ALLEEN SCHRIFTELIJK

 

Mijn overbuurvrouw komt langs. Gré Witje heet ze.  Als ik haar kort moet omschrijven zou ik zeggen dat ze een lelieblanke huid heeft, ravenzwart haar en een hele nare stiefmoeder. Het is dus een gelukkie dat Gré niet van appels houdt.

Gré is in het dagelijks leven, afdelingshoofd van een psychiatrische inrichting.  Natuurlijk had Gré het ook via cursussen tot afdelingshoofd kunnen schoppen, maar,  ik citeer haar even: ’langs het pad der copulatie is de weg een stuk korter, Paco.’
Heerlijk toch, die spontane eerlijkheid?  Het gekke is, dat het Gré ontbreekt aan iedere vorm van elegantie maar toch lukte het haar,  iedere avond, zonder noemenswaardige inspanning haar bed te vullen. En dat maakt haar carrièreverloop nòg indrukwekkender.

‘Ik wil je advies,’zegt ze een sigaartje opstekend.  ‘Luister, Wiebe,  mijn man,  heeft verdomme alweer een computer gekocht.’
‘Dan zou ik zijn zakgeld inhouden, Gré.  Of drie dagen geen seks.  Lijkt je dat wat?’
Ze kijkt mij hoofdschuddend aan: ‘Zou een goede oplossing zijn, Paco,  ware het niet dat hij geen zakgeld krijgt en wij maar één keer in de twee weken neuken. Daar straf je hem dus niet mee.’
‘Nou, draai het dan om! Leg hem een straf op van elke dag neuken.  Dan laat hij die ongein wel uit zijn hoofd.’

Ik zie Gré om zich heen kijken,  op zoek naar iets om naar mijn hoofd te slingeren.
‘Je zei,  alwèèr, Gré.  Koopt hij zo vaak een computer dan?’
‘Ja,  ieder jaar!  Niet dat hij ooit iets doet op die computer maar hij vindt de geur van de doos zo betoverend.’
‘En net zei je dat je maar één keer in de twee weken…’
De asbak passeert mij rakelings.
‘Doe effe serieus, Paco.  Dit wordt gewoon een probleem, ja’
‘Dat zal best, Gré,   maar wie gaat er nou ook trouwen met een patiënt van een psychiatrische inrichting.’
‘Voormalig patiënt,  ja!  Hij is al een jaar aan het revalideren. Wil jij even met hem gaan praten, Paco?  Naar jou wil hij nog wel eens luisteren.’

Een uur later bel ik Wiebe en leg hem het probleem voor waar zijn vrouw mee worstelt en ik leg hem uit dat,  behalve dozen van een computer, óók vrouwen wel eens aandacht nodig hebben
Wiebe begrijpt het helemaal: ’Ik zal ons gesprek via de email bevestigen, Paco,’  zegt hij waarna hij ophangt.  Zo’n man is Wiebe gewoon. Kort en zakelijk houden en vooral niet kwaad worden.

Drie minuten later plingt mij computer. Een bericht van Wiebe.
Alle schuttingwoorden staan erin inclusief  kudt , lul, en darmtoerist. De enige niet-schuttingwoorden bestaan uit de composities: ”verachte Paco’ en “met de meeste laagachting.”
Beleefd bevestig ik zijn email en deel hem mee gelukkig te zijn dat hij ons gesprek zo gewaardeerd heeft..

Wiebe heeft al vanaf zijn jonge jaren last van het Syndroom van Gilles de la Tourette.

Maar gelukkig alleen schriftelijk….

63 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

63 Reacties op “ALLEEN SCHRIFTELIJK

  1. je hebt van die ziekten die je helemaal op het verkeerde been kunnen zetten

  2. En is buurvrouw Gré nu geholpen….hahaha
    Fijne dag vandaag.

  3. Doet me denken aan een scène uit “the meaning of life” van Monty Python . Knap weer hoor Paco !

  4. Ook mij doet het denken aan Monty Python… schitterend log alweer pacco!

  5. Als straf elke dag… Is dat een staf?
    Dan zou ik toch eens een andere vrouw uitzoeken als dat zo was.

    Love As Always
    Di Mario

  6. dImaRIO: Sommige mensen krijgen dat een keer;-)

  7. Ollie: daar zou ik mij in de verste verte niet mee willen durven vergelijken

  8. Marjolijn: nee, maar dat is mijn probleem niet;-)

  9. Jan Krosenbrink: Ja, vooral in het weekend

  10. VSp

    Die stiefmoeder de oorzaak van alle ellende? Gemengde gevoelens moeten tenslotte ergens op af gereageerd worden

  11. Ik heb eens een jaartjke gehokt met een meid met zo’n blanke huid, en met echt gitzwart haar. Heerlijk op de witte lakens 😀

  12. je blijft onnavolgbaar en niet bij te houden

  13. fr@nsmuthert

    Niet dat hij ooit iets doet op die computer maar hij vindt de geur van de doos zo betoverend.’
    Dat is het dus.

  14. dank allereerst voor de felicitatie
    ja en dan die nare ziekte hierboven
    hoe zou het zijn als ze een zwarthuidje had en blonde manen
    en ja wie weet is het de stiefmoeder of en of zijn denk ik meerdere oorzaken
    maar hopelijk is zij door jou advies er beter op geworden

  15. ceeschamuleau

    Goh, ik wist niet dat Gilles ook schriftelijk ging, Paco.

    (Droogt jouw inspiratie nooit eens op? Je verdient op zijn minst een Hans Teeuwen Award!)

    Ceesgegroetje

  16. Schitterend verhaal, ik zat te smullen!!
    Groet, Ineke

  17. Leo

    Die arme man, telkens die vervelende ‘hickups’ in zijn taalgebruik. Nu is maar de vraag of hij dat in bed ook heeft, want als je constant ‘f..k’ roept kan vrouwlief wel eens denken dat je een echt probleem hebt. En heeft ze hem daarom op een veertiendaags dieet gezet….

  18. Leo: het schijnt dat Wiebe alleen met een prop in zijn mond mag vrijen

  19. ‘Hij is al een jaar aan het revalideren.’ Daar ga je vanzelf wel Gilles de la Tourette verschijnselen door vertonen.

  20. Ineke: dank je. Erg aardig van je

  21. Fietszwerver:jazeker, ik zag haar gister weer lachen

  22. Johan: jaaaa, daar heb je een punt

  23. Frans: je zult ze de kost moeten geven, die dat ook hebben

  24. Redstar:blijft de vraag; bleven ze wit?

  25. Theo Balvers

    Paco, dat je informeert naar mijn rug is heel sympha.
    Ik mag maar beperkt zitten achter de PC en reageer daarom selectief en kort.
    De komende week ga ik naar een kliniek voor een ingreep en zal dus maar wisselend present kunnen zijn in reactieruimtes.

  26. Ik denk da ik dat met mevrouw Witje op een andere wijze had opgelost. Alleen was het verhaal dan wat anders geworden.

  27. Wahaaa schitterend zo’n buuf. Die moet je elke dag op de koffie krijgen, dat is koren op de blog molen.

  28. Die dame moest maar eens een hobby nemen. Of de hand in eigen boezem steken. Kijk, als haar man dat niet wil doen…

  29. Ik denk wel te snappen waarom er elk jaar een nieuwe computer moet komen. Met zo’n schriftelijk syndroom loop je snel aan tegen beduimelde toetsenborden en spatschermen.

  30. Kikkerkussend vonden zij het addertje onder ’t gras … Blijf slijpen!

  31. Beukmans

    Persoonlijk zou ik met de buuf naar Henkie Schimachtig gaan en een toetsenbord op haar buik laten tatoeëren met de enter toets vlak bij de floppie gleuf……
    Je loopt dan wel het risico dat je elk jaar een andere buuf hebt 🙂

    Weer genoten amice, fijne dag allen!

  32. prlwytskovsky :ja, altijd stof met zo’n buurvrouw

  33. Pracht verhaal maar als behulpzame buurman had je toch…..
    Toch?

  34. Laat hem een beetje wiet roken, dan gaat het beter!

  35. Nummer 22 Absurd

    Amice(s) c.s.

    Tja, de geur van ( veelal droge, soms natte, vochtige) dozen kan adembenemend zijn, net zoals de geur van een nest pas geworpen kittens. Of de geur van een verrotte bushok bij de ingang van het koninklijk paleis om maar wat te noemen. We “never know” welke (on)welriekende dampen opstijgen na het openen, c.q. betreden van de ruimte. You never walk alone zingen ze nu massaal in een of ander gekkenhuis met de naam “Voetbal Tempel”
    Maar goed, als je last hebt van “klote, klote hommel, lulhannes, lulijzer en kuttenkop, darmgrot bestijgers “ziekte of zelfs last van vallende hoogtevrees bij het neuspeuteren, dan is het wel heel ver gesteld met de dagelijkse migraine als een andere doos vraagt of het opnieuw gevuld kan worden, maar dit terzijde.

    Toch zou je als copulerende corpulente afdelingshoofd snel naar een cursus management voor afdelingshoofden gehuwd met ex -clienten uit e intramurale sector, gedurende 3 jaar moeten gaan om minimaal de Freudiaanse versprekingen te kunnen begrijpen als verborgen boodschap van het Superego- Ego en met name het ID. Tja Maslov kent zijn kalssieke pyramides van zelfbevrediging. En u weet, de wasserij van klinieken doen goede zaken.

    Maar dit alles terzijde en met een vrolijke lege doos ( dubbele golfkartonnen vouw) is beter dan een half gevulde paasei groet.!, toch?!

  36. Nummer 22 Absurd

    AHA Beukmans Soixante Buuf? voor u?

    • Beukmans

      Haha amice, alleen als tie ijs en ijs koud is, je mocht eens beroerd raken van de lucht van een natte kartonnen doos of een vol gepist bushokje bij paleis Soestdijk 🙂 Ik zeg altijd maar zo: “Beter één kartonnen doos goed gevouwen dan de rest van de dag op schaamhaar kauwen “…..

  37. She fucked her way up! 🙂
    Een dozenverslaving nog nooit van gehoord!
    Weer een prachtverhaal Paco,
    groetjes

  38. Ron

    Groots, Paco. Het doet me denken aan die postbode die wij ooit hadden en die ook zo’n afwijking bleek te hebben… Kleptomanie.

  39. Stuur Wiebe eens een paar weken bij Ragrenners Sanitaire Inrichting langs, trek ik hem wel door!

  40. Als ik eens een mediator nodig heb, kan ik je dus mailen begrijp ik? 😉

  41. Bedankt voor je bezoek aan mijn weblog! Zo kom ik ineens in jouw verhalende wereld terecht en ik heb het hier goed naar de zin. Ik kom snel nog eens langs. Wat een leuk verhaal!

  42. Een worstelende buurvrouw, Paco, en een Wiebe(lende) aan geurende-computerdozen-verslaafde-man… Ze geven een extra dimensie aan de plaats waar jij woont…
    Lie(f)s.

  43. Hij is weer sterk; jammer dat mannen niet zo afdelingshoofd kunnen worden 😀

  44. oma

    Ha Paco,

    Wiebe moet als baan pc’s in dozen gaan stoppen, heeft hij de baan van zijn leven.
    En Gré haar handen vrij om wat anders te doen. oma

  45. Is buuf weer gersutgesteld??

  46. Gniffel, ik ken iemand die deze ziekte heeft, het is triest maar ik lach me soms mal om de reacties van de ontwetende mensen. “hij’ gelukkig ook!

  47. Mijn gedachten:Wiebe mijn buurman lacht er ook om.Wat moet hij anders
    Bloempje: zeker weten;-)
    Oma: ja maar dan komt er niets van werken
    ramirezi”zeker jammer
    Sloeber:Dank voor het compliment
    Lies: dat doet het zeker
    Gerda Bergsma: dank je wel. En welkom

Geef een reactie

