GRIJNZEND

Op tv zie ik Prins Willem, zijn dochter naar school brengen. Eerste schooldag, de hele familie gaat mee.
Dat hoofd van Willem, prachtig om te zien. Het lijkt of hij ‘morgens vroeg, nog voor het ontbijt een grijns van oor tot oor heeft laten zetten door een bevoegd stukadoor. Staat hem goed, die grijns. Niemand die zo goed een grijns kan acteren als Prins Willem.

Onhandig loopt hij schutterig achter vrouw en kids aan, de school binnen.
Ik hoor hem iets zeggen: ‘Je jasje mag in dat kasje, Ariane’
Nog steeds grijnzend maar het klinkt als Wim de Bie die ooit als Frank van Putten met samengeknepen lippen deze klassieke zin uitsprak: ‘Ik moet met mijn moeder schaatsen.Maar ik schaats liever met een lekker wijf.Maar ja, daar ben ik voor behandeld’

Even later zitten ze allemaal in de klas, op van die kleine stoeltjes. Willem kijkt om zich heen. Je ziet hem denken: ‘ik wil hier niet zijn. Ik wil lekker aan het strand een peuk roken en een biertje scoren. Ik wil helemaal niet op zo’n klein kut stoeltje zitten waar ik een dwarslaesie in mijn reet van oploop.
Maar nog liever zou ik Maxima even alleen willen treffen, ergens in een vleugel waar zich de koninklijke slaapvertrekken zich bevinden. Kijk haar zitten, met die lekkere benen van haar in die lekkere legging op dat kleine stoeltje. Zou ik dat klaarspelen met haar, op zo’n klein lekker stoeltje en…

Dan ineens Maxima:

….’vindt jij ook niet, pappie?,’ dat Ariane al heel goed kan tekenen?’
‘Eh…jazeker, mammie, ze kan al heel goed tekenen. Gister nog, dat wilde zwijn met die weggeschoten k…’
‘Pappie toch!!! Wat is hij toch dom hè ? hahahahah..’

Willem hahad mee. Grijnzend. Steels blikken werpend op Maxima’s benen afgewisseld met blikken op zijn horloge.
De audientie is afgelopen. Het gezelschap staat op. Willem ook. Een beetje stijf.  Blij dat hij zijn iets te lange colbertje aan heeft..
‘We gaan naar huis, pappie.’
Willem grijnst. Van oor tot oor.

59 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

59 Reacties op “GRIJNZEND

  1. Je bent te goed Paco, je probeert het beste ervan te maken, van dat koningshuis. Opdat je er nog wat plezier aan kan beleven. Dan wordt het logisch een Willem neer te zetten die het liefst nog binnen vijf minuten Maxima een plezier doet in het kolenhok. Willem buiten de pot laten piesen in Nederland, dat kan pas een halve eeuw later in de memoires van zijn dochter.

    Maar wat een veel groter probleem is volgens mij en mijn kollega destijds in Rotterdam: elk koningshuis is begonnen als struikrover. Kwam jij langs die struik zei de struikrover: deze weg is van mij, als je die wilt doen met je paard en wagen kost je dat zeven zilverduiten. Mijn kollega in Rotterdam heeft hersens.

    Zijn verhaal verklaart ook precies waarom het koningshuis geen belasting betaalt. Die belasting wordt immers als van oudsher aan hen betaald!
    Eigenlijk is het leven niet eens zo moeilijk.

  2. Wij grijnzen ook van oor tot oor, paco, bij het lezen van dit alweer zo mooi geschreven stukje!
    Fijn weekend, hopelijk met heel veel zon en heerlijke rust…

  3. mogge Paco
    ja ik zit ook met een grijns van oor tot oor aan de lang benen in strakke legging te denken , maar ojee ik heb geen te lang kolbertje aan haha
    fijn weekend

  4. Niemand die zo goed een grijns kan acteren als Prins Willem. –> waarom zou die niet oprecht kunnen zijn?

  5. Wat is er mooier dan je dochter naar haar eerste officiële schooldag te brengen.
    Daar ga je toch van grijnzen…!!
    Fijn weekend, met heel veel zon.

  6. Volgens mij went dat ook wel hoor… zo’n maxima om je heen. Ookal heb je daar al eens maximaal van genoten.

    Love As always
    Di Mario

  7. van mijn koningshuis kan ik alleen maar gruwelen.
    jullie kunnen tenminste nog eens grijnzen.

  8. …dat was dus zijn laatste schooldag :o)….

  9. Zon-nebloem:dat weet je nooit;-)

  10. Suske: Ik vind dat koningshuis van jullie veel geestiger.Gebeurt meer.Niet dat strakke

  11. DiMArio:volgens mij went het nooit;-)

  12. MArjolijn: dat zeg ik; van oor tot oor

  13. Fietszwerver: kan nog komen misschien;-)

  14. GerdaYD: dank. Jij ook en goed weekend

  15. Jan Krosenbrink: klopt, dat zou een sigaar uit eigen doos zijn.

  16. SCHATERLACH!
    Weer een prachtig stukje schrijfwerk!!!
    Fijn weekend Paco.

  17. ceeschamuleau

    Dus Alex ‘is er voor behandeld’, denk je, Paco? Aan die grijns, bedoel ik.
    Het was weer genieten vandaag. Met dank.

    Ceesgegroetje

  18. fr@nsmuthert

    Pils verwoest meer dan je lief is.Ik ben nog niet zo overtuigd van de erotische aspiraties van WA.

  19. Frans: ik ook niet, maar zijn grijns wekt mijn belangstelling op dat gebied

  20. Theo Balvers

    De beste toneelschool is bij de Oranje’s.
    Kun je ze niet kwalijk nemen, toch?
    Het is allemaal bedacht en ingestudeerd.
    Spontaan zijn ze thuis als de drie prinsesjes zich als krengen gedragen…

  21. Henk van Loon

    In mei 2007 schreef ik na een toevallige ontmoeting met Alex en Maxima, dat Alex met het koningschap zou moeten wachten tot Ariane naar school is, want kinderen zijn maar één keer klein.
    Dus is het nu tijd voor Alexander de Eerste… Of de Republiek! 😉

  22. Beukmans

    Geef mijn portie maar aan fikkie…..

    Fijn weekend!

  23. Het verschil tussen Willem-Alexander en Van Putten is dat de eerste een lekker blond wijf heeft en dat goed weet ook, getuige de kinderschare. Elk voordeel heb zijn nadeel.

  24. Met een vrouw als Maxima zou ik de deur niet meer uitkomen. Wat zeg ik? Me nest niet meer uitkomen.

  25. prlwytskovsky wordt een lange leg dan

  26. Johan: des te erger voor van Putten

  27. Beukmans:zal Fikkie blij mee zijn

  28. Henkvan Loon: ik kies voor het laatste

  29. Theo:dat is waar.Je zal zo moeten leven

  30. Las ik net dat hun stulpje in Mozambique ook nog niet verkocht is. Kon hij ook wel om grijnzen.

  31. Met zo’n riant inkomen zou zelfs ik een hele dag lopen de grijnzen naar al die onderdanen die daar voor zorgen.

  32. Sterke aflevering Paco.
    Het is wel een merkwaardig stel. De manier waarop ze zich met zijn tweeën op dat bosje tulpen stortten, is voor mij rationeel moeilijk te verklaren.
    Ik hoop ze nog eens te zien op de bank bij Dokter Ellen.

    Hartelijke groet,
    Simen Vrederat

  33. Wiens gedachten zijn dit? :))

  34. De vergelijking tussen Willem en Wim vind ik wel mooi.

  35. Annet:daar heb je een punt, verdorie;-)

  36. Simen Vrederat:bij dokter Ellen. Kijkcijferhit

  37. Aad:wordt ook niet verkocht.Verdwijnt stilletjes uit het nieuws.Op een gegeven moment gaan daar lekker vakantie vieren incognito

  38. Leo

    Af en toe denk ik idd dat hij eigenlijk gewoon helemaal geen kroonprins wil zijn. En dat lijkt mij dan weer een prima idee. Laten we die Maxima maar Koningin maken. Lekkere kont, mooie ogen, brede taalkennis en tenminste voorzien van een paar opmerkelijke pluspunten. Daar kan manlief niet aan tippen. Laat die lekker water gaan beheren in Guatemala of zo. Raken we ook verlost van die spastische verhouding met de pers. Nog mooier, een lesbische koningin….dat zou wat zijn….

  39. En over een jaartje of 90 heeft ons nageslacht het op school over ‘Willem de Grijnzer”.

  40. Dat valse lachje heb je schitterend beschreven, Paco ! Een prachtige weekafsluiter !!!
    Lie(f)s.

  41. Ik vind het ook maar een gemaakte jongen! morgen maxima 19 graden, 🙂 geniet ervan paco, ik heb dat hier ook gedaan!
    groetjes

  42. Aardig Paco die link naar van Putten
    Zie ze nog zo gearmd lopen

  43. Allelievemaria’s nog an toe, wat mo’k een %$*&)&^%@#! end scrollen voor een reaksie!
    Moar joe hebt er een lezer bie.
    Moai skreben!

  44. oma

    Ha Paco,

    Wat een topbaan heeft hij ook, ik heb nooit de tijd gehad om ze de eerste dag naar school te brengen, zo te lezen ook niks gemist. oma

  45. VSp

    Als in 2012 de wereld niet vergaat en zijn moeder niet voortijdig overlijdt moet de Zoetwateradmiraal in 2013 op z’n 45e aan de bak. 2oo jaar koninklijke volksverlakkerij en is z’n moeder 75.

  46. Toch kan die Bolle voor mij niet meer stuk sinds ie zo’n top wijf heeft binnen gesleept. En ze kunnen ook alle twee zo leuk skiën. En klaverjassen doen ze ook al samen. Het is me net iets te harmonisch.

  47. Schone schijn moet opgehouden worden.

  48. Joke:al jaren
    Maadtje: dat bedoel ik precies
    VSP: er zijn mensen die eerrder aan de bak moeten voor minder
    Oma: vroeger was dat niet, dan werd je gewoon naar school gestuurrd
    Saltyletters: dank en oant moarn
    SVara:ja dat zal mij altijd bijblijven
    Dominic:ga ik zeker doen,Dank je
    Lies.Dank u wel
    Terrebel: grijns!

    Leo: zou wat zijn

  49. haha die Paco,

    als rechtgeaard republikein is dit een stukkie naar mijn hart!
    haha, wat een geweldig nieuw: een kleutertje gaat naar kleuterschool.
    En pa droomt van een heerlijk treffen (wat rijmt op…) met zijn gade.

    Echt belangrijk nieuw was dat!

    En jij schreef er weer een lekker stukkie over.

    Groet van Marlou

    .

Geef een reactie

