BRADERIE

Er is weer eens een braderie in het dorp. Ditmaal in combinatie met een muziekdag.
Daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Op elke straathoek iemand met een fluit en twee trommels neerzetten en dat dan muziekdag noemen gaat wel heel erg ver.

Wat ik vooral mis op deze dag zijn de niet uit te roeien Peruanen met kramen vol Mart Smeetstruien in de verkoop. Kan ik nog hebben. Maar dat ze dan ook weer op die tiefusfluiten liedjes van de Beatles gaan dwarsblazen doet mijn darmen nu al rommelen. Misschien komen ze nog.
Als troost komt er wel een muzikant optreden. Ene Dries Rioolvink. Wie kent hem niet. Op het marktplein is daarom een podium gebouwd waarop Dries, gehuld in een pimpelgele zwembroek, in een ruit staat opgesteld met achter hem nog wat andere vage muziekanten.
Abominabel goed.

Dries’ stem klinkt als een strontverkouden dorpspastoor die net een wip met de vrouw van de koster achter de rug heeft.
Er staan nog aardig wat mensen naar zijn optreden te kijken. Opvallend veel mannen. Maar dat is logisch want hun vrouwen hebbemn niks met Rioolvinken in gele zwembroeken dus die zijn op de braderie koopjes aan het jagen. Ik bedoel maar; vandaag kun je hete legpuzzels uit de magazijnen van Christine La Fuck scoren die nu tiendehands op elke kraam van een stuk of twintig plaatselijke ouwe rukkers van boven de zeventig voor een euro voor je klaarliggen.
Dan ga je als vrouw zijnde niet naar eeen verkouden dorpspastoor in een gele zwembroek met een verkeerd gestemde mandoline staan luisteren.

Plotseling, midden in een nummer van Dries’ nieuwe CD, begint iedereen enthousiast te klappen.
Dries buigt zijn nek zoals een struisvogel wel eens doet vlak voor hij besprongen wordt door een krols nijlpaard.
Hij lijkt zelf het meest verbaasd over al dat enthousiasme.
En terecht want het applaus geldt de plaatselijke schillenboer die met zijn dronken kop, met schillenkar en al, de plomp inrijdt.
Zoveel amusement op één dag hebben wij sinds het ritueel ophangen van een behekst stuk drijfhout in de veertiende eeuw niet meer mogen meemaken in onze Metropool.

In de verte zie ik een Mart Smeetstrui en een huilende blokfluit.

Tijd voor een drankgelag..

53 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

53 Reacties op “BRADERIE

  1. Zoiets krijgen wij zaterdag:-(((

  2. mart Smeets , heel vreemd figuur. Jaren geleden kon hij geen enkel goed woord zeggen over ons Belgen.
    Maar kende hij ons goed ? Sinds enkele jaren is Mart totaal omgekeerd , hij is vol lof over ons en geeft toe dat hij er heel erg graag is. Ook heeft Ollie dat gevoel gehad voor hij blogde en sinds enige tijd is mijn mening over ‘Ollanders (wij spreken hier de g en h niet uit ) omdat Ollie jullie niet goed kende. En daar heeft Ollie net als Mart spijt van …

  3. mooie woorden in een goeie volgorde, dwarsblazen vind ik het mooiste woord

  4. Erger dan een Mart Smeets trui: Drol Riesvink! Ik ga me ook bedrinken, strak plan.

  5. Nummer 22 Absurd

    Amice,

    Het is inderdaad BBQ en Braderie seizoen 2011. “Voor het fluiten de kerk uit”, groepen bevolken de dorpsfeesten en processies van voor schutterijen der houten vogel afschieters, Ja, een loen kogel kan zwaar op de maag liggen van de lokale pastoor die ook nog eens dat gevoel van WIJ met wijwater dient weg te spoelen. Als een dronken zoeker in de nachtelijke uren struint de pastoor god’s wegen af naar voedsel voor zijn genot.
    Dat de Noorse truien verkoper bij een temperatuur van + 25 goede zaken doet s een fabeltjes, zoals Mart ONZE Mart en dat mogen WIJ nu echt zeggen, zijn verhaaltjes rondstrooit op de televisie tijdens Het EK voor “Ter Land, In de Lucht en plons in het wak”, populair volksvermaak in het hoge noorden van ons land.
    De televisie onderbrekingen vertonen alleen sneeuw! Dat weer wel!

    Zien we daar een medelander van centraal afrikaanse afkomst in ee noorse trui lopen? Jawel terug naar de woestijn of rimboe is echt geen optie. Daarvoor ben je nu mede –lander geworden door een openbare schuldbekentenis van een meneer Hard Leers. Ja, die wel!

    De fluiters uit de Andes, die blazen gezellig mee in de harmonie van het dorp om snel in de weilanden gevonden te worden met de fluit in de mond, luisterende naar het fluiten van de vogel. Rare fluiters kennen we in de zomer. Op de kermis van het dorp draait gezellig de wiebelende pastorale figuren hun rondjes en op hun schoot een kind. Bij de schiettent achter wordt het paradijs regelmatig bereikt en hoor je “Och hemel ik kom” maar geen geestelijke in de buurt te bekennen.

    Van die zomerse zaken kan een IJslander toch heel vrolijk worden. Een kopie noorse trui heeft hij zelf gebreid. Hij wel.

    En Mart? Waar is Mart? Die heeft zijn eigen meisje geborduurd mee in zijn boxer short! Geel? Nee wel geil! Pardon, zwart, rood of wit…

    Maar dit fluitend terzijde!

  6. Drank is de pest in andermans lijf…

  7. Toch hebben die Peruaanse nep-Beatles wel iets. Kan ik van Roelvink niet zeggen.

  8. Ai! Nu ja, met voldoende drank in het lijf is vrijwel elke kwellng te doorstaan.

  9. Alleen al na het lezen heb ik de onbedwingbare behoefte aan een flesje wijn. En dan was ik er niet eens bij. Kun je nagaan…

    PS: waren er ook genoeg Doner wagentjes? Om de lucht zo lekker te verpesten…

  10. Jaja ik kom, ik kom eraan, ik ben meteen ook wegggaan! Een stukje tekst van mister rioolvink, heeft wel iets! 🙂 Knap logje!

  11. Proost Paco!
    Ik heb alvast een wijntje opengetrokken.
    Op je gezondheid en op je verhaal!

    groet van Marlou

    .

  12. dit schoot me te binnen bij het lezen van bovenstaande.
    Gelukkig moet ik volgende week naar mijn kinderpsychiater :

  13. Mooi verhaal Paco..!!
    Ik heb ook maar een flesje open gemaakt.
    Op de braderie..!!
    Fijne avond.

  14. Ik ga pas comazuipen als het Mart Smeets is die daar in zijn zwembroekie staat :-s

  15. ik kan me hierbij al verheugen op ons dorps zomerfeest.
    ben benieuwd hoeveel ongein ons nu weer te wachten staat
    dolle pret;))

  16. Oeps… vorige reactie -> weg… Niet erg.
    Het enthousiasme waarmee jij schrijft, Paco… dàt verdient een applaus !
    Lie(f)s.

  17. Dat soort evenementen kunnen mij gestolen worden..

  18. die foto van ‘riool’ wil ik wel eens in groter formaat zien. Kijken mag altijd eens hé

  19. Dit is nuchter toch niet te bevatten….

    Love As always
    Di Mario

  20. oma

    Ha Paco,

    Die Peruanen zwerven heel europa af om te fluiten, misschien kan Dries wel mee met ze.
    Gelukkig is het drankgelach sinds de 14de eeuw niet verstomd, je zou zo slakken gaan eten. oma

  21. Proost! ik heb dan wel een blogpauze ingelast, maar daarom kom ik hier natuurlijk nog wel lezen.
    Elke dag een lach is gewoon nodig en daarom kom ik hier.

    Ik had mart Smeets ook wel willen zien in een kanariege(i)le onderbroek.

  22. hilversum alive hebben ze hiet zooitje pest herrie
    nee dan kijk ik liever de avondetappe
    zo nog ff , net thuis van het werk
    de enige braderie of dorpsfeeft die ik wel mag is de
    Makkumer Merke
    trstn

  23. Als ik mijn oogjes sluit kan ik het bijna zien…nee dank je!!!
    Geen Dries en Roel voor mij en de vinken gaan morgen in de pan…trusten

  24. Wees blij dat de eveneens niet uit te roeien bongospelers in geen velden of wegen te bekennen waren.

  25. tja, als ik dat lees moest je daar zelf een feestje beginnen te bouwen?
    Naar een krijsende man in zwembroek ga ik ook niet kijken….

  26. bedankt, ‘k heb er van genoten!

  27. hahahahahahahahahahaha
    Hahahahaahhahahahahaha
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

    Paco, er staat hier een hele fles juttersbitter op je wachten, mag je lekker leegslempen. Heb je wel verdiend na zo’n dag!

  28. Doe mij maar de vrolijke deuntjes van de panfluit… altijd beter dan de draaiorgels die hier op de braderie staan… dat is pas irritant geluid…

  29. Ah er gaat niets boven dom klapvee, doet het altijd goed. In niets is het volk zo goed als volgzaam dom klappen. Zélfs op Dries! En dát wil wat zeggen! (teiltje!)
    Geef mij die Peruanen dan maar!

    xxx Kati

Geef een reactie

