REGENJAS

 

Monc is mijn 15-jarige buurjongen. Hij staat met zijn voetbaltas in zijn handen wat bedremmeld kijkend bij mijn deur.’What’s up, Monc?,’ vraag ik naar buitenlopend.
‘Wij hebben geen leider,’zucht hij. ‘Nu gaat het voetballen misschien niet door.’Er zijn geen vrijwilligers die dat willen doen. Mijn vader werkt op zaterdag, dus die kan niet.’
‘Lullig, man,’zeg ik.
Hij kijkt mij aan. Hoopvol ‘Ken jij het voor een keertje doen?’

Op de club neemt hij mij mee naar de kleedkamers. Daar komt een bobo op mij af. Blauw colbert, clubstropdas, witte sokken, instappers met kwastjes.’De voorzitter,’fluistert Monc, bleek wegtrekkend
‘Wat moet u hier, ik ken u niet. Maak dat u wegkomt.!’
‘Ach kijk aan, u moet de terreinknecht zijn. Dat zie je zo,’antwoord ik beleefd.
Hij wordt rood. Kleurt geestig bij zijn flamboyante wurgkoord.’
‘Ik zeg het niet nog een keer,’waarschuwt hij.

‘Monc vroeg mij leider te zijn van zijn elftal,’ leg ik uit.’Omdat er niemand anders is.’
Hij kucht een beetje. Het rood zakt af. ‘O, nou, dat is niet gebruikelijk. Ik ben hier de voorzitter en ik bepaal wat hier gebeurt.’
‘Mij best. Dan ga je toch lekker zelf staan managen?’
‘Eh nee. Doet u het voor deze keer dan maar. Maar ik heb wel de supervisie, ja?’
‘Mooi,’zeg ik. Waar kan ik een regenjas krijgen? Zo’n lange met een brede riem.’
Hij kijkt mij aan met uitpuilende ogen.’Ik snap u niet, vrees ik”
‘O nee? Raar. Elke voetbaltrainer hoort toch een lange regenjas met brede riem te dragen? Kraag omhoog, zonnebril op. Goed voor het moreel. O, zonnebril heb ik zelf wel.’
Hij schudt zijn hoofd en loopt naar het veld waar al een aantal spelers rondlopen. ‘O,’ zegt hij, over zijn schouder, ‘er zijn nog geen punten gehaald door dit elftal dus verwacht geen gretige ploeg.’

Dan begint de wedstrijd. Ik sta aan de zijlijn te kijken hoe de tegenpartij over ‘mijn’ elftal heen galoppeert. Binnen twee minuten staat ‘mijn elftal’ met 2-0 achter..
Bij de rust staat het 5-0
Dus neem ik maatregelen in de tweede helft
‘Hee, keeper,’roep ik naar de jongen in het doel.’Ga eens wat doen.’
‘Huh? Wat bedoelt je?’
‘Ga voetballen, man. Kom op naar voren!’
‘Maar ik ben de keeper’
‘So what! Naar voren,ja! Er is daar net een corner. Rennen man en kop hem erin’
Met glazige ogen spurt hij toch naar de overkant en loopt zomaar de voorzet uit de corner tussen de palen. Twee seconden stilte. Daarna gejuich. Na anderhalf jaar het eerste doelpunt. Door de keeper nog wel.

Daarna stuur ik ‘mijn verdedigers’ allemaal naar voren.’Kom op jongens, jullie zijn allemaal spits vandaag. Jij ook keeper. Jij staat toch alleen maar te lummelen tussen die palen..Dan maar met 20-1 de boot in.
De tegenpartij staat met openhangende mond toe te kijken als ze plotseling elf spelers naar voren zien sprinten. Een half uur later staan wij met 7-5 voor.
Uiteindelijk winnen ‘wij’ de wedstrijd met 7-6.
De voorzitter komt op mij af. ‘Wat flikte jij nou, idioot??’
‘Even over die regenjas, voorzitter. Hebben jullie die ook in het beige?’
‘Waag het niet nog eens hier op het terrein te komen, krankzinnige idioot!!!, schreeuwt hij razend van woede.
Dan heb je met 7-6 gewonnen. Voor het eerst in twee jaar.
Toch zonde van die regenjas.

 
35 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

35 Reacties op “REGENJAS

  1. en zo is het nooit goed.
    Gelukkig heb ik niets met voetbal te maken en mijn voetballende neefjes heb ik nog nooit ofte nimmer gaan aanmoedigen.
    veel te hachelijk !!!

  2. Geweldig! Ook geweldig geschreven trouwens 😉

  3. persoonlijk hou ik meer van biljarters dan van voetballers, maar dat kan met de spelomgeving te maken hebben.

  4. Paco Amice,

    Die regenjas doet mij en de professor ( die u vast nog wel kent) direct denken aan de heer Marry van Heegen, u kent deze jodokus met zijn vroeger compaan Senk Haan, vast ook nog wel, die “sal um pa”en “popie jopie tour “door ons land de lammeren gods de grootste schrik aan joegen zodat ze spontaan dood neervielen en een uurtje of wat later bij de Donner Kebab na het verplicht bidden tussen een Pita broodje verdwenen in gulzige monden van de zielenhongerigen. Tja, dat waren tijden.

    Nu zijn trainers, of zichzelf noemende kenners langs de lijn veelal gekleed in trainingspak en de handen op de rug, de vette pens van de kroketten en balle gehakt in jus uit de kantine, al de 4 jaar als vrijwilliger actief. Wat moet je thuis he, op een zaterdag, zondag en de reste van de avonden.

    Onder de jongens zijn en er soms met de handen ook nog aanzitten tijdens het verplicht douchen als mannen onder elkaar. Kijk, jongetje dat is nu een 1-2 je… je trekt naar voren als een afrukkende middenvelder, dan weer terug en dat 90 minuten lang ,en kom je snel klaar, ik bedoel… thuis op de eigen helft.
    Maar dat zijn gelukkig maar enkele van die trainers, leiders en begeleiders…. In het zuiden des land, veelal ook in het zwart gekleed.

    Gelukkig heb ik mijn 2 jongens geleerd altijd de aanval te kiezen mocht er een personlijke tackle op hun lichaam worden uitgevoerd en dat deden ze… tot aan schorsingen aan toe. “wil je even aan jouw vader, ja nummer 22, vragen of hij op 4 mei 20.00 uur bij het bestuur komt, we moeten eens met hem praten over jullie?” Doe ik , meneer! Kijk mijn jongens zijn beleefd opgevoed,

    De regenja, lang, model blibberri berri, met riem en epauletten, wordt door de potloodventende trainer als relikwie gekoesterd op vooral winderige en regenachtige oetbalochtende… “Jah, je mag schuilen onder mijn jas”, zegt de trainer tegen een jongetje uit de F. wel even naast het andere lid staan, nee hij bijt niet, hij druppelt nog na!

    Dat ga ik mijn manms en pas vertellen, viezerik! Nee, dat doe je niet anders sta je in ernaast..mannetje… Wat ga je huilen, kom maar eens hier…..! zie je nou wel het doet geen pijn, ook dit lid moet staan net zoals jij.

    Deze groep van voetbalveld cruisers, dragen geen regenjassen meer, nee.. ze zijn toch geen paus, laat staan zalig of heilig.. Nee, zij zijn trainer!en oppasser van jongetjes en meisjes di doo hun ouders bijde ingang van een voetbalveld worden gedrrot met 5 euro en onder de woorden “tot vanmiddag 5 uur, dan kom ik je halen”de hele dag tussen trainers moeten doorbrengen… Nou heb je gelukkig ook goede trainers!, maar dit terzijde..

    of zoals JC uit B zegt: “degene wie een lange jas draagt ken niet scoren!als het regent, want dan glij je uit”

    Waarvan dus akte!

  5. Nummer22: DANK WEER VOOR DE LACH, AMICE

  6. Doorzwemmer: en postzegelverzamelen

  7. Paco, je bent geknipt voor het vak van voetbaltrainer. Bij Real Madrid zoeken ze over drie weken iemand.

  8. Met regenjas hadden jullie nog meer gewonnen:-)))))

  9. Hahaha, je kunt zo bij een grote club terecht.
    Bij Real Madrid komt er binnenkort vast een vacature voor coach, te ver weg, wie weet bij PSV ook wel.

  10. lummelen tussen de palen…daar moet de bal heen toch…of is dat weer een anders spel?

  11. woeha, fantastisch verhaal!!!!!!!

  12. Even los van die overwinning (proficiat), maar met zo’regenjas loop je toch grandioos voor lul?

  13. prlwytskovsky: maakt niet uit, zonder regenjas ook

  14. Rebbeltje: ja, wat jij bedoelt is goudviskoppen met twee kroppen sla onder je arm

  15. Marjolijn:Dan neem ik mijn neef Bopske mee als linksbuitenadem

  16. Antoinette: dat zou zomaar kunnen 😉

  17. hettriumviraat : ik ga alleen voor BArcelona

  18. De regenjas met de kraag omhoog ! Nu ik eraan denk… mmmmh veel waarheid in ! Bij de jeugd zitten er veel mannen (bij ons noemen we ze wietjepoeps ) die thuis niks te zeggen hebben en het dan op het voetbal bij de kinderen uitwerken! !

  19. En ik maar denken dat het om de stropdas in clubkleuren gaat.
    Vanmiddag heeft het hier heel even geregend.
    Maar mijn regenjas heb ik binnen gelaten.
    Sportieve groet

  20. Ja, zo gaat dat: je wordt aangemoedigd je kop boven het maaiveld uit te steken en zodra je dat doet wordt-ie afgehakt.

  21. Jij kan niet meer stuk bij die buurjongen.

  22. Die regenjas is teveel imitatie. Gewoon jezelf blijven en de volgende keer Ab meenemen voor morele ondersteuning.

  23. Beukmans

    Ik snap nog steeds niet wat voorzitters bij voetbalclubs te zoeken hebben behalve als het om zitvoetbal gaat want dan komen ze volledig tot hun recht 😉
    Ik zou zeggen 2x 3 kwartier warm laten lopen die gasten.

    Fijne avond nog!

  24. Verborgen talenten paco! Je hebt toch maar gewonnen! Je buurjongen zal je wel dankbaar zijn!
    Groetjes

  25. Als ééndagsvliegvoetbaltrainer was je je gewicht in goud waard, Paco !
    Lie(f)s.

  26. Hij is duidelijk geen echte voetbalkenner.

    Love Asalways
    Di Mario

  27. oma

    Ha Paco,

    Dan moet je toch na deze bliksemcarrière overstappen naar het betaalde voetbal.
    Wat de voorzitter niet kan, lukt jou wel. oma

  28. ik lees dat je gaat nadenken
    is dat met of zonder regenjas
    ik heb niets met voetbal maar op deze manier , ach wie weet als het maar droog blijft
    kom net thuis van het werk pak een pint
    en wens je trstn

  29. Met zo’n succes wordt je toch voorzitter bij zo’n kluppie…

  30. Noemt men dat nu een Van Gaaltje?

  31. Die voorzitter werk je er met gemak uit.

  32. Bijna dit weerom mooi geschreven stukje gemist, gelukkig kon ik het nog inhalen!

Geef een reactie

