GEEN VERBAND

De vrijeradcaal Ab en ik zijn onderweg naar een hotel ergens in Nederland. De eigenaar nodigde ons uit vanwege een reeks aan inbraken daar. Of wij dat willen onderzoeken.
Ab rijdt, terwijl ik de krant lees. Pagina 2: een grote foto van een vent wiens kop volledig schuil gaat achter een berg verband. Onderschrift: Man afgetuigd terwijl tegelijkertijd , vijftig meter verderop,  een sportvliegtuigje neerstortte. Er is geen verband.
Ik lees het Ab voor. Hij kijkt zijdelings naar de foto : Aan die kop te zien is er verband genoeg.’

Hij geeft wat extra gas en rijdt nu 160. Ik vraag vriendelijk of het wat minder kan.
‘Geen zorgen, Paco, de auto heeft aan jouw kant ook een airbag.’
Dat stelt mij gerust.

Intussen naderen wij het hotel. Voor de ingang een groot bord:
Kamers te huur
12 euro per uur. 100 euro per week
Spiegel aan het plafond
Nu ook met matrassen.
Binnen ziet het er uit alsof er een roedel stinkdieren de vierdaagse heeft gehouden.
‘Tja,’  zegt Ab,  ‘dat ze dit een hotel durven te noemen. Stinkhol is nog een te goede benaming voor dit krot.’
‘Ach Ab, politici worden ook ‘eerlijk’, ‘fatsoenlijk’ en ‘heren’  genoemd.’
Wij worden welkom geheten door de eigenaar die zich voorstelt als van der Kattendonker: vet donker haar, spijkerbroek, mouwloos shirtje en de lelijkste geel-paars-bruine- laarzen die ik ooit gezien heb.
Hij biedt ons een uitsmijter aan en wij zien intussen  twee klanten met lange tanden iets vaags naar binnen werken. Ze zweten allebei. ’ Aan uw klanten te zien,’ zegt Ab, heeft u het gastronomische niveau van een cafetaria bijna bereikt.’
Ab kan heel subtiel zijn als hij wil.
De man bedankt hem er ook nog voor.

Twee uur later zitten wij knikkebollend naar zijn monoloog te luisteren over kudt allochtonen, tuig van de buitenlandse richel, kudt Polen, kudt Roemenen en alle inbrekers tegen de muur zetten.
Zijn stem lijkt op het geluid van een Roemeense slagviolist die Korinthisch leer staat aan te prijzen op de vogeltjesmarkt
Nog een uur later krijg ik er genoeg van: ’Misschien moet jij eens ter zake komen.’
‘Ik neem de tijd voor mijn uitleg, ja!  Ik doe dingen niet graag overhaast.’
‘Dat laatste moet je onthouden,’ zegt Ab, ‘als je nieuwe schoenen gaat kopen.’
Hoe dan ook, we besluiten de klus niet aan te nemen. Het ruikt teveel naar verzekeringsfraude.’

Op weg naar huis kijk ik eens naar Ab die maar blijft klagen over oplichters , teveel regen, teveel hitte, kudt tv en kwaliteitsarme nijlpaarden in het zuiden van Siberie .
Het zal niet lang meer duren of hij zal mopperend opstuiven wanneer iemand de thermostaat lager zet. Of als er te weinig melk in zijn koffie zit.

Ik zet een cd aan:
Amos Lee.
Mission Bell.
Een aanrader!

51 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

51 Reacties op “GEEN VERBAND

  1. ik maak zelfs al uit aan deze tekst wat voor een hol dat is.
    Ik geloof je direct dat je dat werk niet aannam

  2. Wel ik geloof dat je wat anders in je hoofd had zekers ?

  3. Gatver Paco, je hebt je toch wel laten ontsmetten nadat je daar weg ging.

    Love As Always
    Di Mario

  4. Ik kan me voorstellen dat je die klus niet wilde.
    Er komt vast wat beters.
    Succes vandaag.

  5. Had hij eigenlijk wel het geld om jullie tarief te betalen??

  6. Goed dat je niet voor het grote geld bent gegaan.
    ’t Was dan ook een kudt-klus!

    Groet van Marlou

    .

  7. Amos Lee is altijd een aanrader

  8. Er zit inderdaad een luchtje aan deze zaak.
    Amos Lee ken ik niet.

  9. Antoinette

    Detver, wat een smerig hol.

  10. zonder overdrijving ik zie en hoor het voor me(wis niet dat kudt een werkwoord met stam+t was…weer wat geleerd….)

  11. Wat een engelengeduld heb jij zeg, om een uur lang naar die potentiële klant te luisteren.

  12. Wanneer ik je beschrijving zo lees viel er weinig te halen….
    Doet me denken aan een collega wiens vrouw regio manager van Zeeman was.
    “s Ochtends zei ik: “Heb je het al gehoord van je vrouw, Zeeman in Heerhugowaard is vannacht tot de grond toe afgebrand”, hij werd lijkbleek en zei: “Meen je dat nou, dan ga ik ff mijn vrouw bellen”, “maak je niet druk man, weet je wat de schade is, een knaak”, hij is weken boos geweest 😉
    Amos Lee is lekkere muziek idd.

    Fijne dag!

  13. ja zo raak je ook je marbels kwijt
    maar is het niet zo dat die huis cq kamer melkers stinkend rijk worden van die kudt buitelanders uit wel kudt land dan ook dat mooier laarsen had ie wel kunnen betalen
    Ab zou eens op bzoek moeten in de 1ste kamer kan ie zich uitleven
    fijne dag

  14. Zo’n eind rijden voor zo’n kudt klus…

  15. Amos Lee…. Bij 160 km/h… Heerlijke combinatie… ;-))

  16. VSp

    Waar staat dat hotel?

  17. Je hebt dat verloren uur toch wel gedeclareerd?

  18. Nu ook met matrassen? En worden ide daar dan ook gekeerd vandaag Paco? *wink, big smile*
    Succes, met alles wat je doet!
    En bedankt voor je schitterende reacties je kan je niet indenken hoe blij het me maakte…

  19. Had vanmorgen een vervelend telefoontje, dit stukje bracht de glimlach terug.

  20. Nummer 22 Absurd

    Tja, Ik zie nu een zwart scherm om een reactie te geven. Die violen van de website en hun webmasters verzinnen van alles. Maar goed de digitale snelweg is ook overbelast met files.

    Ik ga maar eens een broodje gezond verstand voorbereiden en alleen maar denken aan hoe onze wereld verlost moet worden van de nutteloze leeghoofdige randviolen Of taugéss.

    van die zaken zoals door u geschetst moet ik even een bakje kots van de firma Zum Kotzen ( werda? Zum kotzen aber dus bist sicher nicht krank oder..) op de markt brengen. Ik heb een nieuwe doelgroep ontdekt… Zum Kotzen, oder?

    met hoogwaardige bacterievrije groet
    Nummer22 in een steriele omgeving. veilig, schoon en aan eht Sonja Bakker dieet!

  21. Om met Amos Lee te spreken: it was a cup of sorrow, that day.

  22. yesthtasme is dus Salty.

    ( geen idee waarom ik ineens van jou een andere naam krijg… $ )

  23. Ab, Paco, onderzoeksbureau en Amos Lee, ik zie geen verband, maar daar gaat t ook om geloof ik… 😉

    xxx Kati

  24. geloof je dat het niet wou

  25. Een smerig zaakje, goed dat je het juiste verband hebt gelegd!
    groetjes

  26. Ab is toch een zéér scherpe waarnemer, Paco !
    LIe(f)s.

  27. dat zou ik ook hebben willen doen hoor.

    En dank je wel Paco om die woordjes van jou te horen (beter gezegd lezen) , Als er iemand talent heeft dan bij jij dat wel , en om dat dan bij mij te zeggen …. ja danke hoor. Ik ben maar een doodgewoon ikje hoor

  28. oei foutje , ik bedoelde natuurlijk ook niet hebben willen doen

  29. oma

    Ha Paco,

    Heb veel hotels gezien en bezocht, dez zou zo maar in het lijstje kunnen voorkomen.
    Maar gelukkig heb ik ze allemaal overleeft en mijd ze nu als de pest. oma

  30. Uit bovenstaande reacties maak ik op dat er echt mensen zijn die je serieus nemen.

Geef een reactie

