DE PROOI

De tractor komt met veel lawaai onze kant oprijden.  Als een soort kwaadaardige tumor zetelt de withete boer bovenop de tractor. Dan passeert hij ons. Rakelings.  De zeis in zijn hand schampt de zijkant van mijn,  nog steeds,  stilstaande auto. Krijsend gekras. Fladderende lak.  Merkwaardig genoeg start mijn auto weer na drie startpogingen.

‘Wat gaat u hieraan doen meneer Paco?’  vraagt mijn medewerker,  meneer Froc.
‘Even niets,  meneer Froc.  Mijn goede vader zei altijd:  ‘als je geschoren wordt moet je stilzitten.’  En gelijk had hij.
‘Maar er zit een kras op uw auto, meneer Paco.’
‘Boeiend,  meneer Froc. Maar gezien de omstandigheden niet boeiend genoeg.  Jij rijdt, trouwens.  Dan kan ik even relaxen.’

Met meneer Froc aan het stuur rijden wij de bewoonde wereld weer tegemoet. Intussen lees ik het meesterwerkje van Jeroen Smit.  “DE PROOI” heet zijn boek en het geeft een helder inkijkje in de graai en grijpcultuur van het bankwezen en in het bijzonder dat van de ABN-Amro bank.
‘Wat leest u,  meneer Paco?’
De prooi.’  Moet je ook lezen,  meneer Froc.  Een must voor elke gouddelver.  Het laat zich lezen als de bijbel.  Met name het oude testament komt in ‘de prooi ‘ flink aan bod.
Meneer Froc staart mij aan en kijkt net op tijd terug om een bijna-dood-ervaring te voorkomen: Een tegemoetkomende bus passeert ons rakelings.
‘Bijbel?’
‘Ja,  daar lijkt de prooi op.  Beide boeken hebben veel raakvlakken.  Bijvoorbeeld; het dansen om het gouden kalf.  En laat de vorige bestuursvoorzitter van De bank nou precies zo heten!
Ik zweer het. Kalff heette die man. Wie verzint zoiets!  Dat was vlak voor zijn opvolger,  Grijpgraag Groenink, de macht overnam en als een soort verlichte Jezus de bank naar de kloten hielp en door de media vervolgens gekruisigd werd.  Raakvlakken, meneer Froc.  Raakvlakken. Daar gaat het om. De geschiedenis herhaalt zich altijd weer.’

Omdat ik meneer Froc’s rijkunsten niet vertrouw leg ik het boek op de achterbank en zie daar een deken met inhoud liggen: ‘wat zit er in die deken, meneer Froc?’
‘Dat is een, van niet echt te onderscheiden,  vervalsing van Frans Hals,  meneer Paco.  Kent u Frans Hals?’
‘Jazeker, meneer Froc.  Ik heb al zijn cd’s.  Zal ik er wat van kopiëren voor uw MP3?’

Meneer Froc kijkt mij geschokt aan. Lege ogen in een leeg gezicht.  De auto rijdt door,  zij het iets naar links.  Een tractor komt ons tegemoet. Aan de zijkant hangt een zeis.
Froc ziet het eindelijk en verstart. Ik niet.. Ik duw zijn handen weg ,  pak het stuur lichtjes beet en wacht tot de tractor vlakbij is en corrigeer pas op het laatste moment.  Tot mijn genoegen zie ik dat de tractor teveel is uitgeweken en in het slootje naast de weg is gedenderd.  Er zit geen kwaadaardige tumor meer op de tractor.  Ik houd ervan als dingen gaan zoals het moet.
‘Laten wij het nu eens even uitgebreid over die Frans Hals hebben,  meneer Froc’.

40 reacties

Opgeslagen onder FROC

40 Reacties op “DE PROOI

  1. Grijnzzzzzzzzzzzz
    Ja met een big smile ga ik verder…prachtverhaal !!!

  2. dingen gaan zoals het moet
    doet goed
    dus de bijbel weg laten
    loopt alles op rolletjes

  3. Het bijzondere is dat men De Prooi met 20% korting kan kopen.
    Dat zal met de ABN-AMRO vast niet gaan lukken.

  4. VSp

    Kijk Paco, de wortels van de bank zijn de Nederlandsche Handels-Maarschappij. Rijk geworden door uitbuiting en door de heroine- & cokehandel met de Chinezen. Was verkrijgbaar bij de Drogist. In druppelvorm voor baby’s, zodat ze zonder gekrijs in slaap vielen. ’t Zat er vroeg in. Ook bij de onwetende Oranje aanhangers.

  5. De bijbel is net zoals bij ons een mythe en sagen verhaal , maar voor de Joden!
    Deze geloofsboeken van alle soorten “merken” geloof hebben enkel maar verdriet , ellende , oorlogen , onderdrukking en vernedering aan de mensheid toe gebracht !
    Voor mijn part weg ermee !

  6. boontje komt om zijn loontje…

  7. Ik ben het met Olie helemaal eens!
    Maar wat een knap logje schreef je daar rond en daar naast paco!

  8. Het begint een beetje SF te worden Paco:-)))

  9. Die koelbloedigheid is een gouden eigenschap.

  10. Dagobert Duck zou zich bij ABN-Amro in zijn sas voelen.

  11. ja uiltje knappen doet altijd goed

  12. Al aan het sparen voor een bepantserde tractor?

  13. amai, dat vindt ik wel toppie dat je zo’n reflex hebt, ik zou nogal schreeuwen in je geval

  14. Hopelijk de juiste boer van de baan gereden!

  15. Linke agressieve boer. What goes around, comes around. Eind goed, al goed. Of …niet?

  16. Die heette toch Frans Smit?

    Love As always
    Di Mario

  17. Spannend tot de laatste seconde, Paco !
    De wet van Murphy ?!
    Lie(f)s.

  18. CEES CHAMULEAU

    Goed boek hé Paco?
    (En ook al was het een waardeloos boek, dan wist jij er nog een koran van te maken.)

  19. Ben hier net een paar dagen en zie veel oude bekenden. Leuk u weer te lezen! De Prooi….staat nog op mijn lijst.

  20. oma

    Ha Paco,

    Zo is je uitstapje toch nog op een prettige manier ten einde gekomen.
    Misschien houdt de boer ook wel van lezen. oma

  21. Ik heb weer genoten, te veel gelezen waar ik op zou willen reageren. Ik hou het maar bij een heerlijke schaterlach om de cd,s van Frans Hals.

Geef een reactie

