HET BELOOFDE LAND

Mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab belt mij: ‘Wouter van Dam belde net.  Of wij langs willen komen.’
‘Wouter??, ‘ vraag ik.  ‘Die was toch begraven vorig jaar?’

‘Lijkt me wat voorbarig,’  zegt Ab.  ‘Tenzij je tegenwoordig vanuit je kist kunt bellen.  Hoe kom je erbij dat hij begraven is?’
‘Omdat ik een verhuiskaart van hem kreeg.  Hij liet zich begraven in Weidevenne,  een of andere wijk in Purmerend. Dat kun je toch geen wonen meer noemen daar?  Dat noem ik levend begraven worden in dat gat.’

Ab neemt niet te moeite te antwoorden. Hij verbreekt de verbinding en staat tien minuten later met zijn auto voor de deur.
Even later rijden wij door Weidevenne dat beheerst wordt door straatnamen als Mambostraat, Jamaicastraat en meer van die geestige prefabvondstjes. Binnen één minuut tel ik al negen huizen die te koop staan. Waar zou dat aan liggen.
‘Welkom in de wereld van de “young urban professional” , zegt Ab sarcastisch.  ‘Als u naar links kijkt ziet u onze populaire appartementswoningen en duurdere eilandwoningen en als u naar rechts kijkt ziet u niets.’

‘Waar woont die eikel ook alweer,’  vraag ik zijn slappe gezeik vriendelijk onderbrekend.
‘In de Bisonstraat 34.,’  legt hij behulpzaam uit. ‘ En die ligt ten zuiden van de Lamastraat,  die weer haaks staat op de Kamelendreef. Kun je het nog volgen.?’
‘Ik wel..Ik kan alles volgen. ‘

In de Bisonstraat die wij bij toeval tegenkomen stoppen wij bij nummer 34. Ab kijkt geïnteresseerd naar het pand: ‘Ik dacht dat jij zei dat hij begraven was.’
‘Dat klopt. Dat zei ik ook,  Ab.’
‘Nou, volgens mij is hij gecremeerd.’
‘Hoe dat zo?’
‘Kijk dan naar dat huis!  Het is helemaal rond!  Dat is toch gewoon een crematorium?
Moet je zien er komt rook uit aan de bovenkant.’
‘Dat is de schoorsteen, Ab. Misschien heeft Wouter het koud.’

Wij lopen de voortuin in die vol staat met kabouters, elfen en nog wat kleurloze trollen.
‘Kijk.’  zegt Ab,  ‘daar hangt Wethouder Jansen’s vrouw,’  en hij wijst naar een heks die bij wijze van versiering aan de deurknop hangt.
Gelukkig doet Wouter de deur open en begroet ons met een wit gezicht.
‘Blij dat jullie er zijn, boys.  Mijn dochter is verdwenen.  Jullie moeten haar zoeken.’
‘Hoe oud is ze, Wouter’,  vraag ik terwijl ik mijn jas op het gewei van de kop van een eland hang die bij wijze van kapstok aan de muur hangt.
‘Zelf geschoten, Wouter?,’  vraagt Ab.  ‘Of krijg je dat cadeau als je lid wordt van de dierenbescherming’
‘Ze is zeventien,’ antwoord Wouter, Ab negererd.
‘Hoe lang is ze al weg ?,’  vraag ik
‘Ze zou om twaalf uur thuiskomen,’  zegt hij nerveus.
‘Wanneer? Gisteren?’
‘Eh..nee vandaag,’  zegt hij aan zijn haar frunnikend.

Ab en ik kijken elkaar aan. En daarna kijken wij elkaar nog eens aan. En daarna kijken wij op onze horloges. Twee uur!
‘Jezus,’  zegt Ab. ‘Dan is ze al twee uur weg!  Waarom heb je ons niet meteen na vijf minuten al gebeld??  Misschien is ze nu al door een wilde Eland opgevreten.’
‘Jullie begrijpen het niet,’  hijgt Wouter.  Ze heeft een loverboy…’
‘Nou en,’  zegt Ab. ‘ Draai dan zijn ballen eraf en hang ze naast die elandskop. Prachtig stilleven.’

Dan gaat de bel. Een meisje van een jaar of zeventien komt binnen; ”Dag pap, ik ben wat later maar ik heb het uitgemaakt met Dorus. Hij wou wat teveel rare dingen van mij….’

Even later rijden wij weer naar huis.  ‘Zullen wij hier ook een kantoor openen, Ab?  Geestige leeuwenkop aan de muur, een loverboy als bijzettafeltje en om de dag jagen in de Sumatradreef’.

Ab antwoord niet maar scheurt met 180 het beloofde land uit…….

39 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

39 Reacties op “HET BELOOFDE LAND

  1. Ben je ook nog wakker of ál wakker[zag je blogje net binnen komen, vandaar de vraag] … ik duik nu mijn vossenholletje pas in en lees je later bij mijn 1ste kopje koffie… Mocht je nog gaan slapen wens ik je sweet dreams.

  2. tja, ouders en kinderen…..

  3. Gelukkig weer terecht..!
    Fijne dag vandaag.

  4. tja, puberende dochters, kan je echt alles van verwachten! i know….
    leuke dag paco

  5. Toe mijn dochter eens een halfuur te laat was , zocht mijn vrouw in paniek het nummer van de 100 op in de telefoonboek ! 😉

    By the way ; Waarom worden vele vrouwen vergeleken met heksen ?

  6. Eind goed al goed. Ab heeft me vreselijk aan het lachen gemaakt.

  7. kijk wij laten mensen aardig lachen hé en dat is het beste medicijn tegen alles , tegen loverboys iet dan heb je prikkerdraad nodig om om zijn ballen te draaien en op te hangen
    die wijdevennen , dat was en prachtig mooi gebied eind jaren 60 met een weggetje zo richting Oostzaan
    nu lijkt het mj ook niets
    fijne dag

  8. Een kantoor? In die buurt?? Dan toch maar Fiemel.

  9. Heee Paco!

    je hebt gelijk: Weidevenne is niets.
    Er is niets. je raakt er hopeloos verdwaald en dan nog is er niets.
    Kê-je-nagaan.

    En… door er te wonen word je geïnfecteerd: je raakt aan de loverboy of aan de heks en anders wel aan de jenever.

    Niet meer te vaak naar toegaan, Paco. Kijk uit!!
    Je bent gewaarschuwd!

    Groet van Marlou

    .

  10. Zelfs loverboys zijn niet meer veilig voor de nukken van jonge vrouwen. Waar moet dat heen met de wereld?

  11. VSp

    Vinexverveling is des loverboy’s oor kussen.

  12. Volgens mij zijn er mensen die denken dat je alleen maar in een stad kunt leven. Met een betonnen tuin erbij, heerlijk…

  13. ‘Een loverboy als bijzettafeltje’
    Je vergat ‘de homo als handtasje’ nog … je leest zo lekker weg.
    Lasballosdikwallos

  14. Vosje: je probeert iets, wat moet je anders

  15. Theo Balvers

    De komende drie zomermaanden ben ik veel weg en heb maar beperkte internetmogelijkheden. Ik dank je voor de aandacht. Blijf zelf wel wat lezen, maar de interactie gaat op een laag pitje. Goeie zomertijd en tot ziens.

  16. peterus

    ik dacht dat Purmerend van de kaart was geschrapt door het vorige kabinet of was het dit?

  17. fr@nsmuthert

    Ik kijk met belangstelling uit naar je eerste jachtverhaal.

  18. was weer de moeite voor bij de lezen hoor

  19. moet ik nu blij zijn dat ik alleen maar zonen heb ?

  20. die griet en haar loverboy zullen zich ondertussen te pletter amuseren.

  21. Ouders, tieners en loverboys, niet direct een ideal combinatie

  22. Lijkt me wel een prachtig stilleven ,een elandskop met een paar ballen ernaast!
    groetjes

  23. oma

    Ha Paco,

    Lijkt wel op de Blauwestad, ook mislukt.
    hopelijk is de rekening deze keer niet te hoog uitgevallen. oma

  24. Ik zal onthouden dat ik je daar ook voor kan bellen… Om die ballen op te hangen bedoel ik dan.

    Love As Always
    Di Mario

  25. Jezus, het beloofde land… de Bijbel is al een keer geschreven hoor 😉

Geef een reactie

