KUDTWEER

Op weg naar Brussel met compagnon,de vrijeradicaal Ab. Een klus voor ons onderzoeksbureau.

Terwijl het zweet alle kanten bij mij naar beneden stroomt, houdt Ab de conversatie gaande met hoogstaande discussiepunten als; ‘kun jij je raampje ook niet dichtdoen, ik ben een beetje rillerig,’ en, ’verdorie, die tocht kruipt langs mijn benen omhoog.’
Twaalf graden, een file en een zeikende Ab. Ik kijk hem moordzuchtig aan.
‘Wat!!’, zegt hij ook nog. ’Humorspier gesmolten?’

De file lost op en ik scheur de snelweg af. Even bijkomen in een café. Met bier of zo.
‘Fijn, man,’ zegt Ab. ‘Kan ik effe zeiken.’
‘Zeiken? Man waar haal je het vandaan??  In deze hittegolf met temperaturen van boven de 10 graden, loopt bij mij  alles mijn poriën uit.’
‘Ja, dat is ook te ruiken, ma man.’

Het plaatsje, waar ik niet dood zou willen worden gevonden, heeft alle benodigdheden om te overleven. Kruitvaten, Rukpleisters , Hema’s en Lidl’s.
Op het terras met luifel bestel ik bier. Naast mij twee hard pratende vrouwen van tegen de veertig. De Mabelgeneratie, zeg maar.
Aan mijn andere kant ,twee rochelende bejaarden met kwijl langs de mond.
‘Hier wil ik oud met je worden, Paco,’ zegt Ab tevreden, drinkend.

De twee vrouwen hebben het over de open wonden van een achternicht van de achterbuurvrouw. Na een kwartier weten we dat de hele straat terminaal is. Mijn bier smaakt niet meer.
Ik kijk Ab aan: ’Hoe heet die stichting ook alweer, waar wij heengaan?’
‘De stichting terraspolitie, Paco.’

Stilte.

Behalve het gegorgel van de bejaarden naast ons.
‘En wat moeten wij er ook alweer doen?’
‘Niks bijzonders, Paco. Een paar nieuwe doelstellingen formuleren welke wij als speerpunten van het stichtingbeleid kunnen toevoegen.’
‘O ja? Weet ik niets van. Welke speerpunten dan?’
‘Bij de wet, het gezeik van vrouwen op een terras, over medische bloopers, verbieden. ‘

Nu weet ik weer waarom hij de vrijeradicaal wordt genoemd.
Maar het lukt. De vrouwen staan boos op en lopen het terras af terwijl ik tevreden DE zomerhit van 1974 ,Dokter Bernhard, neurie.
Hun plaats wordt ingenomen door twee mannen.
‘Hoe is het met je nicht?’ vraagt de één.
‘Uitgezaaid,’ zegt de ander.Wordt een onzekere toekomst voor haar.’
‘Hoe oud is ze?’
‘Zesennegentig!’

Ik neem nog een slokje. Ab ook. De rochelende bejaarden ook.
De Mabelgeneratie duikt kankerend de HEMA in.
Een thermometer geeft zuchtend het gelijk van Paulusma aan: Kudtweer!


52 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

52 Reacties op “KUDTWEER

  1. ik vind het weer wel goed , om te gaan slapen haha welterusten
    ja die wijven en bejaarden zouden verboden moeten worden , zeg je nu
    maar Paco , waar gaan wij dan om een pint , zeg over een paar jaar , ik weet het bij mooi weer zitten we bij je thuis in de tuin aan de bbq , is het zoals je zegt kut weer met dt , komen we bij je op het buro voor een pint
    trusten

  2. Als je niet naar Paulusma had geluisterd had je onbezorgd kunnen genieten van de almaar aanhoudende droogte en was het nemen van een tweede pint zeker te rechtvaardigen geweest.

  3. Kan zo op het bord
    in Onze Buurt geschreven
    worden voor De Sfeer

    Onder De Regel:
    Wij Groeten Hier Elkander,
    Houden Ziektes Thuis!

    Wij
    bijgeschrevn worden; na de regel
    Wij’groeten hier elkaar

  4. Ik vind zo wie zo dat vrouwen ouder dan dertig niet op het terras horen te zitten. Ik zit daar niet alleen voor mijn lol, maar ook voor het uitzicht.

    Love As Always
    Di Mario

  5. Sorry, Paco, Ik
    overtrad Mijn Buurtregel
    Ruim Zwerfwoorden Op

  6. In plaats van een terras hebben die dames eerder een snelle wip nodig.
    Is het direct gedaan met kankeren en overlijdensberichten kenbaar maken.

  7. Voor mij mag het weer nog wel even zo blijven, heerlijk als je aan het werk bent en de vakanties van anderen verregenen…

  8. Ja, het is echt knudde, hopelijk krijgen we nog een beetje echte zomer.
    Op naar een fijn weekend.

  9. hai Paco,

    ik ga vaak naar het terras met een vriendin om mannen te bekijken.
    Ze krijgen een cijfer, dat meestal daalt als ze hun mond open doen.
    Allemachtig, wat kunnen mannen zeiken.
    Jammer is dat.
    En ook jammer, dat het het enige andere geslacht is.
    Ik moet het er maar mee doen.
    Ach ja… het is behelpen!

    groet van Marlou

    .

  10. Paco je bent goed op dreef, maar sommige reageerders zouden eens een grote beurt moeten krijgen:-)

  11. Ik weet niet wat erger is, op een terras kletsen over dodelijke ziektes, of lullen over voetbal en/of de nieuwste Audi.

    Anyhow: ik doe mijn best ervan te genieten. Over 3 jaar mag ik niet meer op terassen komen, lees ik net 😉

  12. Misschien binnen gaan zitten? Voordeel is dat daar ook niet meer gerookt mag worden :-).

  13. Eerst advies: bakjes peterselie op het menu zetten: die kun je dan in je oren stoppen zodat je weer rustig van die pint kan genieten.

  14. Altijd leuk, om even “gezellig” op een terras neer te ploffen.

  15. Zo hoor je nog eens wat…nee daar ga ik niet voor naar een terras.
    Gezelligheid met vrienden en wat de buren dan zeggen hoor ik niet whahaaha zij ons waarschijnlijk wel…..grtjes

  16. Ben ook een beetje rillerig, sinds eh ….

  17. geef mij dan nu maar een sigaartje

  18. Nummer 22 & professor dr.mr.ir.R.Leijdecker (1955) van het O.I.L.

    Amice,

    Enig diepgravend onderzoek in de griekse grotten naar verborgen schatten heeft mij en de professor genoopt een stilte in acht t nemen. We moesten van de minister Faillete Boellos zoeken naar de heilige graal van het geld. Helaas… we moesten Zakkosie en Mevrouw Mergel-Grot mededelen dat zij maar tot overeenstemming moesten komen… u en wij weten nu het resultaat.
    Maar dit ter inleiding en terzijde.

    Bij onze zuiderburen met een boze koning en een buitenechtelijk kind die hij niet erkent, is het daar goed toeven met zijn verstoten zoon Laurent (niet de broer van Laurentin, maar dat zou ook een geweldig schandaal zijn geworden, toch) . De jeannetten (belgisch woord voor nicht, maar ook dit terzijde) en hun neven kunnen de belgische bieren als schuim op hun, nou ja… u kent dan de plaats, niet meer aandrinken. Kudt Kutd zegt de ober in een smoking gekleed en de gladiolen van de 4daagse nog in zijn achtrwerk, zo dwars door zijn billentikker… Daar wordt nog hard om gebruld, traten met tuiten, tuiten met tranen door de zeer hoog bejaarden groep op weg naar Lourdes voor een paar nieuwe banden voor de rollator. Tja, als je dan gaat praten over steenpuisten, etterende doorligwonden en vooral de sterkte van de jampotten, dan is het nog beter toeven, toch.

    Maar goed dat den Ollanders niet worden gevraagd om de Tena’s te verwisselen als openbaar festival der zeikers.Torhout Werchter is er niets bij.

    Kudt Kudt zegt de lokale slager met in zijn hand een enorme varkens poot, “kom maar op, Ollanders, deze poot is tenminste echt voorzien van mond en klauwzeer, een ziekenhuisbacterie, de varkenspest en vooral, vooral geliefd bij de jeannettten.
    Ambetant, hé of….

    Met vruchtnageboortevegetarische vlees, groet Hallo Londerendzeel Hallo Dombo….

    Het gaat u belgisch chocolade en brussels wafels super goed. Leve de Koning, Vive le Roi…maar alles terzijde…
    Wer da? roept de pastoor van Lanaken..Ik ben het, zegt Laurent..ik chocopirnce van België

  19. ‘k Ga nog even ‘terrassen’, Paco… Trappist met een stukje ambachtelijke kaas… Niks medische bloopers bij ons, wel schunnige moppen…
    Lie(f)s.

  20. Volgende keer als je naar Brussel moet, gewoon de Benelux nemen, geen last van kleppende vrouwen op terrasjes en heerlijk releaxed.

  21. Zoutzuur, da’s ook een oplossing. Net als ongebluste kalk bijvoorbeeld. Kunstgebit erin en hoepla! Wég is je kunstgebit! Of bejaarde naar keuze…

  22. Jij hebt mijn humorspier weer uitgerokken! 🙂
    groetjes

  23. om “Aad verbaast” zjjn reactie aan te vullen geef ik je het volgende advies: Peterselie zorgt ervoor dat je geen stinkende geur achterlaat nadat je knoflook hebt gegeten. Dus, stop het vanaf nu altijd in je oren wanneer je op een terras gaat zitten, altijd handig bij roddelende tantes en ouwe lullen die na een avondje stappen bij de shoarmaboer, jouw plezier vergallen op een terras. je biedt ze geen biertje aan maar stopt de peterselie bij hun in het glas.
    En..inderdaad …het is gewoonweg zwaar kloten met het weer. Ik ben een vrouw, dus…

  24. De conversatie van menig man is ook erg verheven idd. Auto’s, de nieuwste gadgets, voetbal of de Tour. Heel interessant nu je het zegt. En mannen van boven de 40 op een terras inclusief bierbuik zijn inderdaad een lust voor menig vrouwenoog! Daar kijken wij vrouwen graag naar. Zeker als ze dan ook nog onzin uitkramen! Zoals bovenstaande reacties. En dan vragen diezelfde mannen zich ook nog af waarom hun vrouwen weer eens geen sex willen die avond… vreemd! Snap er niks van, jij? 😀

  25. Drup, drup…

    ’s Morgens kom ik uit m’n bed
    De radio wordt aangezet
    Met m’n ogen bijna dicht
    Hoor ik dan ’t weerbericht
    Dikke jas, een dikke trui
    De hele dag een regenbui
    Er komen nog meer wolken aan
    Ik zou maar niet naar buiten gaan

    Oh, dat wordt weer regenpakkenweer
    Spetter, spetter, in een plas
    Mensen in een regenjas
    Oh, dat wordt weer regenpakkenweer
    Blijf maar lekker binnen deze keer

    Drup, drup…

    Ik kijk naar buiten, ja ’t is waar
    De lucht is grijs van hier tot daar
    Kleine spetjes op ’t raam
    Ja, daar komt de regen aan
    Iedereen die denkt: ‘He get
    Ik kruip vandaag maar weer in bed’
    Ik denk juist: ‘daar gaat ‘ie dan’
    En trek lekker m’n laarzen aan

    O, het is weer regenpakkenweer
    Spitter, spetter, in een plas
    In m’n gele regenjas
    Oh, het is weer regenpakkenweer
    Dan ga ik gauw naar buiten deze keer

    Drup, drup…

    Een bui die je niet tegenhoudt
    Als in een tropisch regenwoud
    Wat kijken alle mensen kwaad
    Als ’t een beetje plensen gaat
    Maar buurvrouw, die doet onze stoep
    Ze zegt: “Daar gaat de hondepoep”
    Ze lacht in haar doorweekte schort
    Omdat de stad gewassen wordt

    O, het is weer regenpakkenweer
    Spitter, spetter, in een plas
    In m’n gele regenjas
    Oh, het is weer regenpakkenweer
    Dat vind ik best wel lekker, elke keer

    O, het is weer regenpakkenweer
    Spitter, spetter, in een plas
    In m’n gele regenjas
    Oh, het is weer regenpakkenweer
    Dat vind ik best wel lekker, elke keer…
    © Bert Vervoorn

    Fijne nieuwe dag en dito week paco!

  26. Leo

    Ben je uberhaupt wel in Brussel aangekomen dan?

Geef een reactie

