Va sochez totte savez nie twie

Soms denk ik wel eens; waarom  ga je niet eens wat vaker met de bus. Dat denk ik overigens maar heel even. Een seconde of twee ongeveer. Kan ook minder zijn.
En in die paar seconden passeren de volledige nachtmerries van mijn laatste bus expedities. In kleur. Dat dan weer wel.

Bijvoorbeeld, de keer dat ik naar Amsterdam ging. Ik zat net. Krantje bij de hand, dromen over niet hoeven parkeren, relaxed naar buiten kijken, dat soort stuff.
Op het moment dat de chauffeur wil vertrekken strompelt er een bejaard soort man naar binnen:’Is dit de bus naar Zwolle?’
‘Eh..nee meneer,’ zegt de chauffer. ‘Dit is een kakatoe op weg naar Albert Heijn. Neem je soort in de zeik, man.Dit is de bus naar Amsterdam. Zwolle ligt in een andere provincie met andere busmaatschappijen.
‘O!  Ja kijk,  het zit zo,  ik heb op Marktplaats een parkietenkooi gekocht en die moet ik nu ophalen in Zwolle ziet u. Een gele kooi. Met het rechteroor geschilderd. Ik zal u de foto laten zien.’
Hij grijpt naar iets in zijn binnenzak. De chauffeur wil weg en vraagt of hij de bus wil verlaten. De mannen in witte pakken komen zo, voegt hij eraan toe.
‘Maar natuurlijk meneer,’zegt de bejaarde soort man. ‘Kunt u mij even helpen. Instappen gaat nog wel, maar uitstappen is een probleem. Ik heb namelijk een spier verrekt bij het sneeuwruimen gister, ziet u , en…’
‘Jammer dat je je tong ook niet hebt verrekt,  ’ zegt de chauffeur. Sneeuwruimen in september, zo zie je maar weer, het wil nog steeds maar niet zomeren.’
‘Ja, daar zegt u wat. Kijk die spier zal ik u even laten zien,’  en hij rolt zijn broekspijp op.

Achter hem duikt er nog een vent op. Een Fransman, Godbetert: ‘Avez-vous vendre des billets?’
Chauffeur kijkt hulpzoekend acherom: ‘Hij bedoelt een kaartje,’ zeg ik behulpzaam.
‘Eh..we have alleen chips..Kijk, there. You moet your OV-kaart tegen the chipsapparaat duwen. Till he pieps.’
Fransman kijkt alsof de chauffeur zes bedorven makrelen om zijn nek heeft hangen.
‘Leg het die vent effe uit,’  zegt de chauffeur geirriteerd.
‘Oké,’  zeg ik en kijk vriendelijk naar de Fransman. ‘Le goe libe ard en ville’
Fransman kijkt nu alsof de zes bedorven makrelen om de nek van de chauffeur in een aria zijn uitgebarsten.
‘Ce que vous dites?’  stamelt hij in paniek
‘Va soches totte savez nie twie,’ leg ik uit.
Hij snikt en rent weg.
‘Wat zei je nou tegen hem,’  vraagt de chauffeur.
‘De eerste keer zei ik ‘de koe liep hard en viel en de tweede keer; van ‘s ochtend tot ‘s avonds niet thuis.’
Chauffeur kijkt mij lang aan. ‘Onbegrijpelijk dat hij dat niet snapt,’mompelt hij.
‘Wilt u mij even van het trapje helpen? vraagt de bejaarde soort man van de parkietenkooi.

Intussen zijn we een half uur verder. Over drie minuten moet ik op mijn afspraak zijn.
Een vrouw komt binnen. En haalt moeizaam haar tas van haar schouder. Dan begint ze te zoeken naar haar portemonnee en vervolgens begint de zoektocht naar haar OV- kaart.
Dan weet je dus dat je met de bus gaat en heb je nog niet die kutkaart al in je handen!

Daarom dus, ga ik niet met de bus.

52 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

52 Reacties op “Va sochez totte savez nie twie

  1. Advie a voe: restu a Edam, set mejeur poer toet
    Met compassie heb je het totale gebrek aan compassie beschreven,

  2. een ode aan de chipkaart
    je bent er vroeg mee hoor
    nog niet iedereen is er zo handig mee

  3. Ah je comprang , voe joewee avek les ballons des otres !

  4. Ik reis nooit meer met het openbaar vervoer, maar uit de berichtgevingen merk ik wel, dat het allemaal niet eenvoudig meer is.
    Fijne dag vandaag.

  5. het is al jaren geleden dat ik met de bus meereed, maar de trein neem ik wel 2a3x per jaar

  6. je hebt de ovchip goed getypeerd, het is met stip een kutkaart
    fransmannen en verrekte spieren hadden we niet
    in het strippenkaarttijdperk
    als de euro toch terugkomt, kan de strippenkaart meteen mee in zijn kielzog

  7. VSp

    Mis Bobske! Heeft-ie een busverbod?

  8. ik ga niet graag tussen al die hangouderen zitten.
    daarom geen openbaar vervoer voor mij.

  9. Nu ik maak regelmatig gebruik van de bus, zit meestal tussen de jongeren, die heel snel en handig met hun OV kaart omgaan. Ook de ouderen weten het nu, evenals het feit dat de bus op tijd moet rijden:-)

  10. Mag ik je doorverwijzen naar degene die mijn Frans heeft bijgespijkerd? Er zitten nog wat onvolkomenheden in je Frans :-). Chipkaart: ik haat dat ding en het is nog een Rotterdamse uitvinding ook!

  11. En dan ben je alleen nog maar ‘in’ die bus gestapt, ke je nagaan azzie de busrit zou beschrijven …..

  12. mogge Paco , ik ook niet hoor maar ik vond het een aardige pps
    fijne dag

  13. Die soorten bejaarden en fransozen bij jullie zijn veel leuker dan bij ons. Vooral als ze rottende makrelen rond hun nek hebben hangen. Hardop gelachen.

  14. Jullie humor is veel leuker. Dat zie ik op tv vaak

  15. Dat jezelf niet meer gaat kan ik begrijpen, maar wat heeft die chauffeur een rot baan zeg…

  16. Doorgestoken ov-jaarchipkaart van het grootkapitaal. Je wordt gefopt waar je bij staat. Zou die makreel in het verleden een zoetwatergarnaal geweest zijn? Met een grote glimlach hier gehersenwaaid. Misschien is nu de tijd aangeborken voor een sprong in het modderbad, alhoewel ik een chocoladebad prefereer 🙂

  17. Oudjes vragen aandacht en geweldige uitleg aan de fransman…

  18. Helemaal gelijk! Vele malen liever een paar honderd euro per maand betalen om elke dag in je eentje in de file mogen staan dan af en toe voor een paar euro een bus delen met mede-idioten. Handig aan de bus vind ik dat je niet zo snel in de vangrail hangt als je erin zit nadat je veel gezopen hebt. Is met een auto toch lastiger. En naar het schijnt verboden ende niet toegestaan.

  19. Tsja… gelukkig is autorijden een stuk ontspannender 😉 NOOIT files, nooit wegwerkzaamheden, mongolen van medeweggebruikers… Need I say more? 😉

  20. Familie van Bopske, Paco… ?!
    Lie(f)s.

  21. Is dat inburgeren met verplichte taalcursus nu nog niet goed geregeld!
    Vrolijke groet

  22. Niks voor mij busschauffeur, ik ga voor tolk!

  23. ik zou kiezen voor de fiets….

  24. Eigenlijk zouden ze in elke bus een soort Paco moeten hebben.

    Love As always
    Di Mario

  25. Whoehahaha! Blij dat ik rij … met de auto dan weliswaar. Je zou die zoekende vrouw toch bij d’r haren pakken en voor de OV-chipautomaat houden … *bliep!* ja, rijen maar!
    Net als de mensen die (over)gewichtig in de rij staan bij de McDonald’s. Je ziet ze úren staan wachten en dan ZIJN ze aan de beurt en weten ze NOG NIET wat ze willen bestellen … je zou ze bekant over die balie heenduwen en ze met de neus onder het milkshake-apparaat zetten, volgende a.u.b.!
    😉

  26. Schitterend hoe jij Frans spreekt Paco…nu begrijp ik er tenminste wat van 🙂
    Hier nog geen chipkaart maar neem ook geen bus.
    Fijne dag nog!

  27. Onbegrijpelijk zo’n vrouw die dat buskaartje niet al reeds onmiddellijk gauw dus zo in haar handen heeft. Een beetje Britt dunkt me. In de parkeergarage heb je dat kolere kaartje toch ook altijd in je muil zitten, ik wel tenminste. Lijk ook in de verste verte niet op Britt, wel jammer voor me.
    De Fransman uit je verhaal zal wel uit een Franse kolonie over zee komen vanwege z’n gebrekkige woordkeus.

  28. die fransman spreekt een soort koeterwaals….

  29. Wat doe ik hier nog?
    Was de naam van die soort van oude man Bobske?

    Ceesgegroetje

Geef een reactie

