HUILEN VAN BLIJDSCHAP

Om elf uur ’s ochtends word ik gebeld door iemand van de politie. Een teamchef of zoiets.  Dan zit je net aan je sigaartje en kop koffie achter je bureau te fantaseren over een rustige dag, krijg je dit!
‘Meneer Painter? Politie, Zuphen. Bij ons zit ene Bopske. Wil niets zeggen, behalve uw naam en telefoonnummer. Is de man losgebroken uit een streng bewaakte bunker of zo?
Er zit echt een steekje los aan de vent. Komt u even langs om hem op te halen? Of dragen wij hem meteen maar over aan een psychiatercollectief.’

Ik ben even stil. Zutphen! Hoe komt Bopske daar nou weer verzeild. Terwijl ik nadenk kijk in naar mijn tv aan de muur waarop een roddelhomo zinnige dingen roddelt over een paars gedeukte beddensprei die het deed met de luier van een incontinente dwergpoedel.
‘Wat doet hij in Zutpen?’ Ja, wat moet je anders vragen.
‘Hij liet een zwerm bijen los door de brievenbus van een dominee,’ zegt de teamchef.’
‘O, oké, als dat alles is. Bopske is een groot dierenvriend en een sociaal…’
‘Komt u?’
Hij hangt op.

Dus bel ik mijn compagnon de vrijeradicaal Ab.’
‘Zin om mee te gaan naar Zutphen?’
‘Ogenblikje, Paco.’
Ik hoor een hoop gestommel en gekerm door de telefoon en wacht af.
‘Sorry, Paco, moest even wethouder Jansen wegwerken. Die had een opdracht voor ons. Maar ja, wat kan er nou belangrijker zijn dan een ritje naar Zutphen. Toch?’

Twee uur later staan wij op het politiebureau van Zutpen.
De temchef begroet ons: ‘Heren. Dit kan natuurlijk niet. Deze eh..Bopske is een loslopende tijdbom. Ik kreeg net nog drie aangiftes binnen.
Verdachte Bopske was gisteravond op onze kermis en begaf zich in de achtbaan, alwaar hij boven gekomen een jutezak rioolspinnen leeg schudde. Kunt u zich de paniek en het gegil voorstellen?’
‘Ach,’ zegt Ab. ‘Wij weten niet beter. Je accepteert het. Wat moet je anders.’
Teamchef is even stil. ‘Eh..het volgende delict!
Verdachte Bopske begaf zich in een filiaal van de HEMA alwaar hij een rookworst kocht. Vervolgens eiste de verdachte een garantiebewijs en een afbetalingsregeling zijnde; nu halen, over 5 jaar betalen. Toen de filiaalchef in gelach uitbarstte moesten er daarna twee ambulances en een traumahelicopter aan te pas komen om hem weer bij zijn positieven te laten komen en..’

Ik kijk Ab aan.’Zeg Ab, je hebt toch wel tegen Bopske gezegd dat hij geen eieren meer mag koken in drinkyoghurt met aambeiensmaak? Daar wordt hij wat ADHDerig van.’
‘Zeker,’ zegt Ab.’Ik weet zeker dat het vanille drinkyoghurt was.’
Teamchef zwijgt een volle twee minuten. Dan: ‘Gistermorgen ging verdachte Bopske naar een groenteman en wees iets aan. De groenteman in kwestie keek waar hij naar wees en vroeg: sla?, waarna verdachte Bopske hem een beuk voor z’n hoofd verkocht.
Kortom, heren, verdachte Bopske gaat voorlopig een week of zes in hechtenis.’

Ab en ik kijken elkaar aan.
Ab huilt.
Van blijdschap..
Dat beeld blijft je bij..

56 reacties

Opgeslagen onder BOPSKE

56 Reacties op “HUILEN VAN BLIJDSCHAP

  1. Bopske, niet iemand om me uit te gaan, want je staat dan vol verrassingen

  2. ceesincambodja

    Eieren koken in drinkyoghurt. Kun je mij daar het recept eens van opsturen, Paco?
    (Overigens kan ik Bobske nog wel een paar tips aan de hand doen over het verblijf achter van die roestige ijzerwaren.)

    Ceesgegroetje

  3. Het is wel verstandig van hem om altijd naar een garantiebewijs te vragen!

  4. Oei en ik had/heb ook ADHD , maar van rioolspinnen ben ik bang 😦

  5. Dank je. Het blijft een lieverd

  6. Je beschrijving van Bopske doet me meteen denken aan de Hornbachman die in Feijenoord rondloopt met een tattoo van zijn Waterjuffer op zijn buik (waar zijn riem een afdakje vormt voor zijn gereedschap) die zich vastklampt aan zijn stengel en iedereen de stuipen op het lijf jaagt als hij vraagt wie hem die schaamstreek geleverd heeft, paco!

    :

  7. Tsja… ook ik denk dat de mensheid er bij gebaat is als dit persoon achter slot en grendel gaat. TBS’je aanvragen wellicht?

    En wbt die rookworsten: ik snap de ophef niet zo erg. Vind er niks aan, die van de Hema.

  8. Ach….die Bopske toch, zorgt altijd voor plezier…!!!

  9. VSp

    Al eerder geschreven. Bij het Middeleeuws uitgedoste restaurant “Bij d’n Open Haard” op de Turfmarkt in Zuphen kan Bobske z’n hart ophalen zodra ie vrijkomt.

  10. wordt dat de toekomst dat je in de bak gaat als je ziek of in de war bent?
    als de familie of de buren je niet kunnen opvangen of de juiste bescherming kunnen bieden en de overheid zegt: zoek het maar lekker uit…..?
    straks thuis met de ketting aan betonmuren?
    of krijgen we weer kerkers?

  11. Ik maak ernstig bezwaar tegen het publiceren van mijn foto en daar dan Bopske onder zetten.)-;

  12. nu meer storm in een glas water , krap an windkracht 3.5
    zie niet in waarom die beste man moet worden opgesloten

  13. En daar moet je voor naar Zutphen, om te horen dat hij 6 weken vast blijft zitten?

  14. Tsja, dan moet je wel huilen…

  15. Je mag niet meer veel, de dag van vandaag! Spijtig voor bopske!
    Ik heb er compassie mee!

  16. Beter 1 Bopske achter slot en grendel dan 2 in de lucht of in de HEMA… ook goed.

    xxx Kati

  17. Bopske in de Hema…jammer dat ik er net niet was…heerlijk die rookwosten.

  18. Zou Bobske ontsnapt zijn er vliegen hier momenteel een boel helicopters over … ik woon in de buurt van Maxima.

  19. je hebt er weer iets moois van gemaakt.
    Zouden ze hem echt 6 weken vasthouden , ben benieuwd of ze hem aankunnen

  20. Bopske 6 weken vast… dat zal een hard karwei worden.

  21. Hoe dan ook, Paco, Bobske blijft een schatje !
    Lie(f)s.

  22. zend Bobske maar enkele weken hier bij mij en mijn gezin.
    Wordt het hier dan ook weer eens gezellig.

  23. Vanille moet je dik eten, pap, pudding – nooit drinken, ga er dan liever eieren mee koken – haha…

  24. Arme Ab, huilen van blijdschap. Gaat het nog goedkomen met Bopske??

  25. oma

    Ha Paco,

    Je moet reiskostenvergoeding eisen, laten ze je zomaar heen en weer rijden naar het oosten van het land, straks heeft Bokse 15 jaar TBS, ten onrechte. oma

  26. Moest je daar voor komen. Goed nieuws kun je toch ook wel door de telefoon brengen.

    Love As always
    Di Mario

  27. Paco, je bent en blijft m,n favoriet wat je verhalen betreft!
    Man, ik lag hier net van het lachen (laat op de avond, bijna vroeg in de morgen) in een gecompliceerde houding onder m,n buro. (En ik heb nog maar 2 wijntjes( 2 glazen welteverstaan) op!
    Ik ben ietwat opstandig, ik denk dat ik morgen een kroppie sla bij die vervelende groenteboer (Lubbers, ken je die?) ga halen.

  28. De slotzinnen doen het ‘m 😉

  29. dan levert zo’n ritje nog eens iets op.
    zutphen for capital!

Geef een reactie

