NES, AMELAND

 

Herr Heimlich blijkt inderdaad in Nes op Ameland te zitten. Hij zit met drie lijfwachtachtige gorilla’s op een hotelkamer. Waarschijnlijk zitten ze te genieten van al het geld dat ze wethouder Jansen hebben afgetroggeld. Gelijk hebben ze, zou ik ook doen.
Maar ja, de vrijeradicaal Ab en ik zitten hier om dat geld weer bij Jansen terug te krijgen en dat valt nog niet mee want we zitten hier al twee dagen in een auto voor het hotel te wachten zonder dat er wat gebeurt.

Ameland is een geestig eiland met veel water er omheen. En als het regent zie je nog meer water. ‘ Als ik hier nog een week moet zitten spring ik vrijwillig van de vuurtoren,’ zeg ik tegen Ab die naast mij in de auto zit.
‘Dan zit je hier nog wel een week want ik las net dat er een file voor die vuurtoren staat. En je moet een kaartje kopen als je wilt springen.’

Ab probeert intussen met een verrekijker te volgen wat Heimlich zit uit te spoken in zijn hotelkamer. De gordijnen staan open daar.
‘Is het een beetje interessant Ab?,’ vraag ik verveelt gapend.
‘Dat kun je wel zeggen,’ antwoord Ab. ‘Deze kijker vergroot honderd maal.
Ik kan van hieruit zelfs, 150 km verderop, Jansen op zijn vrouw zien raggen, ik bedoel maar.’
‘Is dat zo?,’ vraag ik. ‘Altijd al geweten wat voor smerig mannetje jij bent.’
Ab kijkt mij schaapachtig aan. ‘Lullo’, is zijn enige reactie.

Plotseling begint het te regenen en Ab zet de ruitenwisser aan.
‘Kutweer,’ bromt hij terwijl hij door de kijker nog iets zinnig probeert te zien.
‘Ik ben altijd blij als het regent Ab, want als ik niet blij ben regent het toch wel.’

Stilte.

Ik heb er genoeg van. Naar regen kijken is hetzelfde als genieten van opdrogende verf. Tijd voor wat onbezonnen acties. Met mijn mobieltje bel ik een taxi en vraag ze voor het hotel te wachten .Vervolgens loop ik met Ab het hotel binnen naar kamer 26 en klop op de deur: ‘Wer da???’
‘Hoerservice hier. Twee Thais en twee Chinees!!,’ roept Ab.
De deur gaat op een kier, ik trap hem open, loop naar binnen en zet mijn aansteker in de vorm van een pistool tegen Heimlich’s kop: ‘Howdie, Heimlich. zeg eens tegen de heren gorilla’s dat ze die taxi voor de deur nemen naar de vuurtoren om daar op de play-offs te wachten.
En tutut, geen paniek, Jeus komt ook. Hij is al gesignaleerd in de buitenwijken van Nes. En heb je overigens al dat nieuwe kassucces gezien, Christus strekt de benen? Fenomenaal!’

Heimlich stuurt met een bleek gezicht zijn gorilla’s naar de taxi en ik geef hem opdracht, telefonisch 2.5 miljoen naar Jansen’s rekening te boeken.
‘Es war nur zwei Million,’ durft de lul ook nog te zeggen.
‘Dat klopt, Adolf’, zegt Ab. ‘Maar wij hebben ook zo onze kosten.’
Daarna wandelen wij doodgemoedereerd het hotel weer uit, en bestellen een boottaxi naar de vaste wal.

Hoeveel krijgen wij eigenlijk voor deze klus,’ vraagt Ab op de terugweg.
‘Niet zoveel, Ab,’ antwoord ik. ’ Maar ja, geld maakt toch niet gelukkig.’
‘Zit wat in,’ bromt Ab. ‘Maar ik ben nooit te beroerd om het nog een kans te geven.’

Dat filosofische van Ab.
Wordt veel te weinig gewaardeerd..

43 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

43 Reacties op “NES, AMELAND

  1. Aan het jassen ; Een nieuw begrip voor Ollie !

  2. dit wereldje ken ik gelukkig persoonlijk niet….

  3. Janssen mag toch weer van geluk spreken, na deze knappe actie.

  4. Zon-nebloem: je weet niet wat je mist

  5. Ollie: Zo zie je maar, nooit e oud om te leren;-)

  6. ik weet het zeker nu
    ik zal eens de eilanden gaan bezoeken

  7. Ik word niet goed van al die spanning, reeds.

  8. “het kyken naar opdrogende verf”, mooi gevonden.

    Henry Kloostra

  9. Leo

    Ameland als plek des onheils…het moet niet gekker worden…..

  10. Hai Paco,

    je hebt er een aardig centje aan overgehouden.
    Kun je er “stil” van gaan leven?
    Of moet je nog steeds aan de slag?

    “Ameland is een geestig eiland met veel water er omheen”
    Je hebt een geweldige manier van schrijven.

    You make my day!

    groet van Marlou

    .

  11. Fietszwerver: moet je zeker doen.je kunt er binnen 10 minuten het eiland rondfietsen

  12. Antoinette: niet te geloven toch?

  13. Marlou: ik hield er niets aan over behalve een afkeer van water

  14. Wat beter kun je doen als het regent dan het zelfde als Jansen 😉

  15. Beukmans

    Zo gaat het vaak met Duitse mensen, gek op kuilen graven en er dan zelf in gaan zitten. Ik had ze terug laten wad lopen maar wel met vloed 😉

    Fijne dag!

  16. Het woord vrouwen is altijd bruikbaar om ergens binnen te geraken. Behalve in een homobar natuurlijk.

  17. Johan:daar schijn je inderdaad geen vrouwen voor nodig te hebben

  18. Beukmans: dat was een optie, maar dan had ik nog langer in die strafkolonie moeten blijven

  19. wij waarderen filo-appie wel hoor

  20. Heerlijk Paco je zo uit te leven
    in typetjes, het is toneelspelen
    met woorden…..

    Op hoop van regen, Annet

  21. Annet: niets geestigers dan dat inderdaad

  22. Die directe manier van werken van jullie. Zie je tegenwoordig niet meer.

  23. Dat is dan snel geregeld…

  24. prlwytskovsky: het betere vakwerk. Vroeger deed iedereen dat

  25. fr@nsmuthert

    Die vondeling van Ameland nog ontmoet?

  26. Frans: ja,s’nachts.Was moeilijk te zien

  27. Nummer 22 Absurd

    Amice, Het is een “deja vu'” gefühl, dat dit verhaal mij bekend voorkomt? klopt mijn emotioneel absurdisch spiritueel gefühl inzake?

    Met zo’n bemiddelings – op vrijwillige- tarief moet het wel heel gezellig worden met de zonnige dagen in aantocht. Wat denken de heren van het openen van een zomerkamp voor ontheemden incasso medewerkers.

    Rudolf Nes, vermeende halfbrüder van Herr Heimarsloch, heeft in zijn autobiograf verhaal, derelatie met zur Lippe-Knollenfeld ook nog uitgelegd en uw weet allen hoe die aan zijn geld en vliegtuigen is gekomen. Tja, van die zaken doch, oder.

    De heer Nes-Tor, heeft inmiddels als oud strijder in vol ornaat zich gewend tot de jongste oorlogsheld om hem enkele overbodige stroomstoot wapens te leveren om Heimlich voor eens en altijd te laten voelen wie de energiemarkt beheerst.

    Dat heeft weer woekervragen opgeroepen bij alle consumenten programma’s van Endelul bv.

  28. Nummer22: klopt. Sommige stukjes wil ik op deze site onderbrengen, vandaar

  29. Misschien zouden ze voor de gein ook een Goeree Overflakkee kunnen bezoeken dat ‘het witte eiland’ wordt genoemd. Daar kun je nog eens je terrein gaan verleggen.

  30. prachtig geschreven!
    bedankt voor je steun!

  31. Hier stap ik wel even voor over (van het VK-blog). Niks boven Ameland, nou ja, misschien Terschelling ;-). En als ik dan ook nog in je blogroll mag…

  32. fluitje van een cent, zou ik zeggen, een heleboel-miljoen centen dan.
    er gaat ook niets boven ameland!

  33. Mooi geschreven , een fluitje van 2.5 miljoen! 🙂
    Maak er een mooi weekend van Paco!
    groetjes

  34. Hoe Ab met twee vingers in de neus filosofie met de keiharde realiteit weet te combineren.

    Dat is toch wel vijf ton waard, lijkt me.

  35. oma

    Ha Paco,

    Je hebt de reis weer snel gemaakt, Jansen kan niet zonder jou en Ab. oma

Geef een reactie

