PARKIETENMETAMORFOSEPROJECT

Zit ik net een minuut achter mijn bureau, kijkend naar het nieuws op tv waar een weervrouw iets maatschappijontwrichtends probeert te maken van een verregende zomer, komt een wijkagent binnenstormen. Met rood hoofd en schuimende mondhoeken. ‘Waar is dat gedrocht van je!!,’  briest hij.
‘Gedrocht?’

‘Gedrocht ja!  Of beter gezegd,  dat ongecontroleerde beest dat luistert naar de naam Bopske!’
‘O, Bopske.  Die is op weg naar zijn momentje van chloor en kinderurine.’
‘Watte??’
‘Vrij vertaald,  Bopske is naar het zwembad.’

Agent loopt om mijn bureau heen en komt schuimbekkend vlak bij mij staan.  Ik schuif een stukje achteruit:  ‘als je van plan bent om mij te omhelzen, doe dat dan niet want ik ben in het leger al bedolven onder de mannenliefde en…’
‘Weet je wat ze met die Bopske van jou zouden moeten doen?’, ‘ onderbreekt hij mij.  ‘Ze zouden dat beest moeten wegpoetsen met een jerrycan correctievloeistof.  KerEls als hij verdienen dat.’

‘Ik kan je even niet volgen,’  zeg ik.
‘Dan zal ik het je uitleggen.  Die Bopske van jouw stond op de markt met een tennisracket en negen parkieten in een schoenendoos. Weet je wat er op zijn kraam stond? Nou????  NOU????’
‘Geen idee, verras uw poelier ook eens met een parkiet?’
‘Nee, erger!  Op zijn kraam stond: DOE MEE AAN HET PARKIETENMETAMORMOSEPROJECT.  Dat stond er!  En dan liet hij een parkiet los en mochten de klanten er met de tennisracket een slag naar slaan. Oké,  het lukte niemand,  maar toch!  Ik ga nog eens dood, door die kerel! ‘

Ik kijk hem grijnzend aan: ‘zou een verlies voor de mensheid zijn en je zou vanaf dat moment een ontwijkagent zijn.’
‘Weet je eigenljk wel hoe erg het is, doodgaan!!,’  schreeuwt hij.
‘Valt mee hoor,’ troost ik hem.  ‘Doodgaan is hetzelfde als wijkagent zijn of bandenplakken met een theelepel terwijl er een school reigers over je heen schijt. Dat weet iedereen toch?’

Op dat moment komt Bopske binnen. Met een zwembroek op zijn hoofd en een zesdelig kostuum over zijn arm. In zijn handen een pan met een fietsband erin.
‘Waar kom jij vandaan??,’  schreeuwt wijkagent woedend.
‘Ik was bij een Apple store,’  zegt Bopske.  ‘Bestelde ik een BicMac met frietjes. Wat moet je anders.’
Dan loopt hij naar de wijkagent , pakt hem bij zijn nekvel en houdt de pan met de fietsband onder zijn neus: ‘Dit is gepofte fietsband. Opvreten, ja!  Fietsen is gezond!’

Wijkagent rukt zich los en rent in pniek de deur uit.
Bopske zucht, pakt een bekertje met zeepsop en begint bellen te blazen.
Verbaast kijk ik ernaar. Hij stopt even met blazen. ‘Ik blaas bellen,’  legt hij uit. ‘Verkoop ik op de markt. In een themadoos van gebakken lucht.’

Ademloos kijk ik toe. Tranen in mijn ogen als ik hem bezig zie.
Wat moet je anders..

43 reacties

Opgeslagen onder BOPSKE

43 Reacties op “PARKIETENMETAMORFOSEPROJECT

  1. joost tibosch sr

    Waar zijn de oude koddebeiers gebleven? Agenten laten zich tegenwoordig gewoon in de loop van een Pacoverhaaltje ondersneeuwen!
    Wat moet -hoe heet die oude burgemeester van Rotterdam nou ook weer?-met dat soort mannen? Door Hillen naar Kunduz laten sturen?

  2. eigenlijk is dit een man met een hele brede fantasie, maar wat mag tegenwoordig nog, al vindt ik in ’t openbaar kanaries meppen er ook wel over

  3. gebakken lucht is er in overvloed maar die van Bopske zal een gegarandeerd succes worden.
    Hopelijk zal hij de bellen toch eerst bakken ?

  4. Toch kan ik met die wijkagent meevoelen:-)

  5. Die Bopske toch, …gebakken lucht die is er al genoeg. zo overal,
    Fijne dag vandaag.

  6. kijk dat is weer de ochtend goed beginnen
    en dat terwijl het een ple*r*s ochtend is
    en ik krijg het echt niet weg met een jerrycan correctievloeistof

  7. Zeik Agenten heb je in alle soorten en maten van Bopske bestaat er slechts één en da’s maar goed ook 😉
    Vraag me af wanneer het afvallen met Bopske dieet boek uit komt…

  8. Ahahaaa ….. hijs leuk. Vooral dat woord: ontwijkagent. Die houw ik ont.

  9. Zeepbellen in een themadoos van gebakken lucht?

    Verroest, ik dacht even dat je het over “onze” veelgeprezen kenniseconomie had.

  10. Ik heb een licht vermoeden dat je in je verleden iets met een wijkagent hebt gehad of ben ik mis?

  11. Burro

    Gruwelijk leuk! Hoe verzin je het?

  12. Als ze er nog stonden zou het me niets verbazen dat Bopske zijn vliegbrevet in de VS zou gaan halen…

    Ceesgegroetje

  13. veerke

    Er moesten veel meer Bopskes zijn!
    Hier word ik vrolijk van…maar laat de parkieten leven.
    Tennisraketten, daar heb ik ook wel iets mee Paco 🙂

  14. Bopske op de vogeltjesmarkt!

  15. Schitterend die Big Mac….

  16. Weet je de reacties lezen is bijna net zo leuk als je verhaal…wat een fantasie overal…grtjes

  17. Is de man fout die het aanbiedt, of zijn de mensen ziek die tegen een parkiet gaan meppen….

    Love As Always
    Di Mario

  18. En dan kent uw wijkagent Ollie nog niet ! Hij heeft nog eens voor een proef “naugty fourty” midden op een drukke markt moeten staan , Tommy Cooper te immiteren , tot de flikken het welletjes vonden , maar allles werd met een glimlach opgelost ; maar dat zouiik NOOIT meer doen … denkt Ollie ;-p

  19. Bopskes gebakken lucht…, een maatstaf van zijn welvaart, Paco !
    Lie(f)s.

  20. Gebakken fietslucht, dat kan niet slecht zijn!

Geef een reactie

