HANNIE EN JANNIE

Net voor ik mijn onderzoeksbureau binnen wil lopen word ik begroet door twee dames.  Allebei een jaar of vijfentwintig.  Ze lijken sprekend op elkaar. Tweelingen. Geen twijfel mogelijk.
‘Dag meneer Paco,  ik ben Hannie,’  zegt één van de dames.
‘En ik ben Jannie,’  zegt de ander.
‘Is het werkelijk??,’  vraag ik.  Ik dacht echt dat ik alles al had meegemaakt.
‘U bent toch detective?,’  vraagt Hannie.
‘Jazeker,  hoe weet je dat?’
‘Dat heeft onze oom verhuld,’  zegt Jannie.
‘Verhuld??  Je bedoelt zeker onthuld.’
‘whereever,’  zegt Hannie verbolgen.
‘Het is whatever,lieverd.  Maar goed, hoe heet die oom?’
‘U kent hem vast wel. Wethouder Jansen.  Hij heeft u aangebevolen.’
‘Aanbevolen, schat.’
‘Ook goed,  meneer Paco. Mooi kantoor heeft u. Zit er ook een zwembad bij?’
‘Natuurlijk! Wat moet een mens tegenwoordig zonder zwembad.’

Dan lopen wij mijn kantoor binnen waar wij, bij hoge uitzondering mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab al aantreffen. Meestal slaapt hij nog om deze tijd. Op andere tijden ook overigens

‘Dag Ab. Dit zijn Hannie en Jannie.  Zeg eens dag tegen Ab,  dames.’
‘Dag meneer Ab!’
‘Leuk hè,  Ab!  Ik zei net nog tegen de dames dat wij zo’n geestig zwembad hebben.’
Ab kijkt of hij de Here Jezus over het water ziet skiën.

‘Ja,’ bromt hij. ‘ Ik stak net mijn teen nog in het water. Minstens 30 graden.’
Hannie en Jannie kirren verrukt.’ Mogen wij straks even zwemmen?’
‘Ja hoor,’  antwoord ik  ‘ Maar eerst het zakelijke gedeelte.  Waar hebben jullie ons voor’nodig?’
‘Wij kochten een auto bij autobedrijf Bandenaar,’ zegt Hannie.
‘Ja,’  vult Jannie aan.  ‘Maar na een dag reed hij niet meer. En dat automisdrijf wil ons geld niet teruggeven.’
‘Automisdrijf,’  lacht Ab.  ‘Jullie hebben humor.’
‘Helemaal niet!,  zegt Hannie. ‘Dat is onze opa.  Die heeft een humor in z’n hoofd.  Niks meer aan te doen, zei de dokter.’
Jannie knikt bevestigend haar hoofd.
Ab kijkt mij aan. Voor hij iets kan zeggen pak ik de telefoon en bel het autobedrijf.

‘Dag,  u spreekt met Muntjes .Wij willen even bij u langskomen.’
‘Dat kan. Hoe laat wilt u komen?’
‘Over een kwartier.  Wij komen met negentien man. Ons halve bedrijf,  zeg maar.  En wij nemen vijftig rollen vuilniszakken mee.’
Stilte.
‘Eh.. Hoe…Wat…’
‘Inderdaad,  ja. Zeg dat wel.’
Negentien man hè?  En eh..hoe heet uw bedrijf dan?’
‘De FIOD.’
Stilte.
‘Mijn nichtjes Hannie en Jannie kochten een wrak bij u.Gaat er een lampje branden?
Dit is de deal:  u stort het aankoopbedrag terug op hun rekening en dan zal ik ernstig gaan overwegen ons bezoek aan u voor onbepaalde tijd uit te stellen.’

Na een kwartier belt de bank dat het geld op de rekening van de dames staat.
‘Oké,’  zegt Hannie opgetogen.  ‘Oom Jansen heeft niets teveel gezegd.  Zullen wijnu even gaan zwemmen?’
Ab en ik lopen samen met Hannie en Jannie naar de achtertuin.
‘Kijk,’  zegt Ab.  ‘Het is nog overdekt ook,’  en hij wijst op een rol gaas dat over een vijvertje van één bij twee is gespannen.
Hannie en Jannie kijken verbijsterd toe.  ‘Maar….maar…noemen jullie dat een zwembad???’
‘Nou nou, dames,’antwoord Ab. ‘Voor de siervissen die daar ronddobberen is het echt luxe hoor. En kijk eens naar dat prachtige gaas. Daar kan geen reiger bij komen hoor…’
‘Maar waarom drijven ze op hun rug,  meneer Ab?,’  vraagt Hannie met grote ogen.
‘Omdat ze hun buik willen bijbruinen, dames. Wat zeg jij ervan, Paco?’
‘Whereever Ab…Whereever… ‘

57 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

57 Reacties op “HANNIE EN JANNIE

  1. let me guess : blond allebei?

  2. Ik heb weer genoten. En dat zonder een verwijzing naar Japanse Koi. Vriendelijke groet

  3. mijn zus Hannie, maar wacht, ik bel haar eerst even..

  4. Heerlijke log voor deze paasdag…

    Vrolijk Pasen!

  5. Hahaha, ja als de Fiod gaat komen, kan ineens weer alles.
    Mooi verhaal Paco.
    Fijne dag vandaag.

  6. MArjolijn: jij ook een heel fijne dag

  7. ikhad veeel hannekes en jannekes in de klas paco dat was lachen

  8. mogge Paco
    een blog als uit het leven gegrepen
    nu wel ff de vijver opknappen , gaat zo stinken
    fijne dag

  9. Een goed begin van deze dag, maar ik moet niet tegelijk lezen en koffie drinken:-))))
    Nu het toetsenbord schoonmaken.

  10. Fietrszwerver: ja, dat is het nadeel;-)

  11. Hahaha automisdrijf 😀 Die gaan we onthouden!

  12. Het is maar goed dat Froc er niet bij was.

  13. ceeschamuleau

    Zalig Pasen, Paco.
    En zeg tegen de dames: “Ik heb nog zó gezegd, geen…”

    Ceesgegroetje

  14. Beukmans

    Muntjes van de FIOD, hahaha 🙂
    Dank voor de lach amice!

    Vrolijk Pasen!

  15. Zo werk je met plezier. Luchtig, leuk en snel resultaat.
    Happy easter. (zoals de Fransen zeggen)

  16. Jezus kan vast heel goed skiën , per slot is hij vandaag ook weer uit de dood herrezen. Dus ja, wat kan hij niet?

    Mooie zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag , vrijdag en zaterdag Paco, toedels 😉 Salty

  17. Nummer 22- staat op

    Paco, Amice !

    Op deze wel heel zonnige dag, sta ik wederom op net zoals zovelen anderen van Vlagtwedde tot en met Tuitjehorn tot en met Golgotha en Nazareth, maar dit terzijde. Anders wordt het vandaag wat ingewikkeld.

    Uw verhaal heeft mij weer doen schaterlachen, bulderen van de lach en de daarbij horende 2 handen op den buik om de peralstiek der darmen even tot bedaren te brengen.

    Bruinvissen op te genieten van de zon, geweldig geweldig, morgen maar naar het tuinccentrum om wat exoten te kopen die mogen meezwemmen van Lampedusa Tuincentum..ook voor uw zandbak zand, naar mijn achtertuin in een lommerijke buurt van de gemeente D. Tja, een mensch musst was so am Sonntag und Montag und so weiter. Verrek, begin ik weer Duits te oreren…. ach je moet iemand met zijn/haar taal de schuld geven , toch van alles.
    Kruis of munt? hoor ik daar iemand roepen. Witte of bloemetjes laken de ander. Genoeg verband in de BHV trommel en neem de AED mee.

    Lees verder straks op mijn blog!

    Zonnige niet smeltende paaseidgroet,

    Nummer 22

  18. Lees: http://www.nummer22absurd.wordpress.com over judas, hemelvaart, aed, grafbezoek en een exclusieve vliegreis aanbieding!

  19. Wethouder Jansen is dus bij uitstek de intellectueel van de familie.

  20. ik vraag mij af of die dames wel kunnen autorijden.

  21. `Wherever` gebruik je net als ik vandaag?~!
    Ken je mijn relaas over deze twee namen?
    Vast wel!

  22. Suske: ze kunnen niet eens fietsen

  23. Johan: de uitzondering,ja. Zeg maar, het witte schaap

  24. Nummer 22: mag ik u de woningboulevard op 2e paasdag aanbevelen.

  25. Saltyletters:hij kan alles, vergis je niet

  26. Beukmans: dank u en graag gedaan

  27. Blutch1: nee, dan was het leed niet te overzien

  28. hahahaha…Hannie en Jannie en Ab… een heel gezellig trio om om je heen te hebben 😉

  29. Goh, ik heb ook een akkefietje met een loodgieter…, ik geloof ik moet ook maar eens langskomen

  30. Heer PAco, dat mag u.. ik verwacht dat daar genoeg lakens worden uitgedeeld… met een motief, als onschuldig blank onbeschreven blad. Maar wie deelt de lakens uit? een twitterende JC? een Hannie (hou jij mijn tassie ff vast of Jannie hou JIJ mien tassie ff vast v.v.) bij intratuin öok voor paastakken en eitjes over de datum….

    De vereniging van Kibbeling, Lekkerbekjes en Koikarpers en de net aangesloten tuinvijvervissen (divers) KLKATVV , sinds de jaartelling. Heeft mij zojuist den huid volgescholden over het niet op tijd reinigen van een vijver..blijkt het een verkeerd gekozen telefoonnummer te zijn geweest.

    Nu , en u kent mij blijft ik kalm en bedaard, kijk straks met pinkeren graag -tijdens het in een rijtuigie- naar de kont van het paard ..het pinksterdag seizoen is aanstaande…, maar dit terzijde.

    Ken he, een verkeerd nummer bellen… daar is een wederopstanding voor nodig met wel 10.000 opgewonden volgers die net zoals de Hannie’s , Jannie’s van gelovig nederland denken dat de mens onder het lopend laken een jezus is… Nou… het zijn geesten en spoken! Kasper, kent u wel!

    Met paasvrijdagen groet,
    ADHD Alle Dagen Haas Druk bv

  31. VSp

    Je gaat met de tijd mee, Paco. Enkele dagen geleden ging het nog over een kruis en een aquarium. Wanneer komt Johannes bij die vijver langs?

  32. Ab heeft een eigentijdse bijbel !
    Rustige Paasavond, Paco !
    Lie(f)s.

  33. Moet jij werken op Pasen?
    Och arme, je kan ook niet stoppen hé!
    Altijd leuk om bij jou te komen lezen

  34. peterus

    Je wordt met de dag beter nou ja where ever.

  35. Henk

    :))))))))))))))))))))))))

    grH

  36. Tja als het familie is van Jansen zou ik het er ook niet erop wagen om er mee in een zwembad te liggen.

    Love As always
    Di Mario

  37. Gus Bolden

    Aan de reacties te lezen, wat zijn jullie allemaal vroeg op!!! Enfin.
    Gelachen Paco Buik bijbruinen 🙂

  38. Jij bent als goede wijn hé paco: met de dag beter!
    Heerlijk genoten van je weerom knap geschreven stukje tekst en hopelijk geniet jij evenveel van de weerom beloofde zon vandaag!

  39. dit is echt de beste die ik hier al las :o)
    dat is leuk zo in de morgen :o)

  40. Paco, bezoek http://www.nummer22absurd.wordpress.com en lees allen een dorpskroniek over pastoor Ezeloor en Johannes de doper!
    Tja.. zo kan het ook

  41. Goed gelachen met die roze blondines! mooi opgelost!
    groetjes

  42. Jouw dag was weer helemaal goed neem ik aan

  43. Wherever paco, wherever…
    Waar haal je het vandaan…

    groet van Marlou

    .

  44. I hafe teers in mie eyes of lapfing !

  45. Leo

    De glimlach zit rond de mond, mooi verhaal!

  46. Na pasen ook een leuk verhaal…

Geef een reactie

