SNOEK

Heerlijke man, die visboer Snoek. Sta net bij hem in de winkel. Samen met de vrijeradicaal Ab en neef Bopske die net bij de politie vandaan komt.

Een visboer die Snoek heet. Ik zweer het. Met als bijnaam patat. Zie je nog weinig tegenwoordig.
Ab lust geen vis, volgens hem rollen ze vis eerst een keer of zes door de smurrie die om een toiletpot in een drukbezochte kroeg drijft voor ze de vis aan de klant aanbieden.
‘Zeg visboer, hoe krijg jij die vis toch altijd zo mals?,’vraag ik.
Hij wil eerst niets zeggen: ‘Geheim van de smit,’ lacht hij.
Het lachen vergaat hem als Bopske over de toonbank springt en hem met een verse Noordzeetong op zijn kop begint te timmeren.

Toch weer die handelingsnelheid van Bopske. Ab heeft al vaker voorgesteld om hem voor ons bureau te laten werken.
Als Ab, na drie keer AF! roepen, Bopske weer aan de ketting legt, en de visboer de tongresten uit zijn haar heeft geveegd kom ik weer terzake:’waar waren we gebleven,visboer? O ja, hoe jouw vis zo mals blijft’

Visboer loert naar Bopske die wat gromt. ‘Dat komt, mompelt hij omdat ik, voor ik de vis verkoop, hem eerst laat verhongeren. Dan valt hij makkelijker van zijn graat.’
Briljant!
Een visboer met humor.
Iedereen lachen, ook Bopske die meteen vraagt of hij mag roken hier.
Visboer kijkt wat ongemakkelijk en veegt nog eens door zijn haar. Dan geeft hij toestemming waarna Bopske een paling in zijn mond steekt en zichzelf vuur geeft.
Een onvergetelijk moment. Zelfs visboer lacht zich een bultrug.

Veel mensen hebben dat, met Bopske. Dat ze al moeten lachen als ze hem zien. Dat wordt nogal eens vergeten.
Ik herinner me die keer dat de Partij voor de Dieren eens een lezing gaf onder het motto:dieren hebben ook een stem en dat Bopske toen moet zeventien koeien de zaal inliep. Iedereen loeien. Ik denk vooral nog vaak terug aan die stank daarna.
Of die keer dat in het gemeentehuis een raadsvergadering aan de gang was waarin werd besloten nog maar twee keer per maand vuilnis op te halen.
Dat moment dat Bopske toen een volle vuilniswagen dwars de vergaderzaal in roste.
Hilarisch! Die ongekend droge humor van Boske!

Als wij de deur uit lopen zie ik het hulpje van de visboer de plee uitkomen. Met een krat gedroogde garnalen.
Ik kijk naar Ab..

39 reacties

Opgeslagen onder BOPSKE

39 Reacties op “SNOEK

  1. ja wat kan ik als groot liefhebber van zowat alle vis nu zeggen
    weet je het kan me niet schelen of ze zo mals gemaakt worden of via de plee komen als ze maar lekker zijn
    Bobske heeft gelijk als hij zo reageerd , laat ze niet kletsen maar zaken goed doen
    ik zal zo weg en wens je een fijne dag

  2. VSp

    Vissen in de jachthaven van Volendam hebben een zeer hoog vetgehalte.

  3. De volgende keer ga ik toch maar zelf vis vangen.

    Love As always
    Di Mario

  4. Gelukkig hebben wij hier ook goede visboeren in de buurt.
    Je brengt me op een idee, vandaag maar eens een lekker bakje kibbeling halen.
    Fijne dag vandaag.

  5. rookt Bopske ook schoorsteenpijpen?

  6. Gelukkig eet ik nooit vis:-)))))))))

  7. Ik lig in een deuk, vooral met die koeien…

  8. Och, zolang het toilet eerst goed gereinigd is met bleek …

  9. Zo gaat die vis wel naar de haaien

  10. Echt een vis zaakie om nog eens bij terug te komen.

  11. Mijn eerste kennismaking met Bobkse. Wat een figuur, heerlijk die directe reacties.
    Met humor geschreven, en gelezen!

  12. Goed doorbakken of frituren dan kan het allemaal geen kwaad…;o)

  13. Altijd leuk als jullie met zen drieën op stap zijn, alhoewel Ab vrij rustig was vandaag! 🙂
    groetjes

  14. laat die vliegende vissen maar los.
    lange leve Bopske

  15. Die gerookte paling van Bopske wil ik wel eens proeven, Paco !
    Lekker… Zeker weten… !
    Lie(f)s.

  16. hahahaha, ik had jullie gezicht graag gezien :o)

  17. houw niet van vis,maar toch graag gelezen hoor

  18. Nummer 22 Absurd

    Amice! , de vis wordt ook nog steeds duur betaal. De professor ( wei kent hem nu nog niet) groot liefhebber van vis uit de oven; ovenvis. bracht laastst een bosje paling mee en zette die in de vaas. Wat? een bosje plaing? ja schuin afsnijden en crysal toevoegen zei de visboer. Een wat bestelde je dan bij de bloemenkraam? een bos tuplen, met ravigotvd saus. Smaakte best wel, zo’n bakje tulpen. Zeg ben je gek geworden? zei mevrouw de professor? Nee, die gek die kent de hele wereld al en hup de prof nam een flinke slok visbacterievrije wijn. Dat moet kunnen deze dage, toch?
    Nu ken ik een boer met 253 koeien die hij bij hun achternaam kent, een emmer met vlaaien naar huis sjouwen.. een verjaardagje vanavond, zei hij tegen imij als argeloze wandelaar op sokken. En u? op sokken? ja ik op sokken.. de held op sokken!

    Vanavond maar wat oude koeien uit de sloot halen en de vissen op stok brengen, dan word ik morgenvroeg niet uit bed gekraaid. Vissen naar complimentjes doe ik met mevrouw de professor tijdens een gezellog spelletje vissen met een magneetje.. U kent dat zeker ook wel.

  19. Groot liefhebber van vis, verdiep me niet in de methoden om hem mals te houden/krijgen

  20. Ik hou niet van vis en al helemaal van de geur ervan, BLEH!
    Ik hou wel van dit soort verhalen over vis, ik heb ervan genoten!

  21. oma

    Ha Paco,

    had je toch zowat naar naar Jantje Smit gemoeten voor het geheim.
    Gelukkig heeft Bopkse je gered. oma

  22. Mensen vissen achter het net, net achter de vissen.
    Leer eerst maar eens zwemmen!Voordat je begint te dissen…
    Klap, klap..
    oh jawel, oh jawel, oh jawel, oh jawel, oh jawel, oh jawel.
    (scratch) (…)
    © Opgezwolle
    *wink, big smile*
    Jammer dat jij kleurenblind bent paco, of is dat weer een grapje van jou? Fijne vrijdag, geniet van de ons beloofde zon!

  23. CEES CHAMULEAU

    De nieuwe vriendin van Bobske heet Kaat Mossel. Ik hoorde hem nog mompelen: ‘Heb ík weer!’

  24. als ik dat zo lees moet ik dan misschien zelf mijn visjes gaan vangen ?

  25. Oef twee koppen koffie en ik ben weer mee met je verhalen !

  26. Over de smeuiige verhalen m.b.t. paling maar even te zwijgen …..
    Smakelijke groet

Geef een reactie

