IK (H) UIL

Vogels, in het algemeen, denken dat ze slim zijn.  Of slimmer worden met de tijd.
Onterrecht. Vogels waren dom,  zijn dom,  en zullen altijd dom blijven.
Je ziet er voorbeelden van.  Dat vogels denken slim te zijn en menen dat ook hun evolutie , net als bij de mensheid, niet te stuiten is.

Rijdend op de fiets begint het al. Vogels die niet opzij gaan.  Die gewoon midden op straat bezig blijven met wat ze altijd doen; doelloos rondpikken in allerlei zaken die voor hen belangrijk schijnen  te zijn.
Vroeger gingen ze altijd opzij.  Zagen ze een fiets naderen dan fladderden ze,  zoals het hoort,  naar veiliger oorden.
Een meter voor mij zit een vogel gewoon te zitten. Op een krant.  Geen denken aan wegfladderen.
Dat komt omdat er al jaren niet meer gejaagd wordt op vogels. Vogels denken dan dat ze gewoon kunnen blijven zitten als er een sukkel op een fiets nadert.
Waar ze aan voorbijgaan,  is dat er weliswaar niet meer rücksichtslos op hen gejaagd wordt maar dat dat niet wil zeggen dat er geen dooie vogels, opgestapeld in rijen van tien, bij de kiloknaller in de etalage liggen. Ik bedoel,  hier wordt hun domheid weer mee aangetoond.

Ik kom er niet omheen. Ik heb de keuze om, om de vogel heen te rijden of over hem heen te rijden,  wat overigens helemaal niet zo zielig is als men denkt, voornoemde stapels ingevroren vogels bij de kiloknaller in aanmerking genomen.
De vogel op de krant voor mij,  heeft een leesbril op zijn hoofd.  Die ongekende arrogantie!  Misselijk word je ervan.  Dat de vogel een uil blijkt te zijn doet niets af aan het feit dat het net lijkt of het een echte bril is.  Vogels horen geen brillen te dragen, ook geen dingen die op brillen lijken maar het niet zjjn.
Vogels zijn vogels en horen in paniek weg te vliegen als er iemand op en fiets aankomt.

Bij collega schrijver Beukmans zag ik helemaal het toppunt van vogelarrogantie.
Meneer vogel meent inmiddels recht te hebben op een riant vogel-appartementen-complex.
Waar haalt zo’n beest het vandaan.  Met z’n driehonderduizenden in een kooi, ja!   Zoals het hoort.
Wachtend op je executie en klaar om je plaats in te nemen in de etalage van de kiloknaller of in de vrieskist van een poelier, in afwachting van de kerstdagen waarop je je opwachting op menig kerstmenu mag maken.
Straks gaan we nog beleven dat de dames en heren vogels recht menen te hebben op een pensioen. Of een geheel verzorgde vliegvakantie naar de Canarische eilanden.

Ik besluit,  geheel tegen mijn gewoonte,  niets menselijk is mij vreemd,  om de vogel heen te rijden.
Dus wijk ik naar rechts uit.  De vogel ook.  Ik wijk weer uit,  val naar rechts en beland met een boog op het trottoir naast mij.
Een auto achter mij dendert met een, blijkt achteraf, man met hartstilstand achter het stuur , met 80 km per uur het fietspad op waar ik twee seconden geleden nog in gereanimeerd gesprek met de vogel vertoefde.
De auto eindigt op slechts vier centimeter naast mij tegen een lantaarnpaal.
De vogel landt drie meter verder op een tak in een boom. De leesbril zit nog op zijn hoofd.
Hij knikt mij ernstig toe.
Ik knik terug.
Ik (h)uil.

bron foto:BEUKMANS

MET DANK

53 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

53 Reacties op “IK (H) UIL

  1. Prachtverhaal…maar wie was er nu de dupe van zoveel domheid…yep de mens!!! Dus zo heel dom als ze lijken zijn ze niet grijnzzzz
    Fijn weekend.

  2. joost tibosch sr

    Mijn zoon heeft mijn Google-info met foto van een oude opa en kleinzoon veranderd in een foto van kleinzoon, die een ezel een wortel geeft. In de kinderboerderij, waar ik bij betrokken was, werd de ezel Joost genoemd. Ik wil alleen maar zeggen: onderschat dieren niet!

  3. De arrogantie van onze gevederde vijanden en van hen die een ziekelijke interesse in hen hebben,neemt hand over hand toe. Iemand die een Prismaboek met vogelplaatjes in zijn boekenkast heeft staan noemt zich ‘ornitholoog’. Kan het nog gekker?

  4. als je lawaai genoeg maakt, vliegen ze wel weg (tip) want zo gevaarlijk kan natuurlijk niet

  5. Toch hoor ik ze graag die vrolijke kwetteraars s’morgens vroeg.
    Mooi verhaal Paco.
    Fijn weekend.

  6. Er komt misschien wel een tijd dat dieren gaan samenzweren tegen ons mensen Paco. U zijt gewaarschuwd.

    Love As Always
    Di Mario

  7. Deze appartementen zijn niet geschikt voor uilen of het zouden slangenuilen moeten zijn, de entree is veel te klein. Laatst heb ik wel een chinees weggejaagd die de kastjes voor vogelnestjes soep wilde gebruiken, het moet niet gekker worden….

  8. het zijn van huis uit dak-en thuislozen,
    daarom bouwden ze vroeger ruime volieres
    torens, kerken en bunkers om ze te huisvesten
    die zijn stelselmatig wegbezuinigd of afgebroken
    ze zijn genegeerd in de secularisatie en op de woningmarkt
    terwijl er zoveel torens, kerken, kantoren en huizen leeg staan………

  9. VSp

    Komt vast van kunstmest gemengd met onkruidbestrijdende middelen die gesproeid worden over genetisch gemanilupeerde gewassen ten behoeve van biobrandstof. Netzoals koeien, de vogels naar binnen halen en een avifauna beginnen, voeren met onverkoopbare Brussels Lof, inclusief subsidie en je loopt zelf ook binnen.

  10. VSp

    Bedoel natuurlijk ‘maniPuLeren’.

  11. Ik heb wel een zwak voor vogels. Maar na jaren van observatie, moet ik toegeven dat ze geen diep gedachteleven, of complexe denkwereld hebben. Wel interessant gedrag ! Maar dat heb je aan den lijve ondervonden…;o)

  12. ik had het bijna teenkrommend gelezen want je weet Paco dat ik een ander standpunt inneem Maar ik ken je langer dan vandaag en laat me niet op de kast jagen

  13. Je observatie kan ik delen. Ik communiceer altijd met ze door te wijzen dat ik rechtdoor wil en dat zij naar links of recht moeten gaan. Werkt altijd, maar ik ben dan ook een vogelvriend. Dat voelen ze aan. Wordt vaak vergeten :-).

  14. Heeft die dooie automobilist het overleeft?

  15. Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil?
    Drie personages, we laten in het midden wie de uil is.

  16. Als nonkel Juul met zijn tweeloop in de buurt is maken alle vogels dat ze wegkomen.

  17. Wacht maar tot de baltimoretroepiaal weer opduikt … dan kunnen die arrogante oehoes, wespendieven, Turkse tortels en rotganzen wel inpakken.

  18. Terrebel

    Vogels gingen vroeger af op hun eigen persoonlijke instinct. Tegenwoordig vliegen verreweg de meeste vogels dezelfde kant op als de meeste andere. Dan hoeven ze niet meer zelf na te denken en kunnen ze anderen de schuld geven als later blijkt dat ze de verkeerde kant op vlogen…

  19. Zo zie je maar weer, beter 1 uil op een krant dan een fietser aan de kant.

  20. Wie was nu de uil, Paco ?
    Oehoe…
    Lie(f)s.

  21. Ze komen je al de ijsjes uit je hand pikken aan de kust!
    Maar als je een foto wil nemen, tarraara!

  22. oma

    Ha Paco,

    Onze gevleugde aard bewoners zijn nu echt gevleugelde vrienden geworden.
    Ze zitten je in de weg waar ze maar kunnen.
    We zijn nu te volgen via http://www.wir-3.com/karoetsie/
    Weblog laat het flink afweten. oma

  23. oma

    Ha Paco,

    Zo kom ik weer aan het logjes schrijven, de rest van weblog zie ik wel. oma

  24. Hier nog een vogelliefhebber dus ik heb meer meelij met de uil dan met de heren, sorry! 😉

    Oma ook al zo geïrriteerd over weblog? hier nog 1. ipv 2 dagen is t inmiddels al 4 weken! Niet normaal! Ben ook maar ergens anders begonnen.

Geef een reactie

