hebben het ook ontdekt.
Neem Nout Wellink, president van de Nederlandse Bank.  Zag hem van de week bij Knevel&vandeBrink, dat EO tokshowtje, uitleggen dat we vooral moeten doorgaan met geld pompen in Griekenland.  Alleen al de manier waarop hij praat wantrouw ik.  Hij spreekt woorden eindigend op  ‘en’ uit als ‘y”
En van de  ‘r’  maakt hij een ‘ j  ‘

Hij gooit er meteen een angstzaaiertje in:’ Als wij nu Gjiekenland geen geld lenii, dan zakt de hele wejeldeconomie in elkaaj. Dan
moetii wij de jekening van de Griekii betalii’
Nou en? Dan zakt het toch lekker in elkaar. Ik heb toch al niets dus wat heb ik te verliezen. Gewoon op nul beginnen, zou ik zeggen.
Dat denkende zie ik de reden voor Wellinks angstzaaierij.
Hij en tig andere miljonairs zijn natuurlijk als de dood voor economische rampen en inflatie. Dan is hun geld niets meer waard.
Eigen belang dus.

Een ander angstzaaiertje las ik vorige week in de krant: “Einde van de wereld nabij? Komeet gaat in november rakelings langs de aarde schieten”
Er gaat toch iets borrelen als je dat leest.  Totdat blijkt dat met rakelings; 65 miljoen kilometer wordt bedoeld.
Ik bedoel, ga het eens fietsen, 65 miljoen kilometer. Hoe bedoel je rakelings!
Zo ken ik er ook nog wel een paar: ‘Ramp voorkomen!! Twee treinen, één in Frankrijk en één in India, botsen bijna op elkaar’
Nog een: “Tornado met windstoten van 400 km per seconde raast op Australie af. Het KNMI roept alarmfase rood af en de regering wil extra dijkbeveiliging in de randstad.’

Ik steek nog een sigaajtii op uit een doos Willem II uit 1908 en zet mijn tandii in een vegetajischii gehaktstaaf.
Als je dat overleeft heb je nergens angst meer voor.

Nog een angstzaaiertje

53 gedachten over “ANGSTZAAIEJIJ

  1. Hoe minder ik weet hoe beter ik me voel.
    vooral die commerciele zender hebben er een handje van mee om ons de stuipen op het lijf te jagen.

  2. Even correctie Paco , Laten we even astronomische feiten vergelijken met voetbal ; 65 miljoen kilometer in de astronomie is als een schot net naast de paal. (hobby Ollie). Maar egt genooten fan uw ferhaal weer !

  3. Ik denk dan maar eerst zien en dan geloven.
    Maar je hebt gelijk iedereen, politiek, media en nog meer van dat gesnor, doen heel veel moeite om elkaar veel angst aan te praten.
    Ik wens je een fijn, warm, zonnig weekend.

    • inderdaad je hebt ook idioten die zich astronomen noemen ! De aarde wordt dagelijks duizenden keren getroffen. En half augustus wanneer de arde met zijn baan de Perseiden doorkruist , honderdduizenden keer .

  4. tegenwoordig laten ze ons teveel zien, maar schrik zou je er niet van mogen krijgen, maar ik hoop wel dat iedereen verwittigd is waar je voor moet oppassen

  5. Ooooo heerlijk, hoe grappig weet jij deze overigens knappe analyze van de feiten te brengen! Ik ga hier weer een beetje monterderderder vandaan! Dankjewel, ook voor je steunende reactie hé!

  6. De meest effectieve manier om iets door te drukken is angst aanjagen.
    Het is net verzekeren.
    Heb jij ooit iemand horen zeggen: Hè, blij dat ik voor niets betaald heb?
    Daarbij is het een grote oplichterij.
    Er wordt helemaal niets verzekerd. Levensverzekering? Krijg je dan je leven terug, mooi niet. Iemand krijgt bedrukte papiertjes of zelfs alleen maar een ander getal op zijn/haar bankrekening.
    Alle controlerende (onderdrukkende) systemen van de overheid zijn zg voor onze eigen veiligheid. Maakt het jou uit of je beroofd wordt bij een camera of niet? Het enige verschil is dat de politie heel misschien die overvaller kan pakken, als de plaatjes goed zijn, als ze tijd hebben, als de zaak belangrijker is dan andere zaken, als ze de overvaller kunnen vinden.
    Maar voor jou maakt het niet uit.

  7. Met Bopske maak ik me meer zorgen om de extraterrestials die ons nauwlettend in de gaten houden. Wij moeten het niet te bont maken of ze grijpen weer in (Zondvloed, de zwarte pest, Hitler en dan nu die komeet) Die gasten zijn makkelijk in staat om dat stuk steen een zetje in de goeie richting te geven. Plons! En een tsunami met golven van 900 meter. Hee, lag daar niet ooit West Europa?

    Ceesgegroetje

  8. Wellink zei ook dat hij naar zijn vrouw luistert als het om eten gaat…
    De man is zo vet dat zijn vrouw hem ook moet helpen bij het plassen 😉

    Fijn weekend!

  9. dat is een eind fietsen hoor
    ik geloof in wat ik zie
    ik zie dat ik het finacieel slecht heb
    dus kan er van mij niets naar die grieken gaan
    en zou jij die welling niet ff kunnen vragen wat op mijn rekening te pompen dan kan ik gaan fietsen
    fijne dag

  10. Zal ik dan ook maar even angst zaaien? Morgen keert Jezus terug op aarde en breekt dus het einde der tijden aan! Mochten we dat toch overleven, dan kunnen we ons alsnog druk gaan maken over kometen en Maja’s.

  11. Ha, die Paco…

    er gaat helemaal niks naar de grieken.
    Eerst daar zelf de rekeningen betalen en alle smeergelden afschaffen.
    Dan de rijke grieken wat meer belasting laten dokken. (Mag wat mij betreft in Nederland ook, maar dit terzijde)
    en dat dan een paar jaar aanzien.
    Eerst kijken of ze zelf de boel op orde kunnen krijgen.

    En zo niet…. dan gewoon de sirtaki blijven dansen met een ouzootje erbij en verder niet zeujie…
    Groet van Marlou

    .

  12. Geen denken aan, geen sou meer naar die Grieken. Heb die lui al gematst door een zwerfhond mee te nemen. Dat scheelt toch ook weer. Ik heb mijn aandeel ruimschoots bij gedragen.

  13. Maar mensen laten zich graag bang maken. Daarom ook staan er van die lange rijen bij achtbanen en spookhuizen. En is de première van elke Saw-film steeds weer uitverkocht. Jammer dat mensen die nuchter over problemen kunnen praten niet erg geliefd zijn bij programma-makers.

  14. Heer Paco, amice.

    Ook wij van het BTA Buro Tegen Angst ( niet te verwarren met een partij die angst verspreidt Paljassen Verspreiders Vereniging) kennen het fenomeen dat “angst “heet. U zult begrijpen dat – tijdens onze bijeenkomsten- wij voldoende wc papier en krantenpapier meenemen om onze angstgevoelens die soms endeldarmkrampen kan veroorzaken, bij de hand hebben. Maar na onze workshop en presentaties is die angst totaal verdwenen, doch dit terzijde.

    Angst ligt volgens ons verborgen in de diep gewortelde vrees dat onze wereld ooit zal vergaan, San Fransisco en Los Angeles zullen verdwijnen in de andreas kloof na een scheuring van de aardplaten, de Maya’s hebben voorspeld dat 2012 een nieuwe tijd zal aanbreken en de huidige wereld wanorde wellicht een teken kunnen zijn. Aardbevingen, Wateroverlast, Kernrampen, maar ook nu eens niet de DSB affaire maar de DSK affaire in een hotel. De angst van DSK is nu dat hij voor minimaal 50 jaar achter de tralies zal verdwijnen. Net goed, zeggen wij. Je moet als machtswellusteling afblijven van de vrouw! C’est Domipik, c’est moi! Maar dit ook terzijde
    Dat een land failliet kan gaan, ach…. dat de investeerders geld verliezen, ach.. maar dat Angst, angsten worden aangepraat…..

    Alles met akte, vastgoed fraudevrije en parkeerschadevrije weekend!

  15. Ha Paco,
    Zo is dat, de enigste druk die ze voelen is die van hun eigen portomo”nee”.
    Laat maar klappen, kunnen we eindelijk ens zien dat men ongelijk heeft.
    Als ze alles kwijt raken hebben ze verkeerd belegt en is bewezen dat ze er ook gen snars van weten. oma

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  16. hele wereldeconomie.. we spreken hier over Griekenland. Kom op zeg.. ik zou het land niet eens kunnen aanwijzen op de wereldkaart….

    Love As always
    Di Mario

  17. Ha Paco,

    Morgen een nieuwe week, wat er gebeuren gaat weet ik nog niet precies, maar we gaan een beslissing over Tommy nemen. Oma

Plaats een reactie