JANSEN’S ULTIEME DUIVELSUITDRIJVING

Ben druk bezig met uitbreiding van mijn onderzoeksbureau. Niet echt bijzonder, gewoon een uitbouwtje eraan voor iets meer ruimte.
Terwijl ik mij door het regelwoud van bureaucratie en gemeentelijke bepalingen worstel, belt Wethouder Jansen mij. Klein stemmetje. Beetje schor ook.

‘Weer stomlazerus van je kruk gelazerd, Jansen?’ vraag ik opgewekt.
‘Eh..Paco, jij moet mij even uit een lichtelijk beroerde toestand helpen,’ fluistert hij.
‘Je weet dat ik net mijn tweede boek heb uitgegeven?’
Ja, dat weet. Jansen vindt zichzelf bijzonder creatief als hij gedronken heeft, en hij is zo vaak dronken dat hij daar zelf in is gaan geloven. En dat resulteerde in twee boeken.

Het eerste boek ging over de geschiedenis van zijn voorvaderen, waar de plaatselijke apotheek niet gecharmeerd van was omdat er geen slaappillen meer werden verkocht. Het hele dorp heeft Jansen’s eersteling op het nachtkastje liggen als alternatief voor de slaappil.
In zijn tweede boek neemt hij, onder het mom van satire, enkele dorpsgenoten zwaar op de hak.
Zo schreef hij over Lubke, de vrouw van de drogist; ik citeer:’Toen Lubke eindelijk een boom had gevonden die terug knuffelde, klaagde ze hem aan wegens ongewenste intimiteiten’
Over een medewethouder van GroenLinks schreef hij; ik citeer weer:’dat die Hans van Noord van groen links ooit een baarmoeder bereid heeft gevonden, hem voor negen maanden een logeerplek te geven, blijft een groot raadsel. Een ramp was het toen het hem lukte ook nog geboren te worden. Hoewel , geboren? Liever zou ik willen spreken over een duivelsuitdrijving.’

Jansen is een beetje overmoedig geworden. Waarschijnlijk omdat het schrijverscollectief waar hij lid van is, hem een “oeuvre” award heeft uitgereikt. Maar naar mijn bescheiden mening kreeg hij die omdat niemand durfde toe te geven dat ze niets van zijn twee boeken begrepen.
‘Ben je daar nog Paco?’
‘Zeker Jansen, wat kan ik voor je betekenen?’
‘Eh..ik sta in een oude garage aan het eind van het dorp. Eh…naakt helaas. Eh…heeft te maken met mijn tweede boek. Ik mocht wel mijn mobieltje houden. Ik leg het je zo uit. Kom je mij even buitengemeen snel ophalen?’

Ik hang op. Mijn compagnon de vrijeradicaal Ab komt binnen. Grijnzend: ’Heb je het al gehoord? Je weet toch dat Jansen elk jaar fruit uitdeelt op een school? Een uur geleden bezocht hij weer een school vol kinderen. Hij begon daar doodgemoedereerd zijn tweede boek aan alle ouders van de kinderen uit te delen. Jammer genoeg zaten daar ook de drogist met zijn vrouw Lubke en die van Noord van Groen Links..Ze hebben hem eerst feestelijk binnengehaald en daarna poedelnaakt meegenomen in een auto en hem er aan de andere kant van het dorp uit geflikkerd.’

In Ab’s auto bel ik Hans, eigenaar van een regionaal blaadje. Ik vertel hem waar en vooral hòe Jansen zit en vraag hem vooral zijn camera mee te nemen.
‘Zo, Ab, tijd voor een glaasje karnemelk. Zou kroegbaas al open zijn?’

37 reacties

Opgeslagen onder WETHOUDER JANSSEN

37 Reacties op “JANSEN’S ULTIEME DUIVELSUITDRIJVING

  1. Haha….weer genoeg verhaal voor de plaatselijke papparazzi’ s.
    Geniet van dit schitterende weekend..!!

  2. Die foto’s hoef ik dan weer niet te zien. Brrrrrrrrrrrrrrrrr…..

    Love As always
    Di Mario

  3. hopelijk hebben de kinderen van die school Jansen niet naakt gezien of anders zit de volgende generatie van dit dorp vol met getraumatiseerde mensen en da’s hachelijk.
    wordt hopelijk vervolgd.

  4. :-))))))))) Zie het zo voor me.

  5. Ik vraag me af hoe je ze iedere keer weer op papier krijgt. Heerlijk.

  6. Jansen krijgt zo mooi een koekje van eigen deeg.

  7. Jansen. Wat die man allemaal niet doet om in the picture te komen.

  8. Suske: en de huidige generatie in mijn dorp zit ook al niet lekker in het vel

  9. DiMArio: een mooi zelfportret toch?

  10. prlwytskovsky: dat wil je niet weten

  11. Zozo, dat zijn radicale maatregelen zeg.

    Ik denk dat je die vergunning voor de uitbouw nu wel kunt vergeten. Dus.

  12. mogge Paco , ik red me er wel doorheen vandaag hoor
    ja heb je nu wel die vergunning gekregen
    werd tijd dat die jansen eens goed op zijn nummer werd gezet
    voor nu een fijne da

  13. Smullen weer dit, Paco! Wat ook goed werkt: aan een kantinejuffrouw vertellen dat je hem hebt betrapt op vreemdgaan met zijn secretaresse. Vertel daar wel expliciet bij dat zij dat absoluut niet mag doorvertellen.

  14. ik kom nog terug Paco
    kan ’s morgens die harde woorden nog niet aan….

    zachte groet van Annet (van de rouwkost)

  15. VSp

    Paco, na de lach mag VSp gaarne de uitgever en het ISBN van Jansen’s boek bekomen.

  16. Mooi verhaal weer, Paco ! Wel een tikje wraakzuchtig…;o)

  17. En jij denkt dat je zo grote opdrachten van hem blijft krijgen :-)?

  18. Ik vind de beschrijving van Jansen over die GL’er eigenlijk wel leuk. Hij gaat je toch niet naar de kroon steken Paco?

  19. Wat een humorist die Jansen.

  20. Voer voor roddelblaadjes, Paco !
    Lie(f)s.

  21. oma

    Ha Paco,

    Valt me mee dat Jansen niet boen op zijn eigen boeken is verbrand. oma

  22. Het hele dorp heeft Jansen’s eersteling op het nachtkastje liggen als alternatief voor de slaappil.

    Heerlijk toch, die oer-Hollandse kruideniersmentaliteit.
    Zijn het overigens dikke pillen?

  23. foto doet me er aan denken, moet nodig weer eens naar de goonies kijken 🙂

  24. … en dan dat glaasje karnemelk tot slot… hoe krijg je het toch altijd weer voor elkaar Paco, om zulke heerlijke teksten te schrijven?
    Fijne zondag, boordevol dergelijke creativiteit, wij je webvrienden, varen daar wel bij!

  25. altijd weer vermakelijk hier te komen Paco

  26. je weet goed wat je moet doen…:o)
    uw verhalen zijn bijna ongelooflijk!

  27. Nummer 22 Absurd

    Amice Paco,

    De professor dr.mr. ir. R. Leijdecker (1955), u kent hem van het O.I.L.(1955) laat u weten, dat wethouder J. zijn boek “De Uit leveringsvoorwaarden Van J.” door ons laat onderzoeken op plagiaat, ranzig taalgebruik en correct Duits.

    Zoals u weet heeft J. ( ter voorkoming van aanklachten wordt hij J. genoemd, maar dit terzijde) het codeboek Heimlich Deutch Sprechen HDS
    via de Kampfing Post verspreidt, damals.

    Weet u dat J. naturist is? dus naakt eruitgooien is geen probleem alleen de zwerm vliegen achte hem aan.. daar hangt een geur van bagger en stront aan. Persmuskieten zijn op weg.

    Waarvan maar akte!

  28. VSp

    Hmm, heeft Jansen z’n gram gehaald? Geen reaktie’s van Paco.

  29. Ben jij dat in het kadertje, ik hoop voor jou van niet. Schitterend verhaal.

  30. Ron

    Ik heb altijd al gevonden dat die Jansen als politicus weinig om het lijf had. 😉

  31. Iemand in zijn blootje zetten helpt altijd! Jij zou ook een boek moeten uitbrengen Paco!
    groetjes

  32. Ha ha die Paco!

    heerlijk!
    Die wethouder in het plaatselijke suffertje in zijn blote kont!
    Heerlijk…

    je hebt wel wat meer dan een karnemelk verdiend!
    Wat dacht je van een lekker portje?

    Groet van Marlou

    .

Geef een reactie

