OP ZOEK NAAR MART

Niets geestiger dan kijken naar Mart Smeets in de ‘avondetappe’. Prachtige tv krijg je dan. Beter nog dan een uurtje Youp.

Dan zit Smeets in zo’n overhemd van “gordijnen& tapijten van Teun“, achter een tafeltje van alles over fietsen te vertellen.
Dat doet hij met sidekick Ronald Waterreus, vroeger keeper van PSV. Lijkt mij een logische keuze. Een voetballer die over de tour de France lult. Deskundiger kan het niet.
Mart: ‘Hoe noemen we dit Ronald? Tour de France? Ronde van Frankrijk? Jij mag kiezen. Neen! laten we er maar een huiskamervraag van maken.’

‘Frankrijk is toch echt een majestueus land,’ merkt Mart even later op. ’Ken je dat woord, Ronald, of noem je dat  in voetbaltermen een randverschijnsel hahaha.’
Typische Mart. Die voelt dat aan, de denkwereld van een voetballer.
Dat enthousiasme van Mart. Niemand kan dat zo goed als Mart, enthousiast zijn over fietsen:
‘Zie je dat Ronald? Die Gesink gaat op die fiets helemaal, tja hoe zal ik dat zeggen, dood? JA, waarom niet, zo noem ik het gewoon; dood! Sodeju!’
Prachtig.
Of als het wat saai wordt tijdens het rijden in de tour. Dan weet Mart als geen ander hoe hij de kijker geboeid moet houden: ‘Kijk, wat is dat daar aan de kant? Hout? Lijkt me drijfhout eigenlijk. Ja hoor, een stuk drijfhout.Gewoon in de berm. Dat kan alleen hier. Wat een knotsgekke tour toch.’

Gevoelig is Mart ook: ‘Jee, zag je dat Ronald? Dat tikje  op de kop van de kontman? Tja, hoe noemen we zoiets? Menselijk? Ontroerend?  Wie het weet mag het zeggen.’
Inlevingsvermogen heeft Mart ook nog, bovenop al zijn andere kwaliteiten. Van de week zat Paul de Leeuw als gast aan tafel.
Mart:’Paul, welkom. ‘JE zit hier, geen verstand van sport, mislukt programma achter de kiezen., Wat raar eigenlijk dat je hier zit. Mag ik dat zo zeggen?’

Even later laat Mart ons een opname zien van de start van het peleton. Mart: ‘Zie je die vent?
Dan ga je van start en doe je ZO een pleister op je vinger. Kan het nog even in de herhaling. JA? KAN DAT! Ja, het kan!’
Hierna zoomt het hoofd van Smeets de beeldbuis in: ‘Oke, WE gaan nu naar Philip Freriks die ons gaat uitleggen waarom ook in Frankrijk ,brandnetels recht hebben op zuurstof.
Filmpje dus. Kom er maar in Philip.’

Ik hoop, en daar reken ik op, dat alle avondetappes met Mart op DVD uitkomen
En dat er daarna een musical van wordt gemaakt.
Op zoek naar Mart.
Mag ik dat hopen? Ja dat mag ik

59 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

59 Reacties op “OP ZOEK NAAR MART

  1. ha die Paco
    ik kom net van het werk en ga ff naar de avondetappe kijken , wie weet zie ik die twee nog haha
    ik hoop op de finale en misschein wat interviews
    welterusten

  2. Mart is een held. Heeft hij dat late-avond programma op de radio eigenlijk nog? -“Daar kan ik in komen” -“Ja, Steffi Graf, dáár zou ik nou wel’ns in willen komen…” Of zoiets.

  3. Pure tobsport-emo-TV.
    Wie kan dat nou beter dan Smeets…

  4. Het probleem is dat sommige gasten in zo’n programma niet begrijpen waar een journalist naar toe wil met zijn gesprek. Jammer genoeg volgt Ollie Mart niet zoveel , omdat wij ook met Karel Vannieuwkerke een excellent programma over de tour hebben.
    Weet je Paco , vroeger moesten we veel naan de Nederlandse zenders kijken , hadden niet anders en vooral in studio sport was Herman Kuiphof een grappig man , namen van vreemde spelers naamde hij zoals hij het las ; leeft hij nog ? Maar dat was een leuke herinnering …

  5. een hogepriester van de beeldbuisrelige is hij, paco
    en toch altijd in twijfel over zichzelf
    die aan hem vreet als een kerkrat
    hij checkt voortdurend met het gebed
    ‘of praat ik nu onzin, Mijne Heren?!’
    zijn goddelijke gehoor
    of zou hij zo opgaan in zijn geloof
    dat wielrennen bovennatuurlijk is
    dat hij zelf niet hoort wat hij zegt?
    we zullen dat nooit weten

  6. Als je maar niet verwacht dat ik daar mijn kostbare tijd aan ga besteden Paco. Ik weet zeker dat jouw stukjes tien keer beter zijn dan Mart.

    Love As always
    Di Mario

  7. Gelukkig is er ook nog een herhaling, in de nacht en overdag
    Fijne vrijdag en op naar een heerlijk weekend.
    Geniet volop…!!

  8. Wat zou die Mart toch al die jaren in Frankrijk uitgespookt hebben:-)

  9. God, heb meelij met de Nederlanders ! Wat een vreselijke man. Gelukkig kunnen we ook de Belgische tourprogramma’s en -wedstrijdverslagen ontvangen. Anders was emigreren de enige optie geweest…;o)

  10. Ik hoop met je mee…
    Alles op DVD!

    buenas noches etcetera…

    groet van Marlou

    .

  11. toch maakte hij me gisteravond behoorlijk aan het lachen met de opmerking dat een renner na een valpartij en een nacht rust ’s morgens het gevoel heeft een meccanodoos te zijn.

  12. Mag ik zeggen dat het op gelul van een dronken aardbei lijkt?

  13. Ik kijk nu al uit naar de tijd dat Mart Smeets de vierdaagse van Nijmegen mag gaan becommentariëen met een serie avondvullende programma’s. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag.

  14. fr@nsmuthert

    Ik stel voor dat je dit gedurende de hele TDF volhoudt. Amusant!

  15. VSp

    Dat gehotsebots op fietsen in Frankrijk boeit de Duitsers niet zo, Vrouwenvoetbal !! Veel interessanter, Uitverkochte stadions.Met een coachin die Neid heet.

  16. Het is vast een lieverd:)

  17. Jij màg paco. Net zoals jij met je absurdistische logjes verder mag gaan… ik geniet ervan, dankjewel!

  18. De ene avond kijk ik TV en vergeet hem aan te zetten, en gisteren stond de TV aan en dan val ik in slaap. Dus dank Paco: ik ben weer helemaal bij..

  19. Ik heb hem nog niet gevonden op tv…

  20. Het is maar goed dat ik amper TV kijk. Ik vind vanuit mijn ooghoeken Mart Smeets die wauwelt al erg genoeg (Vlam mag graag iets sporterigs kijken. En wat je ook opzet > Mart is van de partij valt me op). Laat staan dat ik al zappende met mijn neus in ‘op zoek naar…’ beland. Poeh. Ik zou er wederom van aan de drank moeten. Heel veel mensen die op Mart lijken.

  21. gelukkig ken ik die man helemaal niet.

  22. En dan gaat Mart zelf dat programma natuurlijk presenteren … zo zelfingenomen is hij wel; eat your heart out Frits Sissing! Ik hoop trouwens niet met je mee, mag dat? 😉

  23. Een echte tv-maker, zo zijn er niet veel!

  24. oma

    Ha Paco,

    Naast voetbal, gordijnen en wijn weet hij ook iets van fietsen en erg veel van kasteeltjes in Frankrijk. oma

  25. De tour kan me totaal niet boeien… maar als ik jouw blog lees mis ik wel iets! Briljant hoe je het commentaar van Mart Smeets beschrijft. Tijdens het schaatsen volg ik Mart wel op de voet, maar daar is hij minder enthousiast over zo lijkt het.

  26. Mart O Smeets lult waarlijk voor de vuist weg. En toch zal ik hem missen,vooral zijn sjieke merk overhemden en zijn jentige pochet.

  27. ik vrees dat er van die toch ook een hoek af is….
    fijn weekend paco!

  28. CEES CHAMULEAU

    Ha ha ha, hoe herkenbaar Paco. Ja ja, ik kan het nu ook zien, sterker nog: life volgen. Maar Mart spant de kroon inderdaad. Dat jij die uitspraken allemaal nog weet op te schrijven, knap hoor.

    Ceesgegroetje (op nog geen 100 kilometer van jou vandaan…)

  29. CEES CHAMULEAU

    P.S. Bel je me nog?

  30. Mart, die met zijn dikke kop? Beeld onmiddellijk gevuld!

  31. Hahaha… Paco…
    Lie(f)s.

  32. Superfijne zondag gewenst paco, boordevol inspiratie voor je schitterende schrijfsels!

  33. ben niet zo wielerfanaat wel veldrijden ,er staan weer mooie schrijfsels

  34. Gelukkig gaat de man bijna met pensioen! Wat een nare man is dat toch! En dan druk ik me nog netjes uit! 😉

    xxx Kati

  35. morgen de Pyreneeën, ben benieuwd.

    En wij hebben hier op Een ‘vive le velo’ , ook heel goed ,

Geef een reactie

