OP HET BUREAU

Op het bureau word ik zonder pardon in een kamertje gezet. Mijn vraag of ik even mijn advocaat mag bellen wordt schaterlachend ontvangen en weggewuifd.
‘Advocaten zijn alleen voor dure jongens, Painter’, zegt Trekpleister hikkend.
’En jij bent allesbehalve een dure jongen. Zelfs niet eens middelmatig.’
Ik onderbreek zijn gebalk met de vraag of ik verdacht ben.
‘Welnee Painter. Hoe kom je erbij?? Jij verdacht?? Nee hoor, ik heb je alleen hier naartoe gebracht om gezellig een kopje koffie met ons te drinken. Onze commissaris vindt dat wij dat af en toe moeten doen om ons sociale gezicht te tonen. Dan pakken wij een willekeurig persoon van de straat en die gieten wij hier vol koffie.
En nu even serieus, wat heb jij met die vermoorde Dubbeldrop te maken?’

Ik kijk hem aan en begin dan heel hard te lachen. ’Wat ik met Dubbeldrop te maken heb, Trekpleister? Net zoveel als ik te maken heb met rare rechercheurtjes met voetbaltrainersregenjassen aan en zonnebrillen op. Helemaal niets dus! En mag ik nu even een telefoontje plegen, ja?’
‘Dus jij vind dit allemaal een beetje lachwekkend, Painter? Daar zul je achterkomen, jochie.
Maar oké, bel jij maar even hoor. Het zal niets aan de situatie veranderen maar als het jou geruststelt, ga je gang.’

Ik pak mijn mobieltje en bel Jansen. Jansen is wethouder in mijn stad en ik knap met mijn onderzoeksbureau wel eens wat vuile klusjes voor hem op. Hij is de vleesgeworden corruptheid en heeft in zijn hoedanigheid van Wethouder c.q bouwfraudeur een heel wagenpark aan bolides, een “cottage” en een pak geld waar je u tegen zegt bij elkaar gecorrumpeerd. Daar heb ik bewijzen van en dat weet hij.
‘Dag Jansen, met mij. Ik zit op het po…’
‘Ach, heer Paco. Ik heb even geen tijd voor je mijn waarde. Ik sta op het punt naar een kliniek af te reizen en…’
‘Een kliniek?? Dat werd een keer tijd, Jansen. Dapper hoor, dat je eindelijk eens iets aan je drankprobleem gaat doen.’
‘Eh..je begrijpt mij verkeerd, heer Paco. Dat neem ik je niet kwalijk hoor gezien jouw beperkte verstandelijke vermogens. Wat ik bedoel is een clinic. Mijn vrouw zit namelijk op paardrijles en tijdens zo’n clinic krijgt zij les van een bekende..’
‘Laat maar Jansen, ik heb even geen tijd voor die bullshit van je vrouw. Zijn er uberhaupt paarden die jouw vrouw op hun rug dulden? Zou mij verwonderen en..’
‘Kom to the point Paco!’
‘Oké, Jansen, ik zit op het politiebureau en..’
‘Fijn, Paco, ik hoop dat ze je daar een tijdje vasthouden. Wat heb je nu weer uitgehaald? Dronken achter het stuur voor de verandering?’
‘Nee Jansen. Ik word verdacht van lachen.’
‘Eh….lachen? ‘
‘Ja, lachen met voorbedachten rade. Op heterdaad betrapt.
Maar zonder dollen, ik word verdacht van moord. Kun jij even een goeie advocaat regelen?’
‘hahahahahahahahahahahah’
‘Waarom lach je Jansen? heb ik iets geestigs gezegd? Hoe is het trouwens met die Mollenkamp? Heb je al iets leuks gekocht van zijn smeergeld..’
‘Oké Paco! Got the message. Over een uur ben ik bij je met mijn advocaat….’

59 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

59 Reacties op “OP HET BUREAU

  1. zo zie je maar weer, beter Jansen dan een verre vriend, disculpe Painter, mijn advocaten spreken geen nederlands

  2. prachtig wat ik allemaal mag bewonderen,
    dank voor je bezoek hoor

  3. Als Ollie bij iemand blijft lezen vindt hij het goed en zo is het hier Paco !!!

  4. Gelukkig de hulptroepen zijn onderweg….
    Fijne dag vandaag.

  5. dat wordt spannend.
    ik kijk alvast uit naar het vervolg.

  6. Zo…. dat is geregeld…
    Als Jansen maar niet denkt dat het een 1 april grap is.

    Love As always
    Di mario

  7. Ik ben het met Ollie helemaal eens! Ook ik geniet hier van je knappe woordkunst!

  8. Het lijkt alsof ik dit eerder gelezen heb, Paco?

  9. @Antoinette: dat zou best kunnen, ik publiceerde dit reeksje eerder

  10. @GErdaYD: Dank je wel.Erg fijn om te horen

  11. @DiMArio”hij is er toe in staat

  12. MArjolijn: Ja, zou zou je het kunnen noemen.Fijne dag

  13. @Ollie: dan kje wel.Dat is erg fijn om te horen

  14. Beukmans

    Oeps als dat maar goed gaat met Jansen er bij……
    Straks gaat de Nederlandse BFI Jansen nog onderzoeken en ben je nog verder van huis.

    Fijne dag allen!

  15. Het zou me niet verbazen als Jansen met een knappe advocate komt aanzetten.

  16. ik denk dat het helemaal goed komt
    die smerissen hebben geen echt bewijs
    het zou ook nog kunnen dat die jansen het gedaan heeft
    wordt nog spannend

  17. Nu maar hopen dat het geen prodeo advocaat is..

  18. Amice Paco en andere Amices

    Dat was wel even zwaar tillen zo op he bureau in een andere kamer, man oh man de complete Arbo personeelsverening kwam kijken hoe een verdachte op een bureau ( Model Gispen/metaal? Marmoleum Blad) naar een achteraf kamertje werd gedragen…

    Maar goed of niet wethouder J. is en vriend in barre tijden en hij neemt geen knappe advocate mee, wel een knappe advocate met verstand van zaken..helaas, Mr. O.J.A. H.I.J. Weer is al geronseld op pro deo volente carpe diem contra productieve basis.
    Zijn assistente en 7e echtgenote daar moet u op letten!

    Laatst was de oude baas en meester in de rechten in het tv programma Wauw en Pitteman, waar hij de hele zaal plat kreeg”
    Kijk Peroen en Jaul, degene die tegen mij is en niet doet wat ik meen te mogen , kunnen en durf te zeggen, verliest altijd een rechtzaak. Ik, u hoort het goed IK, ben oud maar altijd kras en ken de klappen van de zweep! wilt u mijn rug zien of kunt de rug op?”

    Het is nog altijd onrustig.

  19. Henk van Loon

    Beter één Jansen in de hand, dan de lucht van tien. 😉

  20. @nummer22:7e echtgenote.Daar kan ik iets mee

  21. Fietszwerver: Jansen kan nog geen mug doodslaan;-)

  22. Wat Ollie zegt, het is goed toeven hier…

  23. Die Dubbeldrop is vast het eerste bonusslachtoffer.

  24. Altijd weer dat sociale, van Jansen. Met jou lot in zijn handen moet het goed komen.

  25. Ken een goede advocaat maar of je hem kan betalen??? Het is een dure vogel!

  26. Ben eigenlijk het meest benieuwd naar de vrouw van Jansen. Kan je in je volgende verhaal iets dieper op haar in gaan?

  27. VSp

    Vrienden, vijanden, en daar weer vrienden en vijanden van bieden een leuke kijk in ’t alledaagse leven. Zelfs in dat van de onschuldige burger. Je wordt nog beroemd, Paco. Zoals menig vorst of vorstin, die de wereld dacht naar zijn of haar hand te zetten.

  28. Volgens mij blaast er hier ene hoog op het paard…

  29. Och als de koffie goed smaakt lekker blijven hangen…
    Fijn weekend

  30. Op bureau Heerenveen werd me ook al gewezen op m’n vrijwillige komst nadat ik via de telefoon was gesommeerd om te komen. Ook gewezen op m’n recht op een advokaat toen ik nipte aan een plastic bekertje water aldaar. Aangifte mocht ik niet zelf lezen dus hoorde de A-viertjes in vogelvlucht aan. Dat ik 2 x in de lach schoot resulteerde in een vernietigende blik.
    Eigenlijk had je er naast moeten zitten 😉

  31. Aha, dus je had nog geen advocaat!!
    prachtige serie, ben blij je ontdekt te hebben (dankzij kati)

  32. Amice Paco,

    U kunt mij- en nu moet ik u mijn kwaliteiten beroepsmatig onthullen, maar ik doe het toch- prod deo huren als jurist.

    Tja…. alles kan per blog. Wij hebben geen geheime bandopnames, getapte telefoon gesprekken..

    Dus, het is aan u!

    Names de professor

    Nummer 22

  33. Als jij daar koffie blijft drinken, zijn wij (tijdelijk) een blogger kwijt, Paco !
    Niet doen !
    Lie(f)s. (Je nieuwe kleur staat je beeldig !).

  34. @lLies:ja, ik vind het ook wel wat hebben

  35. @Nummer22: uiteraard ga ik u inhuren

  36. Hanneke: dat deugd mij uitermate deugd;-)

  37. Motek from Space: had ik wel willen meemaken;-)

  38. @maadtje: dat kan ik wel.Zorg wel dat je nuchter bent

  39. VSp

    Geen gekheid op een stokje: nimmer iets te drinken aannemen als verdachte. Hebben ze je DNA. Bekend feit dat als Obama iets gedronken of gegeten heeft, security toeziet op het opruimen en de afwas.

  40. Als Midsomer murders fan kan ik dit helemaal volgen – uiteindelijk heeft altijd iemand het gedaan waarvan ik het niet had gedacht…

  41. Dit gaat nog spannend worden, zit nu al op het puntje van mijn stoel!
    groetjes

  42. oma

    Ha Paco,
    Toch wel handig als je de juiste contecties hebt in de bestuurlijke kringen.
    Dat komt goed Paco, volgens mij ben je al een vrij man. oma

  43. Hoi Paco, eerst wil ik je even zeggen dat ik de reacties op ‘mijn gedachten’
    altijd modureer. ik was een paar dagen ‘op kamp’ zodoende kwam jou reactie niet direct in beeld.

    ik heb weer heerlijk gelachen, vooral om het beeld wat ik voor ogen kreeg van Mevrouw Jansen op de rug van een paard. (het arme beest zakte zowat door zijn benen)

  44. Als je nog vaak door Jansen ‘geholpen’ wilt worden als je je in een ietwat benarde positie bevindt, moet je toch iets zorgvuldiger omgaan met je woorden. Die bultrug luistert natuurlijk mee en als jij zomaar ‘Mollenkamp’ laat vallen, zou Jansen wel eens snel in het kamertje naast het jouwe kunnen zitten! De gedachte alleen al is, zoals ik het inschat, ondraaglijk! Ik blijf dit volgen tot het einde!

Geef een reactie

