BLOEM

‘Met bloemenhuis cactusverdriet, Renate, goedenmiddag.’
‘Met Paco, die naam heb je zeker op een regenachtige zondagmiddag verzonnen?’
‘Hihi, maar hij is wel origineel, toch?’
‘Zeker weten, Renate, mocht ik ooit een autosloperij gaan beginnen dan bel ik jou. Zeker weten dat je dan met namen komt als Autosloperij de frontale botsing of zo.’
‘Hihi.’
‘Oké Renate, ik wil een ruiker laten bezorgen bij mijn dochter.’
‘Hi hi. Ruiker?’
‘Ja, ruiker.  Bloemen.  Bos bloemen.  Tuil.  Gaat er een lamp branden?’
‘Hihi. Dat kan. Maar de meeste mensen zeggen ruikertje of bloemetje. Woont u in onze gemeente?’
‘Hoezo?’
‘Nou als u in Amersfoort zou wonen dan bezorgen wij niet meer.’
‘In Amersfoort?  Tja, als ik daar zou wonen zou jij de eerste zijn die bij me opkomt als ik een bloem zou willen laten bezorgen.’
‘Hihi. Bloem?  Eentje maar?
‘Als ik bloemetje zeg,  zijn het er dan meer?’
‘Eh..’
‘Dat dacht ik al,  maar om je vraag te beantwoorden; ik woon dus inderdaad in Edam.’
‘Hihi. Oké, wilt u nog wat op het kaartje?’
‘Zekertjes!’
Stilte.

Dan: ‘Hihi’
‘Eh..wat wilt u op het kaartje dan?’
‘Gefeliciteerd met de opening van je nieuwe bedrijfje.’
‘Oké hihi. Ik zal er voor zorgen meneer.’
‘Wil je ook nog een adresje van mijn dochtertje of ben je helderziendje?’
‘Hihi. O jee , zou ik zomaar vergeten. Verder nog iets?’
‘Wat dacht je van mijn eigen adresje?’
‘Uw adres? Waarom?  Hihihi.’
‘Om je rekeningetje naar toe te sturen, lieverd.  Of doe je het gratis omdat ik zulke geestige flapoortjes heb.’
‘Hihi. Ik heb mijn dag niet. Mag ik ook uw telefoonnummer? ‘
‘Tuurlijk meid, bel mij rustig hoor. Ik werk alleen ’s avonds en wel zelf handdoeken en schoon ondergoed meenemen graag.’
‘Hihihihihihihih. U bent mij er een. Aan het nummer te zien heeft u een mobieltje?’
Tegen zoveel schranderheid in één dag kan ik niet op dus zeg ik Renaatje gedag en hang ik maar op.

Mobieltje! Wat is dat toch altijd met die kneuterigheid in dit land. Die drang om alles te verkleinen. Mobieltje. Leuk autootje heb je.  Het was mij het dagje wel. Leuk tweede huisje. Bloemetje sturen. Huisje, boompje, beestje.  Gaat er een lampje branden.

Die kneuterigheid kennen ze in het buitenland niet:Ein Handy. Un portable. A cell phone. Krachtig en trots.

 Een mobieltje. Getver!

61 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

61 Reacties op “BLOEM

  1. En wat te denken van oortjes?

    Ik zou ze niet graag in het donker willen tegenkomen.

  2. nou ik heb Oren hoor
    en de Pinten smaken me best op dit vroege uur , zo net van het werk
    maar ik zeg blommetje tegen een ruikertje
    maar Blom tegen een struise dame , tenzij ze ruikt dan stuur ik haar wel door naar Amersfoort ofzo
    proost en een goede nacht

  3. Hoop dat het allemaal goed gekomen is.
    Leuk verhaal.
    Fijne maandag.

  4. Fijn blogje weer Pacootje. (En ja: ik kan daar ook niet tegen. U heeft volledig gelijk, het is walgelijk.)

  5. voor mij ook geen kleutertaal.

  6. ceesincambodja

    En Bobske dan? Hé, hé, Pacootje?

    CeesgegroetJE

  7. awel, als wij in nederland komen genieten we van verkleinwoorden en stoere engelse praat, dit logje klopt volledig

  8. Verrassend goed Paco ! En inderdaad jullie zijn de recordhouders van verkleinwoorden ! Enkel het woord piemel wordt niet verkleind … vreemd 🙂

  9. Hebben de Vlamingen toch gelijk dat wij het Nederlands om zeep helpen (zie ook mijn blog van vrijdag 17 juni)..

  10. Leuk blog, maar alles is al gezegd.

  11. Voor jou Pacotje, woorden met -tje: autootje, eekhoorntje, jongetje, tafeltje, vrouwtje, verhaaltje *wink, big smile*
    Woorden met een -je: fijn weekje en dagje met een lachje!

  12. hihi, ik begrijp ook nooit waarom mannen op oudere leeftijd altijd spreken over een buikje wanneer ze het over hun enorme bierbuik hebben

  13. VSp

    Een pilsje, sorry, ein Pils voor Paco. Zal wel komen omdat álles zo afgemeten is in ‘Frau Antje’ land. Sorry, mag het een onsje meer zijn? Zuinigjes aandoen, nietwaar, Zeeuws meisje?

  14. Heerlijke maandagbinnenkomer Paco

  15. Je dag begint weer goed, lees ik.
    In mijn vriendenkring noemen ze een ‘mobieltje’ een LUL-ijzer.

  16. Tja, Nederland en verkleinwoordjes. Waar ik overigens een grotere hekel aan heb zijn de woorden “gezellig” en “leuk”. Hoe was het? Best leuk…AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH!!!!!!!!!!!!

  17. Terrebel

    Kreeg meteen een flashback naar mijn telefoongesprekje met Autokerkhof De Laatste Roestplaats. Nu vond ik dat naampje al briljant. Totdat ik het boekhoudertje aan de lijn kreeg…’Autokerhof De Laatste Roestplaats. Met De Dood spreekt u.’ Bij zo’n bedrijfje werken en dan zo’n naam hebben…je zou er zó een verhaaltje aan kunnen wijden…

  18. het is de mens eigen om de dingen groter (overdrijven) en kleiner (kleineren) te maken zo het hem uitkomt
    zelden worden de dingen benoemd zoals ze werkelijk zijn

    dat vrouwtje had me toch…………..

  19. En je gebruikt de verkleinwoorden zelfs zonder er bij na te denken…

  20. Een beetje de woordjes verfraaien vind ik altijd nog mooier dan de engelse woorden…manager ???

  21. Je gaat toch geen moordje plegen met je revovertje! 🙂
    groetjes

  22. fraai staaltje uitwerking van een leuk idee

  23. mooie lettertjes waarmee je woordjes kneedt en ze als schakeltjes nieuwe zinnetjes laat blozen ….. was zeg je van mijn verkleinwoordjes

  24. Geestig verhaal, een echte Paco.
    Jaren geleden heb ik een tijd lang mij vreselijk mij vreselijk geergerd aan verkleinwoorden, doch betrap ik mezelf ook op die tik. Het zit inderdaad in onze taal verweven. Je zegt bijv.: ‘Lulletje Rozenwater’ en ‘Lul de Behanger’, andersom klinkt dat vreemd in onze oren. Ik neem een Juttertje … Ik neem een Jutter, daar krijg ik toch heel andere gedachtes bij Pacootje 😉

  25. PS: mijn WP is van slag, ik tik tegenwoordig met de letterkleur van de achtergrond, dus hier zwart op zwart…sorry voor de foutjes, zie ik pas als de tekst al geplaatst is. grrrrrrrrr [mij vreselijk 2x]

  26. renaatje is wel een olijkerdje

  27. Tegen zo’n gróóóóóóóte meneer, Paco !
    Lie(f)s.

  28. oma

    Ha Paco,

    Mooi mijn bloemetje misgelopen in ons Amersfoortje.
    Ik heb geen las van verkleinen van woordjes. oma

    ot, Jammer dat Greenfield en Cook zo kort hebben bestaan ze waren best goed met hun liedjes. oma

  29. Maar toch mag je mij haar nummertje wel geven.

    Love As always
    Di Mario

  30. je verbaast me elke keer weer

  31. ik wens je een leuke dinsdag

  32. Jacopone Sr

    Mijn dag is weer goed 😉

  33. volgens mij zitten daar wat psychologisch te verklaren oorzaken onder, onder dat verkleinen.
    Ik wens je een leuk dagje, gezellig avondje gehad? vorkje prikken? fillempie pakken? hiusje bouwen?
    Alles wordt er wat gezelliger door. En het moet zeker gezelligjes zijn allemaal. En leuk, ook zo’n woord, inderdaad ‘Het triumphaat’.

  34. paco-tje, ben je de dag begonnen met een lach? Ik hoop het en ook dat je het heerlijk gevoel die zo’n lach opwekt, de héle dag bij jou mag blijven!

  35. ceesincambodja

    Ik kan even niks origineels meer bedenken Paco, na deze stortvloed van reacties is alles gezegd.

    Ceesgegroetje

  36. oma

    Ha Paco,

    een nieuwe opdracht, of is het meisje van de bloemist je achterop gekomen. oma

  37. Leuk blogje Paco. Heeft dochter(tje) nog de bloempjes ontvangen of was Renate de weg volledig kwijt?

    xxx Kati

Geef een reactie

