RENTENIEREN

De vrijeradicaal Ab en ik, zitten op uitnodiging van fractieonbenul Jansen in een vijfsterrenhotel om ons honorarium in ontvangst te nemen.
Jansen is puisant rijk en zoekt voor dit soort ontmoetingen altijd van deze macabere publieke tenten uit.

Alleen de ingang al. De randviool achter de receptie noemt zich bijvoorbeeld de “lobby ambassador” Ja met zulke namen smaakt de koffie een stuk beter en valt de prijs ad drie euro een stuk makkelijker te verdedigen .
Jansen maakt zijn entree in een ruitjesbroek en een volstrekt nieuw kapsel. In plaats van de scheiding links zit die nu rechts. En het is geverfd.

‘Wat een kapsel, Jansen,’ begroet ik hem.’Ga me nu niet vertellen dat je dronken werd en wakker werd met dat haar.’
‘Kunnen wij snel ter zake komen, Paco? Ik heb namelijk wat haast en..’
‘Is dat zo Jansen? Gebrek aan planning van jouw kant wil anders nog niet zeggen haast van mijn kant,ja! Waar moet je trouwens naar toe? Aan je ruitjesbroek te zien naar een partijbijeenkomst van de VVD-club.’
‘Nee Paco, ik heb een golfafspraak met de burgemeester.’
‘Wie zei ook alweer dat golfen knikkeren is voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken, Jansen? Als je haast hebt moet je even gaan zitten.’

Voor hij kan antwoorden komt de “gerant” naar onze tafel en vraagt wat wij willen “gebruiken”
‘Ik ben geen gebruiker,’ antwoord Ab voor Jansen iets kan zeggen. ’Maar Wethouder Jansen blieft wellicht wel een lijntje.’
Geschokt stilzwijgen IJzig ook. Daarom vraag ik maar aan de “gerant” waarom hij handschoentjes aan heeft want zo koud is het toch niet binnen.
‘Dat is voor de hygiëne,’ legt hij uit. ’Want soms raak je per ongeluk het voedsel wel eens aan. Vooral het vlees is erg gevoelig voor bacteriën.’
‘Wat een gelul,’ zegt Ab. ‘Koeien schijten toch ook over hun eigen vreten?’
Nog meer ijzig zwijgen. En rooie koppen..
Met bezweet voorhoofd loopt de gerant weg en ik vraag me af, hygiënisch technisch gezien, of hij niet beter een nylonkous over zijn pan kan trekken Voor je het weet ligt hij met zijn kop in de pudding en pudding is tamelijk gevoelig voor roos.

Jansen overhandigt mij een envelopje en ik scheur het meteen open.
‘Kan het eraf Jansen?, hier kan ik net aan een postzegel voor kopen.’
‘Ach Paco,’ zegt de corrupte oplichter. ‘Jij bent onbetaalbaar, dus heeft het geen zin om nog meer te geven hahahahaha. Trouwens, wij hadden dat bedrag afgesproken.’
Jansen de komiek. Die man is zo oneerlijk dat hij zelfs bij een prostaatonderzoek zou valsspeler en niet voor de eerste keer vraag ik mij af waarom deze pathologische leugenaar nog nooit preventief werd op genomen in een gesloten inrichting.

‘Trouwens, nu we het toch over geld hebben,Paco. Ik zie jou, behalve wat gluiperige foto’s fabriceren en een klusje voor mij doen, nooit een slag werk verrichten. Daar kun je echt niet van leven. Dus, vertel mij eens wat voor louche zaakjes die het licht niet kunnen verdragen, jou aan een boterham helpen.’
Ik kijk deze mislukte zaadlozing lang aan.
‘Je observatietalent is een stuk beter dan je politieke inschattingvermogen, Jansen ,’zegt Ab. ‘Maar om je vraag aan Paco te beantwoorden; hij heeft de zaak van zijn vader overgenomen. En het werk dat er aan vast zit gaat allemaal automatisch. Hoeft hij weinig aan te doen.’
‘O??? En wat deed je vader dan, Paco?’
‘Rentenieren, Jansen..,’grijnst Ab.

46 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

46 Reacties op “RENTENIEREN

  1. zalig verhaal!
    en inderdaad, er zou ook een wedstrijd moeten zijn voor de meest idiote golf-outfit!
    fijne zondag nog!

  2. als ik dat lees had ik graag een foto van je maat Jansen gezien :o)
    en volgens mij is het echt ne pathologische leugenaar

  3. Mijn buurman deelt de mensen in 2 groepen; landeigenaren en knechten. Het mag duidelijk zijn dat hij nog steeds moet werken.
    Ja, ik wil ook rentenier worden.
    Vrolijke groet

  4. VSp

    Ab moet een beetje voorzichtig zijn met z’n klokkeluidende woorden. Big Brother loert en luistert overal mee. Rentenieren is het synoniem voor kaskoeien en daar lust Janssen’s werkgever wel pap van.

  5. fractie-onbenul vind ik wel een hele mooie

  6. Valt mij op dat Ab bar weinig reactie krijgt op zijn critische opmerkingen.

  7. Als ik jou zo lees, Paco, word ik plaatsvervangend jalours op de adremheid en gevatheid van je personages.

  8. ja wie wil niet rentenieren
    maar ja ik moet nog wat jaartjes knechten en dan een schamel pensioentje
    zal ook eens zien of er niet wat valt bij te snabbelen
    maar vandaag niet , vandaag doe ik mak an

  9. Laat Jansen anders contact met mij opnemen, ik wil ook wel een klusje voor hem verrichten tegen grof geld .-).

  10. Rentenieren kan ik ieder aanraden alhoewel je van de rente van tegenwoordig alleen nog maar de souvlaki bij de kringloop winkel kan dansen…
    Denk dat ik maar ga solliciteren bij Web min streepje log als verhuishulp, het schijnt dat je daar met een diploma wc door trekken aardig fortuin kunt maken 😉

    Fijne zondag!

  11. Tja rentenieren doe ik niet maar wel heerlijk doen wat ik zelf wil…had er wel bij willen zitten ben namelijk ook adrem!!!

  12. puddingroos, een sjiek dessert

  13. Nummer 22

    Paco a,mice!

    Gelijk een waardige opvolger, de nalatenschap moet bewaakt worden.
    Nu was ik vrijdagavond in Eindhoven en kan over 20 jaar zeggen op de vraag “wat deed u op 2 september toen ht NL voetbal11tal met historische cijfers en hysterische fans met 11-0 de dreumes San Marino, klop gaf?” gewoon zeggen: ik zat in het stadion! Maar zoals altijd ter inlieiding en geheel terzijde.

    De professor ( wie hem nog niet niet kent, die moet een forse sliding ondergaan, pardon ik dwaal af) en ik gaan a.s. vrijdag maar ’s op New Delhi aan dan rap naar Katmandu. Ik kijk uit naar het bezoek aan de Kamasutra tempel ..(standje 363 lijkt me zeer interessant) Ook dit terzijde, enfin

    Dat Jansen, wethouder nog niet opgesloten is ter preventie, ach “hij heeft zo zijn contacten bij deze en gene poltitici en rechters! ( Wat voor zaak hebt u eigenlijk vroeger gehad? Een …rechtzaak!, dat weer wel).

    Laat de blauw geruite kiel nu net populair worden op de golfbanen! Het lied is u bekend. De geruite golfbroek zie je bijna niet meer… het zijn de patsers, pooiers, louche vastgodhandelaren en hier en daar een berooide x betaalde voetballer of juist eruitgetrapte trainer, die tegen een balletje ( de 1, 2,,3,4 en 5 die slaaan zo lekker) slaan.

    Tja, ballerje balletje he…. of toch weer niet.

    Gelukkig hebben we de foto’s nog … welke? welk? Nou toen Jansen zijn secretaresse eens een hole in one liet voelen! Hij wel!

    U een fotogenike zondagmiddag gewenst en tot na Katmandu!

  14. komen we die randviool nog eens tegen hier in de loop van 2011 ?

  15. Nummer 22

    Amice, Ja ik was daar bij net zoals de moord op kennedy weet ik percies, precies , serpries waar ik toen was in 1963….. in pyame voor de televisie en de zwart beelden aan het bekijken, buiten was het koud…
    Ook de laatste helicopter op het dak van de US embassy in Saigon (nu HTM city) staan in mij geheugen gegrifd en wat denkt u van de maanlanding? of “W’ve got him”, de beelden van de Tsjunami’s … maar dat alles terzijde.

    Vanochtend nog een bleodbad meegemaakt… toen het scheermes uitschoot nadat de badkamer deur werd opengedaan en ik daar ineens sinterklaas zag staan als tongzoenend met de kerstman. ( je moet wat heh als ut seizoen nog niet begonnen is, overigens dë pepernoten !!!! liggen al bij ’t Kruidvat) zonder baard en lange JAger onderbroek zo zag staan. Exuse us, dear number 22, but Jager your minister of finance sent al the money to Greece, so we ar totally falbbergasted ( ook zo’n populair woord onder BNN’ers). “Geeft niet, zei ik…. want ik een man met respect.. Als u het maar niet op de griekse wijze hier gaat doen, heren! Nou ja en toen schoot mijn scheermes uit en werd het live een bloedbad.

    Van die zaken heh, daar moeten een historisch, hysterisch besef blijven hebben. Dus ook blijven geloven in sinterklaas jan huntelaar en de kerstmanueel therapeutische centrum voor afgekickte tuincentrum bezoekers op 2e kerstdag as het sales is. Tja…

    Geeft niet Amice et Amices.. als we maar in elkaar blijven geloven, zoals de paters van de heilige schennisbroeders uit het streng gereformeerde artukel 33 op islametische vrij gemaakt hervormde katholieke jongensinternaat “den handen hoog, den penis recht vooruit van de heillige jozef met den open gulp”. Dar wordt een pater vrolijk van.. zo’n frisse kijk “op den blanke jongesnbil, ongeschonden en haarloos ( uit: den vrije geluiden tijdens de kerstnacht 1961 Sint Goor als Job(B) door pater Pedofhilia Penis Agrariér”)

    Maar dat alles terzijde. Bloedbad is bijna net zoals als bloedsinasappelen, plegzuster bloewijn en De Bloeder Processie met de kinderen uit he dagverblijf : misdienaartjes gehuwd met jezus” Sodemieter op 45678 weesgegroetjes, overd e knie, geen hosti’s in tomatensaus en vooral geknield zuigen, jongetje ..dat zal je lern brutaal te zijn tegen den pastoor.

    Ben ik ff blij dat ik niet geloof!

    Dich alles geheel terzijde en met akte!

  16. Nummer 22

    Mij QWERTY is nu meer QWRTY.. dus waar geen e staat maar wel moet staan, een extra e lezen en waar wel een e staat waar het niet moet staan dez eniet lezen, gldt ook voor de a, i, o en u, dus vraag 25 moet zijn het antwoord van 45 en waar ik Obama zei moet het Obbama zijn en waar ik Obbema zei moet het de Gaulle zijn en waar de Gaulle staat moet het Gatverdaffie zijn n Gadaffy Duck… stop!

    Kijkers, de jury komt hier wel uit.. dus waar u Obama zei moet het Obbema zijn, bergijp ik het goed…….?

  17. Ik ben het ook aan het uitproberen Paco: rentenieren. Erg vermoeiend. Zou ik je afraden.

    Ceesgegroetje

  18. En ik woon in de buurt van een golfterrein.
    Ook niet helemaal gezond. Met of zonder kleren.

  19. Haha, rentenieren… Was me dat ooit maar eens overkomen.

  20. ‘k Dacht dat het een onbereikbare droom was, Paco…
    Maar… zo vader, zo zoon… !
    Lie(f)s.

  21. Toch een mooi woord “rentenieren” Paco!

  22. Ab is de laatste tijd wel vaak jouw redder in nood.
    Schuift dat eigenlijk iets voor hem?

  23. We zouden deelfde vader moeten hebben

    אהבה כמו תמיד
    די מריו

Geef een reactie

