U KUNT WEL EEN GLAASJE FRIES KRIJGEN

Met mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab, ben ik op weg naar Heerenveen. Neef Bopske ligt daar nadat hij in Heerenveen op het einde van de wereld ging zitten wachten.  Ab vindt dat een goede keuze omdat Heerenveen het dichtst bij het einde van de wereld ligt. Om die reden noemt hij het altijd Herenjezusveen, maar dat terzijde.
Bopske zat in Herejezusveen te wachten tot hij een ons woog.Toen dat het geval was vrat hij negen borden snert waarvan één bedorven,  met alle gevolgen van dien.

En nu rijden wij het terrein op van het ziekenhuis waar Bopske ligt bij te komen van zijn voedselvergiftiging.
Het ziekenhuis blijkt de Tjongerschans te heten.
‘Moet je nou kijken,’ zegt Ab. ’ Dit lijkt Goddomme wel het gebouw van de Veredelde Naties. Moet je die vlaggen zien. Hier wordt duidelijk gevierd dat je in het ziekenhuis terecht komt.
Wat een gebouw zeg.’
‘Ja,’ zeg ik. ‘Je kunt het beter Tjongetjongeschans noemen, Ik hoop maar dat Bopske zich een beetje gedragen heeft.’
‘Hoezo?, ‘ vraagt Ab. ‘Bopske gedraagt zich toch altijd prima?’
‘Nou, weet je nog vorig jaar, toen hij dat bejaardenhuis in Termuntenzijl inliep? Toen hij daar een enorm bord in de aula  ophing. “VERTREKHAL, stond erop. Vonden ze niet geestig daar.’
‘Ach, moet kunnen,’zegt Ab.

Even later lopen wij naar een verpleger die met een stapel pispotten loopt te sjouwen: ‘Dag meneer,’  zegt Ab. U bent veelpleger hier?’
De man kan niet lachen om Ab’s briljante humor. Ik ook niet trouwens
‘Ik ben veRpleger, heren. Zoekt u iets?,’ vraagt hij
‘Jazeker,’zegt Ab. Als het goed is werd hier gisteravond een losgebroken wilde Neanderthaler, luisterend naar de naam Bopske binnengebracht. Hij had een voedselvergiftiging. Trieste zaak. Gaat het al weer wat beter met dat voedsel?’
De verpleger staart ons aan. Dan: ‘tja, gisteravond werd hier inderdaad iets binnengebracht dat aan uw beschrijving beantwoordt. Eerst dachten wij dat het om een zak sterk vervuild slachtafval ging dat hier per ongeluk werd geloosd. Maar toen zagen wij dat het om iets bijna menselijks ging. Om welke soort gaat het eigenlijk?’
‘Om een directe nakomeling van de Cro-Magnonmens,’ zegt Ab. ‘Hij ontsnapte uit ons museum. Om precies te zijn, uit de zaal met fossiele afval en gevaarlijke stoffen.’

De verpleger knikt begrijpend en loopt met ons mee naar Bopske’s zaal. Er klinkt daar enig rumoer. Bopske lijkt , zo te horen, duidelijk aan de beterende hand.
Als wij zijn kamer binnenlopen zien wij hem bij het open raam staan, eieren gooiend naar een naderende depressie. Blaffend, en met een mede patiënt op zijn rug.
Ab vraagt aan de verpleger of wij een biertje kunnen krijgen.
‘In geen geval.’, zegt de verpleger. ‘U kunt wel een glaasje fries krijgen.’

Bopske begint te grommen.
Je schrikt er toch van.

55 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

55 Reacties op “U KUNT WEL EEN GLAASJE FRIES KRIJGEN

  1. Wat een leuke start voor de maandagochtend , Paco ! Dankjewel !

  2. Wat een glaasje Fries is weet ik niet, ik hou het dus maar gewoon bij een lekkere beker koffie.
    Fijne maandag.

  3. als ik weer eens naar friesland ga zal ik eens kijken bij dat Tjongetjongeschans kijken , ja ziekenhuizen zijn ook net kantoren geworden waar een groot teveel aan managers de dienst uit maakt
    konden jullie Bobske mee naar huis nemen of was ie nog te zwak
    ook ik pak een koffie
    fijne dag

  4. Ha, eens een leuk Bobske verhaal:-))))))))))))

  5. Bobske heeft gelukkig geen blijvend letsel aan het einde van de wereld overgehouden.

  6. Suske: dat is bij Bopske moeilijk te zien

  7. Fietszwerver: Jazeker, wij gooiden hem in de kofferbak en zijn redelijk veilig thuis gekomen

  8. ik kom hier voor het eerst en het is genieten van je woordjes.

    Heet dat ziekenhuis nu echt Tjongerschans ? wat een gekke naam voor een ziekenhuis

  9. Ik herken bepaalde patronen in Bobske’s gedrag. Of ligt dat aan mij?

  10. De Tjongerschans is nog 1 van de kleinste ziekenhuizen van Friesland ook…. 🙂 Ik woon in de omgeving van Heerenveen. Grappig om er door jouw ogen naar te kijken. Ik wens je een fijne maandag! Met de vriendelijke groeten uit Friesland!

  11. Als ze een ‘Tjongerschans hebben, waar laten ze dan hun oude patiënten?

  12. Dank zij Bopske zie je nog eens iets van de wereld 😉

    Fijne dag!

  13. Paco c.s. Amice! Dank voor uw reactie als dag na de dag van dag des ordeels.
    http://www.nummer22absurd.wordpress.com doch dit terzijde.

    Ik lach me een pijn in de buik als ik alle berichten op een rijtje gezet heb, opgeslagen en geprint zou hebben, maar de maandag begint goed.

    U hebt wellicht en naarhet schijnt de afdeling “dommegans”voorbij gelopen en de horde op de ramen kloppende clienten – helaas tevergeefs, de ramen zijn zo dik dat u het niet mag horen- die met “den bijbel en andere literatuur in den hand en met den andere hand bonsens uw aandacht wilde trekken en te roepen (jawel ik kan liplezen) …..
    “Kom Binnen, Hier is het veilig, Veilig in jezus armen ! Kijk maar jezus staat naast ons… U kon de verwilderde langharige nu niet meer dakloze zwerver met lange baard zien staat, handen gekruist over den borst en stoicijns met diepe zwarte ogen door het raam kijkende… jajajaja veilig in zijn armen..

    Dat dit ziekenhuis ook cliënten uit Ureterp toelaat komt omdat in het Fries- naar ik weet en verbasterd- Urineterp op de toegangsborden staat. en uw weet Urine is het vocht voor den droge broek… (niet verwarren met strontbroek, luier, stoma, darmreinigingsschoonmaakmiddel ( 3x woordwaarde, 2×3 letterwaarde..jippie) op de afdeling wekelijkse schoonmaakbeurt..nu aanmelden dan 3x gratis darmellende kwijtraken… doch ook dit terzijde.

    Namens de landelijk vereniging van PODRD ( patient op de rug dragen) als maatschappelijk verantwoord verpleegd worden MVVW (niet te verwarren met MVO; Mijn Verantwoorde Onderbroek ( let op: geen boxer of string, maar zo’n degelijke witte met aan de voorzijde een echte gulp, jaeger onderpantolon, made in Broeck op Langendijk ( een levendige industrie daar… zoekt u werkt… solliciteer bij de firma UOMO BV Uw Onderbroek Mijn Onderbroek (inclusief huisvestiging in Enkhuizen vakantiepark).

    Ik dwaal weer ’s af… De PODRD wenst Bopske een spoedig herstel en de Friese Onkruidkoek komt vanzelf naar hem toe.
    (beterschapswensen ontvangen van de voorzitter van de PODRD, de weledele koninklijk ondercsheiden en prins carnaval benoemd, de heer Joop B.E.D. P. Lasser, em. buitengewoon pastoor )

    Maar van dit alles en het bovenstaande, alleen maar akte! Fryslan Boppe is nu sinds 09.02 uur uitgeroepen als Fryslan Bopske! (c/nummer 22, wettelijke beschermede uitdrukking , bij schending is de minimale straf een ronde ijsselmeer op blote voeten achter een rollator met 3 hoogbejaarden van >89 jaar op den rug . In beroep gaan is niet mogelijk -kon.besluit 22-6759 lid45,sub 245-versie mei2011)

    Waardige dag en Fryslan Bopske!

  14. Niet te lang daar blijven dan, als je niet eens bier krijgt.

  15. =eieren gooiend naar een naderende depressie.=
    prachtig gevonden!
    en kun je vele kanten mee op..

  16. heerlijke weekbinnenkomer

  17. ceeschamuleau

    Wens Bopske betersap Paco. Zonder prik.
    Ceesgegroetje

  18. Svara: er zit een gedachte achter

  19. prlwytskovsky : uiteraard niet

  20. Nummer 22: Fryslan Bopske! U maakt mijn dag goed, amice

  21. Beukmans: Bopske komt op plaatsen die voor anderen gesloten blijven

  22. Blutch: die glijden via de schans zachtjes hun einde tegemoet

  23. GERda bergsma: Fryslan Bopske!!!

  24. hettriumviraat : dat klopt, Bopske volgt zijn eigen patroon

  25. Merel: dat heet echt zo. Ik verzin altijd de waarheid 😉

  26. Moet heerlijk zijn als je zo kunt schrijven PacoKees. Moet je een werkwoord van maken joh. Wat ben je aan het doen? Ik ben aan het pacokezen ofwel je blog aan het lezen:-) Fijne dag, ik ga lekker de zon in.

  27. Niet stuk te krijgen, Bopske.

  28. haha die Paco,

    Fryslân BOPPE!!!
    Heerlijk, zoals je dit verhaal hebt neergezet.

    Ik lig regelmatig in een deuk.
    Dank je wel!

    Groet van Marlou

    .

  29. Marlou: daar gaat het om. LAchen

  30. Johan: hee, moet jij niet werken in de baas zijn tijd?

  31. Leonie Schoppema : is wel een idee, ja 😉

  32. dikke pluim mijn gemoed is weer beter

  33. Amices : http://www.nummer22absurd.wordpress.com
    ( deze mededeling werd u aangeboden door het AV, sponsored By Fryslan Bopske! Voor al uw Fries& Dooi Producten van het Boer’n land! )

    Wat denkt u Boer Joppe uit Ureterp over boerka’s in uw dorp, zo in de supermarkt op een doordeweekse dag des heren?
    Boerka’s, boerka’s wa zeur je nou man.. ik lust geen boer’n kaas!

  34. ‘k heb een beetje met bopske te doen, hij is zo herkenbaar 🙂

  35. het heet ook niet voor niets snert.

  36. Deze zuster is blij dat ze niet in dat ziekenhuis werkt. (En niet alleen omdat ik nog niet dood gevonden zou willen worden in Heerenveen.)

  37. Maar voor de rest ging alles zeker goed met Bobske…

  38. Leo

    Sonnema heeft toch vreemde gevolgen hoor. Het verhaal is weer hilarisch, zoals altijd, en het toeval groot. Je hebt vast gelezen dat ook ik onlangs in die Friesche stede Heerenveen te gast was vorige week…

  39. Mijn maandag(avond) is weer goed.

  40. VSp

    Wordt tijd voor een bezoek aan Delfzijl. Da’s echt het einde van de wereld.
    Laten ze nog opblaaspoppen op tijdes Hemelvaartsdag.

  41. Tsongejonge weer een leuk verhaal 🙂
    groetjes

  42. oma

    Ha Paco,
    Is de verpleger geen veelpleger, omdat hij een glaasje Fies aanbied. oma

    ot, Morgen een aanvulend logje over Tommmy.

  43. Je hebt toch wel altijd je eigen borrel bij je.. valt me een beetje tegen van je.

    Love As always
    Di Mario

  44. ‘Hoezo?, ‘ vraagt Ab. ‘Bopske gedraagt zich toch altijd prima?’

    Die diepgaande interesse van Ab in het wel en wee van de medemens, dat blijft hem sieren.

  45. hahaha, hoe kom je der toch op :o)

  46. Een glaasje Fries gegeven door een veelpleger? Héérlijk Paco, wat kan jij toch schitterend met (zelfgevonden) woorden spelen… bedankt voor mijn eerste (glim)lach van de dag! Ook bedankt voor je lieve reactie en maak er een superfijn dinsdagje van hé!

  47. Schitterend, Paco ! Gelukkig is Bopske weer ‘veilig’ thuis… !
    Lie(f)s.

  48. salty

    Dit verhaal was best in te nemen, zei de import-freeezzzz-in.

Geef een reactie

