AB-STRACT

 

Las iets over moeilijk opvoedbare kinderen en moest meteen denken aan mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab, met wie ik nu een vijfsterren restaurant in loop.
Ab wist ooit ook eens een kind te produceren. Roepnaam Gremlin.
Toen het joch een half jaar was, smeet hij per ongeluk een rondslingerende megafoon door het raam.
Je vraagt je af wat een megafoon in Ab’s huis doet, maar ik zou zeggen; blijf je dat rustig afvragen want dat is niet in één blog uit te leggen.

Ab is een groot voorstander van een gediciplineerde opvoeding, dat heeft hij van huis uit mee gekregen.
Zo ging hij eens met zijn ouders in een bus op vakantie naar Spanje.
Op zo’n reis is er altijd een komiek die moppen wil vertellen. Op Ab’s reis ook. De man stond op een koffer onder het noodluik iets te preken over Sam en Moos waarna Ab’s vader hem zonder omwegen door het luik naar buiten smeet.
Iedereen klappen in de bus. Die gezeligheid toen. Dat had je gewoon nog.
Dat kordate van Ab’s vader ook. Die doelgerichtheid. Dat zie ik bij Ab ook.

Later hebben wij nog hartelijk gelachen om de foto’s die toen gemaakt zijn.
Vooral die kleurenfoto waarop de komiek zich hangend boven het ravijn aan een tak vastklampt is van grote creatieve schoonheid.
Zelf vindt Ab die foto waarop de buspassagiers, “we gaan nog niet naar huis” krijsen, de leukste. Op die foto is nog net te zien dat Ab’s vader een man achterin zijn oor afbijt omdat hij niet in de maat zong en bovendien koppig bleef zingen dat hij juist wel naar huis wilde.
Heel abstract.
Unieke foto’s uit een tijd die heel los was en waarin gewoon heel veel kon.

Hoe dan ook; voor straf liet Ab zijn half jaar oude zoon zich vijftig keer opdrukken.
Daar heb je het weer; dat consequente handelen.
Jaren later, Ab’s zoon was toen zes, nam Ab hem mee op de fiets. Gremlin moest trappen terwijl Ab achterop zat.
Een diciplinaire maatregel omdat het joch stiekum ’s middags ontbijtkoek had gegeten. ‘Ontbijtkoek eet je alleen ’s morgens, ja,’ tierde Ab. ‘Er staat niet voor niets ontbijtkoek. Anders had er wel lunchkoek op gestaan!’
Weer die rechtlijnigheid. Dat meteen to the point komen.

Intussen zitten wij in het restaurant en zien wij ex -tennisser Richard Krajicek lopen. Hij heeft een mooi strak zwart pak aan.
‘Lijkt wel een ober,’ zegt Ab terwijl hij een halve noordzeetong in zijn mond propt.
Als hij uitgesmakt en geboerd is zakt hij onderuit en mompelt: ‘zou wel geestig zijn toch? Krajicek die in een restaurant serveert..’

49 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

49 Reacties op “AB-STRACT

  1. Dàt zou inderdaad wel geestig zijn… hihi. Geestig ook is je alweer knap geschreven tekst, ik geniet er altijd zo van, dankjewel pacco!
    Maak er een dànsdag van, en kom niet met je benen in een knoop hé! *wink, big smile*

  2. Haha…ja dat zou wat zijn. Zie het nog niet zo gebeuren.
    Fijne vrijdag en op naar een fijn weekend.

  3. ik ten ooit een paar keer met de bus naar het zuiden getrokken.
    Ik zou wensen dat Ab er toen bij was.
    Hij zou zich goed geamuseerd hebben met enkele van mijn medepassagiers.

  4. Ik kan dus met een gerust hart mijn kleine prinses bij Ab droppen als ik oppas nodig heb.

    Love As always
    Di Mario

  5. VSp

    Wordt hoog tijd dat Ab eens het vliegtuig neemt. Naar Mallorca. Krijgt ie er ook nog een maaltijd bij.

  6. die busreizen ja, dat is al weer een paar jaar voor me geleden, maar de sfeer zit er daar altijd in

  7. VSP:toevallig is hij net vandaag eveb naar Portugal

  8. Zon-nebloem:dat kun je wel zeggen

  9. DiMArio: Kan gerust met Ab.Wat dat betreft is hij een watje

  10. Suske: ja, dat zou hij wel waarderen

  11. GerdaYD: ik doe mijn best.Fijn weekend;-)

  12. mogge Paco zitten we gelijk krabbels uit te delen haha
    ja ik heb goed weer , maar iedereen dus wel
    ik ben ook behoorlijk rechtlijnig maar ik eet ontbijtkoek wanneer ik het wil
    ik wens je een fijne vrijdag

  13. Henk van Loon

    Meteen to the point komen. Dus als Ab dit blog geschreven had, was hij met de laatste zin begonnen en meteen gestopt? ;-))

  14. Henk vanLoon: Jij hebt Ab helemaal door

  15. Blij dat ik geen Ab in mijn buurt heb.

  16. Ab is een man naar mijn hart!

  17. Ab is een man waar ik smakelijk om kan lachen, nu ook weer. Weet hij trouwens dat jij hier over hem schrijft? Hoe hoog woon jij eigenlijk?, kijk maar uit!

  18. jouw teksten maken mijn dag weer goed hoor

  19. Voor busreizen waarin het “reisplezier” per decreet wordt opgelegd vormen Ab en Bopske de Ideale Combinatie om daar eens grondig verandering in te brengen.

  20. Ha die Paco,

    je weet niet wat er gebeurt hier in huize W.:

    ik zit me daar toch een partij te lachen om jouw schrijfsel, dat de buurman er aan komt lopen.
    Gaat het wel goed met je buuf? Laat mij ook eens lachen.

    Afijn, ik laat jouw stukkie lezen. Wat denk je???
    Is buurman boos op Ab’s opvoedingspraktijken!!
    Flauw he?!
    Ik vind juist, dat Ab het prima doet: Gremlin weet op z’n minst waar-ie aan toe is.

    Hahaha! Heerlijk!

    ik wens je een luchtig en vrolijk weekeinde toe!

    groet van Marlou

  21. Beukmans

    Cliffhangen heeft meteen een nieuwe dimensie gekregen 😉

    Fijne dag!

  22. Moeilijk opvoedbare ouders: dan heb je pas een probleem!

  23. Beukmans:dat heeft het zeker’;-)

  24. Marlou:werkt de humorspier van je buurman wel?

  25. Glaswerk: die combi ,daar kijk ik met afgrijzen naar

  26. Chantal: goed om te horen, daar doe je het voor

  27. Mijn gedachten: natuurlijk weet Ab dat.Andsers zou ik het niet in mijn hoofd halen.

  28. Antoinette: Ab is een watje hoor, als het er op aankomt

  29. Prachtig. Vooral dat laatste stukkie, over serveren. Zou een leuke zijn voor sixword.

  30. Enne….. hoe gaat het nu met Gremlin? Vast niet de politiek ingegaan.

  31. Nummer 22 Absurd

    Paco c.s. Amice(s)

    Wat je ontvangt geef je door! Om maar direct met de deur in huist te vallen, toch/
    Ab heeft een prima opvoeding ontvangen , in tijden dat het nog kon, helaas hebben velen dit als verkeerd voorbeeld overgenomen en nemen als ze een schoonmoeder hebben dit mee naar de bergen om later te kunnen zeggen” Toen ik kind was dat een leuke jeugd, oma waren we ineens kwijt en papa zei”Dat doe ik anders nooit!, we halen oma wel later op bij de boer in de bergen van Tirol bij Ötzi, lusten jullie nog wat fris? Waarop we allen ( 6 kinderen op de achterbank van een Simca 1000 “Jaaaa” en papa draaide het raam open! Dat kon nog in die tijd, nu gaat alles automatisch” Waar is de goede oude tijd gebleven.
    Tom Okker, serveerde toen ook als ober in Wimbledon aardige gerechten voor Bjorn Borg en Mats Wilander . Hup, flats pats boem, hier heb je een portie aambeien met lachroom, ons populairste gerecht en dat elke jaar weer!

    Die Okker ook… maar wie kent hem nog.

    Via zeer welingelichte bron serveert hij nu klieders verf op een doek en verkoopt dit als de ware kunstkenner in zijn eigen galerie van oude serveerders te Amsterdam. Tja, ook dat kon en kan. Wat moet je anders als oud serveerder.
    Ab jr. moet wel een zeer gelukkige man zijn, een restaurant kenner en wellicht ook schrijver van een nog uit te brengen kookboek”De Dikke Ab”gerechten uit het dagelijkse leven dat soms te zout moet worden opgediend, zuuroprispende en vooral smakelijk. Kotszakjes als nagerecht worden gratis aangeboden . dat is pas klantgerichtheid. Die Ab.
    Het gratis fotoboek is een historisch document over tijden die niet meer terugkomen, helaas en jammerlijk. Gelukkig heeft kwijlend Nederland Daphne Deckers als de moeder van aller serveerders. Zij wel en nu Ries nog overtuigen te komen serveren op het jaarlijks bal der zotten dat altijd op 30 april gevierd wordt in-om maar wat te noemen- Ter Apel, Vlagtwedde en in België Sint Job is Goor ( aan de snelweg A16 Breda –Antwerpen).
    Leve de aankomende zomervakantie! We gaan met de bus, we moeten met de bus! Vergeet niet uw OV kaart op te laden!

    Waarvan zonnige vrijdagochtend akte!

  32. Paco ze laten je niet in de steek!

    Groetjes, Annet (ook een vrije radicaal)

  33. Daar kan ik me nou ook zo vreselijk over opwinden, dat niet in de maat zingen. Ab zijn vader heeft volkomen gelijk. Houd dan gewoon je bek en zing niet mee, ga wat anders doen, ga je neus leeg halen of je tanden flossen.

  34. Dat wordt dan Abserveren…

  35. Nummer 22 Absurd

    De straat waar ik woonde als kind
    Is er iets dat ik daar nu nog vind
    Dronken kijk ik om me heen
    Ik ben er bekend, maar alleen
    Het huis is er nog, ja dat nog wel
    Maar nieuwe namen bij onze bel
    Bij die paal was ‘k met zuipen al een trut
    Daar rolde mijn fles in de put
    Verloren waggel ik door
    En een boerrrr klinkt na in mijn oor

    refr.:
    Bonnie, Bonnie
    Bonnie, kom je buiten drinken
    Bonnie, geef die fles ‘s door
    Bonnie ik heb whisky om te delen
    Bonnie, heb je echt een lege glas
    Het delirium raak je niet kwijt
    Waar is ‘ie gebleven, die tijd

    M’n wijn ja, ik ben het niet ontwend
    Is er iemand die mij nu nog schenkt
    Om de hoek is de slijter op ’t plein
    Daar moet ik nu echt weer te zijn
    We waggelen daar op een baan
    Waar de lege flessen in rijen nu staan
    Hier viel ik een buil in m’n kop
    Getroost werd ik met zoete drank
    En daar op de rand van ’t trottoir
    We hadden een lol met elkaar
    Bij die boom dronk ik mijn eerste slok
    Waar heb ik hier eigenlijk mijn lege mok
    Verloren waggel ik door
    En een boerrrr klinkt na in mijn oor

    Ach, Albert Verlintje zal er wel een puntje aan zuigen. Pardon samen het glas heffen!

    Tja

  36. woeha, heb me gesmeten, zag het zo voor mijn ogen!!!
    en met de bus naar spanje?ik denk dat er hier in het dorp niet genoeg volk woont om me op die bus te krijgen! 🙂

  37. Laat Ab een dagje meereizen met onze stadsbussen… Krijgen we weer discipline !
    Lie(f)s.

  38. Je ziet het wel, een strenge opvoeding kan nooit kwaad, je kan er later nog om lachen! Prachtig Paco jouw woordenspeling is een kunst!
    Maak er een prettig weekend van! groetjes

  39. Je woordspelingen zijn pure klasse Paco , had Ollie een beetje maar van dat ! Prettig weekeinde Paco !

  40. Weer heel geestig geschreven, dacht eerst bij dat moeilijk opvoedbaar kind dat je over jezelf ging schrijven -:)

  41. tja, dat waren nog eens tijden. kom er tegenwoordig nog maar eens om, grote kans dat jij, vanwege dit stukje, onder censuur gesteld wordt door big brother…..zucht.
    en dan die service van krajicek: lijkt me niets, zo’n gehaktbal die je met 150 km/u langs de oren scheert

  42. oma

    Ha Paco,

    Daar hou ik ook wel van, duidelijk zonder omwegen.
    Meestal kom ik later nog even terug om het dunnetjes over te doen. oma

  43. Oma:ja toch?
    Hanneke: was wel lachen hoor
    Joke: haha.Had ook gekund
    Ollie: dat kun jij anders ook heel goed hoor
    Dominic:dank je wel
    Lies: dan rijden er binnen een uur geen bussen meer bij jou;-)

  44. Maddox:wees blij dat je in een dorp woont. Dat gezellige
    Numme22: u bnet weer onovertrefbaar absurt bezig
    Redstar:goed om te horen
    Sjoerd:;-)
    Maadtje: inderdaad, dat zei Ab;s vader ook toen hij niet mee terug mocht met de bus
    Annet:dat dacht ik al;-)
    Blutch1: bijna goed,hij is hondenuitlater voor halve dagen
    Peet: ja, sixwords.GA ik over nadenken

Geef een reactie

