UIT DE PRAKTIJK VAN PACO’S ONDERZOEKSBUREAU

 

Vanuit mijn kantoor begeef ik mij in “extreme temperaturen” , zoals een weerman het uitdrukte. Weernietman Piet Paulusma had het zelfs over “maatschappijontwrichtende omstandigheden” ,en dat het al drie weken min één dag zo droog is en er scheuren in de grond ontstaan.
Is het eindelijk mooi weer krijgen we dat gezeik weer.
Mijn compagnon de vrijeradicaal Ab komt in zijn auto voorrijden en ik stap snel in. Wij hebben een afspraak met ene Baron M.L.X.Th. van der Boencke.

Boencke woont op de Veluwe en belde ons onderzoeksbureau op voorspraak van mijn ‘vriend’ Wetonthouder Jansen. Aangekomen bij zijn residentie, doet hij zelf open.
‘U bent laat,’ merkt hij misprijzend op.
‘Sorry,’ zeg ik. ‘Door de maatschappijontwrichtende omstandigheden reden wij in een scheur die dwars over de A12 loopt.’
‘Tja, nou ja, ik was net aan het lunchen dus u kunt net zo goed een vorkje meeprikken.’

Binnen een minuut zitten wij in een eetzaal achter een bord Noordzeetong met frieten en worteltjes, opgediend door een butler die Joost heet(??)
‘Lekkere peentjes,’ zegt Ab die wortels altijd peentjes noemt. ‘Kijk Paco, zo moet je ze prakken.’ Hij ramt een vork op de doorgekookte smurrie waarna de klodders tegen Baron van der Boencke’s stropdas ketsen.
‘Kunt u deze eh ..inboorling even in bedwang houden,’ zegt Boencke lichtgeraakt. ‘Maar goed, mijn voorraad diamanten is gestolen. Uit de kluis nog wel.’
‘Waarom schakelt u de politie dan niet in,’ vraagt Ab.
Boencke kijkt hem peinzend aan.
‘O,’ zegt Ab na een lange stilte, ‘ik snap het al. Die glimmertjes zijn natuurlijk per ongeluk uit een vrachtauto in de kofferbak van uw auto gevallen.’

Ik kijk Ab lang aan ‘Kolère Ab, moet ik nu jaloers zijn dat ik even snel denk als jij of moet ik jaloers zijn dat jij even snel denkt als ik?’
‘Maakt mij niet uit,’ zegt Ab. Hij laat een boer en begint een sjaggie te draaien.
‘Ik meg aannemen dat eh.. dat goedje geen wiet is?,’ vraagt van der Boencke
‘Now way,’ zegt Ab. ‘Zware shag van de Weduwe. Heavy from the widow.’
‘Ab zit op Engelse les voor beginners,’ leg ik Boencke ter verklaring uit.
‘Fijn,’ zegt Boencke. ‘Hoe dan ook, niet alleen mijn diamanten zijn uit mijn kluis verdween maar ook mijn echtgenote is verdwenen.’
‘Dat is pas toevallig!,’ roep ik uit. ‘Vind je ook niet Ab.’
Ab knikt en roept dan naar Joost de butler. ‘Schenk mij nog effe een jenevertje in Bommel, maakt niet uit wat het is: Bokma, Bols, Hartevelt,Olifant of KetelI. Een taainagel mag ook.’

‘Ik neem aan dat het terugvinden van uw vrouw prioriteit heeft?,’ vraag ik onderhand nog wat zout op de Noordzeetong strooiend. Helaas valt het dopje van het zoutvaatje. En nog erger, het zoutvaatje was net gevuld en het zout ligt nu in een hoopje op mijn Noorzeetong.
Ab verslikt zich door het lachen terwijl ik het zout na een diepe inademing in zijn richting blaas. Helaas komt net Joost de butler met de jenever binnen waardoor de tochtwind van richting verandert en het zout tegen de stropdas van Boencke spat. Daar zaten nog wat resten peentjespuree dus…

‘Had ik al gezegd wat een aangrijpende stropdas u om heeft?,’ vraag ik maar.Je moet toch wat zeggen in zulke situaties
‘Uw tafelmanieren laten te wensen over, heren,’ merkt Boencke op. ‘Ik hoop dat uw resultaten als privé detectives wat beter scoren. En om uw vraag te beantwoorden: nee, mijn diamanten hebben prioriteit. Maar vindt mijn vrouw dan vindt u mijn diamanten.’
‘Moet uw vrouw heel blijven?, ‘vraagt Ab onschuldig.
‘Dat laat ik aan uw vindingrijkheid over. Als die net zo groot is als uw tafelmanieren komt u er vast wel uit. En willen de heren mij nu excuseren?’

Even later staan wij weer op straat. 24 graden!
‘Heb jij een vestje bij je Ab?, ik ben een beetje rillerig. En waar zou vrouw Boencke uithangen denk je?’
Ab denkt na, wat nog niet meevalt bij deze extreem warme maatschappijontwrichtende temperaturen.
‘Joost mag het weten,’ zegt Ab na twintig minuten nadenken.
Daar zou Ab wel eens gelijk in kunnen hebben want meestal is het de butler..

47 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

47 Reacties op “UIT DE PRAKTIJK VAN PACO’S ONDERZOEKSBUREAU

  1. ja vaak wel
    lijkt er op een uit “Midsummer Murders ”
    ben benieuwd maar ga nu toch 1st ff slapen

  2. Ab is misschien wel slecht maar niet dom en daar gaat het om..

  3. @jAN Krosenbrink: blijft de vraag; is hij nou niet dom of ben ik nou niet slim

  4. de butler zal het wel weer gedaan hebben. (?)

  5. Wat hebben we over het hoofd gezien ? Volgt u Varg Veum ?

  6. Extreme temperaturen, hoe verzin je het:-)))

  7. VSp

    Ab nog nooit gehoord van Hooghoudt Jonge Dubbele Graanjenever?

  8. @VSP:dat dronk hij op school, tussen de middag

  9. @Antoinette; Ik hooerde dat echt iemand zeggen

  10. Ollie: ja, die volg ik. Mooie serie. Ook de boeken

  11. Suske: butlers hebben het altijd gedaan;-)

  12. Haha…nou die extreem warme maatschappijontwrichtende temperaturen, zijn wel meegevallen. Het was heerlijk, dat wel, maar zo erg als aangekondigd..?
    Die Baron M.L.X.Th. van der Boencke, heeft toch een slimme vrouw.
    Maar je komt er wel achter denk ik zomaar samen met je compaan.
    Fijne dag vandaag.

  13. Bij sommige schrijvers hebben de dokters het altijd gedaan.
    We gaan dus vanzelf zien tot welke schrijvers je behoort.

  14. Amicde Paco en andere Amices!

    Allereerst hartelijk dank voor uw Cruyffiaanse reactie op mijn blog over Judas, JC en JC . Voor geinteresseerden lees http://www.nummer22absurd.wordpress.com Maar dit… terzijde.

    Baron, de baron is naar ons OIL bekend een trouw opdrachtgever van nep opdrachten over sociaal culturele literaire demografische geografische opdrachten. U bent gewaarschuwd. De professor van het OIL lachte zich een kriek als in een goed gals belgisch bier van het merk Kwak. “Plop & Kwak geluiden dus.
    De Baron is ongehuwd! gedwongen vrijgezel en op jonger leeftijd ontmand van stembanden. Het moet u zijn opgevallen dat zijn stem wel een hoge frequentie had. Men ( de vereniging van stembandloze adelen) zegt dat hij de ware voorzitter was ( was! inmiddels is de oude( 88!!) heer Jonkeer den Weg thoe Babberich Elten, de voorzitter, maar dit ook terzijde).

    De Baron, bedoelt met zijn vrouw de vorige butler! die na het faillissement van zijn landgoed er met de schatkist vandoor is gegaan. Dus pas op naar wie u op zoek gaat en vooral WAAR!
    Zo, liet deze Baron het OIL (1955) een onderzoek verrichten naar zijn werkelijke afkomst en de bloedlijnen met ons koningshuis. Helaas werd het rapport niet geaccepteerd en werd het OIL (1955) niet betaald. Het OIL(1955) heeft incassobureau “THENV bv Tot Hier En Niet Verder bv, moet inschakelen. Dit bekende incassobureau met herders en hun begeeiders vermomd als deurbijbelteksten verkopers ( wij werken ook op zondag, is hun slogan) in lange jassen met aktetassen, had het snel voor elkaar en na aftrek van 33,5% provisie ontving het OIL (1955) na een 3 jarige klopjacht eindelijk, eindelijk het bedrag van Euro 52.798,23.

    Dus, ga niet op zoek naar de vrouw, maar naar de man van deze baron.

    Over tafelmanieren gesproken.
    Vraag de baron maar eens wat hij met zijn “vrouw”deed op de tafel op 2e kerstdag na het wegwerken van 23 flessen Baron de Rotschild wijn uit de kelders van zijn nicht, baronesse den Toet Schimmeldronk ( Huize Varssseveld). Zij stuurt elk jaar flessen wijn naar “vrinden en bekenden”met een kaartje”Vrolijk kerstfeest”

    Wij van het OIL (1955) hebben per ongeluk, of liever gezegd per toeval de foto’s afgelopen week ontvangen uit Buenos Aires.
    Op de pakbon staat: Doet u de groeten aan mijn ex man de Baron enz, De diamanten heb ik al verkocht! Aris Johannes .

    Tja, u hebt nog wat te vragen aan de baron, toch?!

    Met collegiale groet namens het OIL(1955)

    Waarvan akte!

  15. Het blijft toch wonderbaarlijk dat jij en Ab niet snel failliet gaan met zulke tafelmanieren :-).

  16. ja dat heet toekomst koek
    maar wie weet komt het er van

  17. Tuurlijk heeft de butler het gedaan. En zo niet dan toch!

  18. Quote: is hij nou niet dom of ben ik nou niet slim? Een bekende NL voetbal coach zei dat ook eens…

  19. Krek! dat doet me denken aan Pipo de Clown en Dikke Deur, Snuf en Snuitje! Wie kent nu de verbinding met “diamanten”?

    Ligt de dader op het kerkhof, is het landgoed wellicht kasteel Halsaf in Babberich, Dragen de butlers witte handschoenen en is de Baron op huwelijkse voorwaarden gehuwd met zijn partner? Is het water tot de pruillipen hoogte gestegen door een dreigend faillissement of Congo bloeddiamanten schandaal?

    Vragen, vragen

    Over tafelmanieren kunnen de heren het boek”Tafelmanieren en Etiquette”van Jonkvrouw W.Afelijzer- Hete Eerpel in de Keel, lezen. Haast u wel er zijn nog maar een paar exemplaren inde Ramsj te vinden. De Slegte meen ik heeft er nog 6.

    Leg het bestek kaarsrecht naast uwen Wedgewood bord. Snuit niet uwen neus met het server en/of tafelkleed, slurp niet te luid, laat geen boeren en winden, doe dat zachtjes maar pas op een zachte wind kan flink stinken, geef uw buurman een minzame blik en zie hem/haar rood worden om vervolgens te zeggen”ik was het niet, vrind” Vraag altijd om water zonder gas, drink alleen de chateau mgraine vrije wijn en rook niet in bijzijn van disgenoten uwen Cohiba Havana van 160 florijnen.

    Tja… tafel manieren… wel bidden he, zeggen ze op de Veluwe.. bidden helpt echt tegen oprispend maagzuur en flautalatie der darmen.

  20. Dat wordt een lang weekendje Antwerpen voor jullie beiden. Op kosten van Broecke natuurlijk. Die kan zijn eigen broek wel ophouden.

  21. @AadVerbaast:ja,daar is hij een meester in

  22. @Nummer22: tafelmanieren, dierenmanieren, het is allemaal hetzelfde

  23. @Chantal: klopt, Louis van Gaal zei ooit zoiets

  24. ceeschamuleau

    Leeft Piet Paulusma nog, Paco?
    En doet ie het weer weer? Waar? Vanwaar, vanuit de Weerribben?

    Ceesgegroetje

  25. prlwytskovsky : zo is dat.In elk boek is dat zo

  26. @Johan: er zoveel werk; wij kunnen ons wel het een en ander veroorloven, vooral als ht om dubieuze vriendjes van Jansen gaat

  27. @Blutch; ik behoor meer tot de butler aanhangers

  28. Misschien dat mevrouw Boencke niet alleen een kraakje bij manlief heeft gezet maar ook nog onder maatschappijontwrichtende omstandigheden ergens met de butler ligt te krikken?

  29. “Mijn vrouw is er vandoor met mijn beste vriend; ik mis hem zo!” Prachtige vertelling weer, Paco! Dit is genieten…

  30. @glaswerk: zou ook zomaar kunnen

  31. maatschappijontwrichtende temperaturen. Heerlijk zomertje dus 😀

  32. Ik had Boencke zijne stropdas eens willen zien, een echt kunstwerk van wortelpuree! Een mooi verhaal Paco!
    groetjes

  33. Zoveel ongelukjes op een dag…was vast jullie dag niet!

  34. Ga inderdaad maar eens bij hem kijken, want die butler blijft me net iets te rustig.

    Love As always
    Di Mario

  35. Extreme temperaturen? Het viel best mee en mocht nog iets warmer zijn…
    Midsummer night was het nog niet, mss midsummer murder…

  36. vreemd dat de baron zijn vrouw ook in de kluis bewaarde, is toch vragen om moeilijkheden tsssss……..:)

  37. ik vondt eerder koud vandaag licht waarschijnlijk wel aan mij
    groetjes antony

  38. Wie zou wat verdoezelen… Joost zal veel bekende personen in portefeuille hebben !

  39. Man, waar haal je het vandaan?
    Waarschijnlijk ligt vrouw Boencke ergens op het strand met De heer Paulusma? Gezien de temperaturen hier zal dat in het buitenland moeten zijn, dat wordt dan een leuk reisje voor jullie.

  40. Volgens mij is Joost de onschuld zelve, zo’n vrouw neem je toch niet mee, hooguit om te dumpen.

  41. oma

    Ha Paco,

    Vast een heer van stand met zo’n butler.
    Het lijkt erop dat zijn stand alleen bij zijn tafelmanieren passen. oma

  42. Gus Bolden

    Kwestie van deduceren/combineren. Houdt Mevrouw Boencke van bonken in het donker. Zo nee.
    Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat ze naar de Lichtstad is.
    Op naar Parijs dus.

  43. Beukmans

    Mooi zo’n kijkje in de keuken amice!

Geef een reactie

