GARGLASS REPAREERT

 

Met mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab, loop ik de kamer binnen van een man die zich voorstelt als Walmoet van der Kroggenbal, leraar Grieks-Latijn. Jaar of vijftig, morsig ruitjescolbert, open boord, ruitjespantoffels en kalend. Hij verontschuldigt zich voor de rommel:’ ramen zijn ingekegeld door “dekselse kwajongens”,’ bromt hij ,wijzend op drie sterren in drie verschillende ruiten van zijn kamer.
‘Ik zou Carglass bellen’, stelt Ab voor.’ Die zijn goed in sterretjes repareren. ‘

Ik kijk de dwergaap waarschuwend aan. Intussen komen er drie verhuizers binnen die de spullen van Walmoet in dozen beginnen te pakken .Het zijn vrouwen. ‘Zijn het dan verhuizerinnen?,’ vraagt Ab zich hardop af. Walmoet kijkt hem met open mond aan.
‘Persoonlijk zou ik dan liever voor verhuisdozen gaan,’ zeg ik op een ontspannen keuveltoon.
‘Ik ga zolang bij mijn moeder wonen,’ negeert Walmoet ons onderonsje. ’Met al die rommel en zo..’

‘Zo,’begint Ab. ‘Ter zake, u doet dus aan Grieks-Latijns worstelen?’
Walmoet kijkt hulpzoekend om zich heen: ’Eh. Nee, ik geef les aan een Atheneum,’stottert hij.
‘Maar waar het om gaat; twee weken geleden is mijn broer Bruin dood in zijn huis gevonden.’
‘Bruin dood?,’ vraagt Ab. Was hij net op vakantie geweest?’
‘Eh nee, zo heet hij gewoon. Dat is zijn voornaam. Bruin! Laat mij verder gaan, volgens de politie is, nadat het stoffelijk overschot werd gevonden, niet aangetoond dat het om een misdrijf ging’

Stoffelijk overschot!
Alsof je het over een partij vloerbedekking in de uitverkoop hebt.

‘Maar dat kan toch kloppen?,’ vraag ik.
“Absoluut niet! Mijn broer was niet iemand die zomaar dood gaat”
‘Oké,’ zegt Ab. ‘Weet u waar hij voor het laatst geweest is?’
‘Hij is het laatst gezien in de drogisterij hier verderop. Hij had last van een versleten rug.’
‘Bedoelt u die drogisterij van Tjobke Merelkuiken?,’ vraag ik .
Walmoet knikt en ik kijk naar Ab. Drogisterij Merelkuiken staat bij ons ook bekend als Drugisterij Merellkuiken omdat Tjobkes zoon Bobbe betrapt is op het onder de toonbank verkopen van illegale witte poedertjes en gekleurde pilletjes.
‘Ik wil dat u uitzoekt hoe Bruin om het leven is gekomen,’ zegt Walmoet.
‘Prima,’ zegt Ab. ’Maar u moet er wel rekening mee houden dat het zelfmoord kan zijn natuurlijk en in dat geval ligt de dader op het kerkhof…’

Ik kan er niet om lachen. De leraar Grieks-Latijn ook niet.
De verhuisdozen weer wel. Een ervan verslikt zich. Ze had een kostbaar antieke glazen schaal in haar hand.

Had…

‘Carglass repareert,’ neuriet Ab.

46 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

46 Reacties op “GARGLASS REPAREERT

  1. Weer een spannende opdracht.
    Ben benieuwd waar je weer allemaal achter komt.
    Fijne maandag.

  2. Laat Ab toch eens zijn mond houden:-))))

  3. Zolang de doden niet meer op jouw tapijt gevonden worden gaat het eigenlijk best goed.

  4. ‘Verhuisdozen’. Tamelijk grof in de mond, beste Paco. Dan is Ab toch subtieler.

  5. Ab zijn mond laten houden , nee dat zal niet lukken denk ik
    of hij zou hem in zo’n verhuisdoos moeten stoppen
    maar wat ik mij afvraag ,verhuisd nij nu omdat Bruin is overleden of om die kwajongens
    ik ga liever fietsen
    fijne dag

  6. VSp

    Ken een optrekje waar nog veel lijken in de kast liggen en onverklaarbare barstjes in de kristallen kroonluchters optreden zodra gesautineerd kalfsvlees met worteltjes geserveerd worden.

  7. Lol, Grieks-Latijns worstelen 😀

  8. Redstar ziet het helemaal voor zich, dat worstelen… LOL

  9. Ollie heeft liever de vrije stijl 🙂

  10. Beukmans

    Wat ik me al een poosje afvraag is, hoe zet je zo’n bureau op?
    Ik neem aan dat je je eerst moet inschrijven bij de kamer van pikhandel, dat is dan al meteen je eerste zaak…..
    Ben je er als getalenteerd onderzoeker ingerold of op een andere manier?
    Was ik zo maar eens benieuwd naar, hoe de start was.
    Overigens lijkt dit me geen makkelijk zakie, het stinkt zogezegd 😉

    Fijne dag!

  11. Bij het uitspreken van die namen viel spontaan me ondergebit eruit.

  12. Laat Ab alsjeblieft doorpraten, ik geniet van die man zijn humor. Trouwens ,die van jou mag er ook zijn Paco, …..verhuisdozen…Whoehaa!!

  13. Beukmans: daar gaat een lange opleiding aan vooraf.En een heleboel regels waar je aan moet voldoen.Pas dan krijg je het keurmerk, particulier onderzoeksbureau

  14. VSP: ja, die zie je veel tegenwoordig

  15. Johan: Ab staat bekend om zijn subtiele uitspraken.

  16. Ik heb hier schaterend om gelachen, hoe verzin je het…

  17. dat stoffelijk overschot zal nog stof doen opwaaien vrees ik.

  18. Lees nu ook! Zomerjob: Strijkijzer verkoper op een naturisten campin!
    http://www.nummer22absurd.wordpress.com

    Paco.c.s

    Latijnia dat is toch een eiland voor de kust van Griekenland? meneer v.d.K. Wat zegt u? waar ik het vandaan haal mijn wijsheid? uit de Homo Rus, het naslagwerk voor scholieren op het Gymnasium. Wat? bestaat het niet.. dan gooien we straks uw ruiten in. Bent u nu helemaal van lotje getikt. Oscar Wilde schreef toch ook over Homorussen tijdens zijn vakantie?

    Wij gaan dit jaar op zomerkamp naar Latijnia in Griekenland op de Penispolussus en u mag dit jaar niet mee. Dat gelul over orakels van Delft, Liefdesgodinnen ende oorlogsgoden Ajax… daar is Johan Cruyff toch de bass, dat weten we nu wel. Venus, ja die kennen we van Shocking Blue, daar luistert mijn vader nog naar Mariska was toen net zoals Jerny Kaaiman,een lekker stuk of… moeten we zeggen de Venus van Milo? Als dat zo is ben ik een Adonis! Nu u weer meneer v.d. K.

  19. Ondertussen in het mortuarium waar het lijk wordt opgengesneden door deskundige slagers met een titel Anatoom-Pathologische leugenaars.
    ‘Wat stinkt dat zeg, moet je die maaginhoud zien.. een roeiboot met buitenboordmotor, geen roeispanen..da’s wel vreemd en krioelende maden rondom de laatste resten van de nieuwe haring..nou ja nieuw?” Zo assistente van me, kan je nog tegen de stank, het lijkt wel een walvis op het strand van Zwitserland.. Zwitserland professor dat land heeft geen strand laat staan walvissen.Wijsneus, hup verder snijden.. op weg naar de hersenen… zoek jij even de IQ cellen op, lees ik ik even verder over snijden voor dummies.
    Vergeet het rapport niet voor de inspecteur , he? Het gaat hier wel over een dode bekende dorpeling van mijn oude leraar v.d K. die man die ruft uit zijn mond, maar wel uitsteken latijn en grieks declameert, dat weer wel.
    Corpus en Anus Mundi, hahahahaha Ken jij die Homorus van Paljas uit de sagen van de Etrusken tijdens de 42 kilometer marathon met het paard van Troje, nou.. nee!, volg dan bijles bij van de K. altijd gezellig op zijn kamer. Let vooral op de sprekende schedel die hij Einstein noemt. Die met die snor heet Adolf, ook al zo’n liefhebber van Grieks met Eva!
    Ik draaf door, assistente..regel jij de lunch even.. doe mij maar een broodje paling en haring, graag in een doos laten verpakken.

    Van die zaken uit het leven van een Gymnast wordt een mensch vrolijk alsog Coupurus voorbij komt met zijn Stille Kracht…, toch?!

  20. Hoe vlot je kan schrijven ongelooflijk kon Ollie dat maar ! Wervelend weer Paco !

  21. Ollie:dat kan Ollie ook volgens mij

  22. Nummer22: Wer da??. Zoals mijn neef Louis zei toen hij werd ontslagen en zijn hoofdpijn met Bayern keelpastilles te lijf ging

  23. Sjoerd:lachen, daar gaat het mij om

  24. Carglass repareert sterrekes en je moet er op tijd een klevertje ophangen, dat zal die arme man vergeten zijn en als het dan vriest, barst de bom.

  25. haha…. had welmoet niet een mooie latijnse spreuk voor ab ?

  26. Paco c.s. wer da? wordt geht vort und schnell Louis, du bist entlassen, scheisse, scheisse , zegt de meester. Ja, een latijnse spreuk:
    Luctor et Emergo Quo Patet Orbis Anus Mundi’s…. daar krijg je ook jeuk van.

    Over dooien en friezen maar even te zwijgen.

    Leve de thrillers, leve de lijken, leve de living statues, toch? niet dan?

  27. Paco c.s. Deutsche Pastilles? Hoort hij nu echt de klok beieren en is hij zijn klepel kwijt. Harry holt schnell den Wagen, wir mússen nach Holland fahren und nimmt die 267 Fahräder mit, das ist von uns, sofort…. einsteigen und wegwezen..zijn zij nu zo dom en ben ik nu zo schlimm?

  28. Verhuisdozen, ik hoor jullie graag bezig jij en ab! Mooie avonturen!
    groetjes

  29. Fantastisch, Paco !
    Lie(f)s.

  30. Toch de verkeerde condooms bij de verkeerde drogist gehaald.

    Love As always
    Di Mario

  31. Valt me mee dat er geen (blonde) verhuisdoos staat…
    Carglasss ja die repareren alles in een handomdraai…het enige wat je moet doen is ff bellen om het glas te laten herstellen.

  32. oma

    Ha Paco,

    Die Ab gooit er ook alles uit, kletsen kan hij wel.
    Laat haast een doos vallen. oma

Geef een reactie

