NAAJ DE NOTAJIS

 Net even met de notaris gebeld. Even vragen wat een samenlevingscontract precies inhoudt.
Notaris heeft uiteraard de bekakte stem die nu eenmaal bij zijn branchegroep hoort.
‘Eh..u weet dat een sjamenlevingscontjact circa 550 Oiro kost, Menjeer Pjaco? Dat is geen pjobleem voor u, nààr ik ààn meg nemen?’

Jezus wat een randeikel, maar ja ik heb die capo tutti capi van crimineel notarisland nu eenmaal nodig.
Vlak voor ik naar hem toe ga belt mijn buurvrouw of ik even langs de Apotheek wil gaan om een zwangerschapstest te halen. Iedereen kent haar bij de Apotheek en iedereen weet dat ze geen partner heeft. Vandaar(??)
Ik stel nooit vragen dus nu ook niet. Al zou ik het wel graag willen doen nu. Ik beloof haar de test te halen.

Maar eerst naar die aktezwendelaar!
Daar aangekomen moet ik eerst op een knopje drukken bij de buitendeur waarna na ongeveer een halve minuut een hooghartig gezoem aangeeft dat ik naar binnen kan. Ik word naar een wachtkamer begeleid door een vrouw die mij uit de hoogte opneemt. Wipneus, neerhangende mondhoeken en arrogante blik. Vooral neerbuigend.
De wachtkamer is een zaal ter grootte van een voetbalveld. Ik tel 26 stoelen met leuningen en een ronde tafel van Jan des Boefjé.
Dat zul je bij een huisarts niet zien. Daar staan links en rechts wat plastic stoeltjes en het tafeltje is een ingezakt exemplaar van Leen Bakker. Meestal liggen daar her en der wat pulpbladen door elkaar gesmeten.
Hier niet! Hier treffen wij bladen van niveau. Bladen als “George”, “Ladies and Gentlemen” etc. Kortom geen bladen maar magazines. Classy Magazines voor de nouveau kitsche.

Over de muurdecoratie is nagedacht. Alles ademt golfen uit: Golfbehang (ruitjespatroon), foto’s van golfers in ruiten broeken en foto’s van de golfoorlog. Het ontbreekt er nog maar aan dat het plafond niet bestaat uit golfplaten.

Zover ik de wachtkamer kan overzien ben ik de enige klant.
Nog zoiets. Waarom heeft een notaris een wachtkamer nodig? Zo druk heeft een notaris het toch niet. Hij hoeft alleen maar je naam op een reeds bestaand contract in te vullen. Na enig nadenken kan ik het wel raden.
Een notaris wil indruk maken. Hij laat je rustig een kwartier in de wachtkamer ronddobberen terwijl hij zelf in zijn kantoor de krant zit te lezen. Vervolgens moet jij dan denken dat hij het druk heeft.
Eindelijk komt Prins Plofkop binnen en begeleidt mij naar zijn kantoor..

‘Zeu zeu eh menjeer. Hoe zei u ook weer dat u heette?’
Dus noem ik mijn naam voor de vierde keer. “Fjijn. Kjunt u zich legitjimeren?
Ik geef hem mijn paspoort.
Vervolgens komt deze vleesgeworden afvalcontainer, na een kwartier met mij telefonisch over de voor en nadelen van samenlevingscontracten gesproken te hebben, tot de volgende ongekend betrokken opmerking: ‘Eh…waar kwam u eigenljijk veur, eh..heer Pjaco?’

Kijk, dan breekt er iets bij mij. In zijn kantoor zitten drie secretaressen net te doen of ze werken en ik grijp deze onverwachte kans met beide handen aan:
‘Ik kom voor informatie over een samenlevingscontract zoals wij telefonisch al uitgebreid besproken hebben ouwe rjukker. O ja, by the way, jouw vjiendin kwam ik net tegen, ze vjoeg me jou te mjelden dat de zwangejschapstest pjositief was. Weet je vjouw zeker niks van eh ouwe gjolfbjeker……’

56 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

56 Reacties op “NAAJ DE NOTAJIS

  1. ik lees geen van die bladen
    speel geen golf
    heb geen contract
    dus het sloeg totaal niet op mij
    is het daarom dat ik het zo passend vond
    trstn

  2. Golfballen willen ook buiten de green graag wel eens een puttertje zetten.
    Niet zelden leidt dat tot een vruchtbare goal in one.

  3. weer een woord geleerd: randeikel!
    ‘k heb je nodig na zoveel jaren lidmaatschap van groen-links

  4. Ja, zo gaat het. Wat een kakker…!!
    Fijne vrijdag en op naar een heerlijk weekend.
    Geniet maar volop…!!

  5. “Ik stel nooit vragen dus nu ook niet” Heel mooi! Je bent hierin een voorbeeld. De meeste mensen stellen vragen, en meestal op momenten dat ze dat niet zouden moeten doen.

  6. Greet

    En over de rekening achteraf zullen we maar zwijgen.
    ik vertrouw de napolitaanse maffia meer dan zulke types.
    bedrogen ben je steeds.

  7. oeps per ongeluk met account van mijn vrouw hier gereageerd.

  8. En dan neem ik ook nog aan dat je zonder blikken en blozen een rekening bij hem neer legt voor de onderzoekkosten 😉

    Love As always
    Di Mario

  9. @Redstar: ik heb mijn lesjes wel geleerd

  10. @MArjolijn: joj ook een fijn weekend

  11. @Jan Krosenbrink: ik ben al SP familielid

  12. @Glaswerk:daar kom ik nog op terug;-)

  13. @Fietszwerver: misschien is dat de reden. Slaapse

  14. Theo Balvers

    Bij een revolutie moeten notarissen als eerste tegen de muur.
    Wat een tarieven die durven rekenen…
    Die halen dagelijks hun bonussen binnen..

  15. Ik dacht dat het blad ‘Ladies and gentlemen’ al jaren op de fles is. Zie het blad nergens meer in Nederland. Weet je wel zeker of hij überhaupt nog actief was als notaris?

  16. Met tranen in de ogen van het lachen ! Prachtig verteld man en prettig weekend . Mag ik je bij mijn favorieten plaatsen ? da’s makkelijker !

  17. Johan: kun je nagaan hoe lang dat blad er al ligt

  18. Beukmans

    De meeste notarissen notaressen met een handicap blijkt maar weer.
    Heb toevallig vorige week via internet offertes gevraagd slechts 2 hebben gereageerd, de rest was golven denk ik. De tarieven zijn dusdanig dat ze de waarde van mijn nalatenschap overstijgen 😉

    Fijne dag allen!

  19. TheoBalvers: en het gaat maar door

  20. Leo

    Geweldig verhaal, en die wraak was zoet. Maar ik weet niet waar jij de notaris zoekt, wij hebben een erg laagdrempelige met een schitterende assistente die uiterst vriendelijk is en de prijzen vallen zeer mee. Het is wellicht een lokaal probleem? Nooit gedacht over verhuizen? Oh jee, heb je ook weer een notaris bij nodig wellicht….hjahja!

  21. “Oiro”, alleen dat woord doet me al braken bij die beroepsgroep, en dan de bedragen die ze ervoor rekening… belachelijk, allemaal standaard werk…

  22. ik neem het op voor de Notaris
    daar zitten soms best lieve exemplaartjes tussen
    waar je voor moet oppassen en dan vooral inderdaad de klankkleur
    is die van de secretaresse van mijnheer Notaris

  23. Je kunt beter trouwen dus…

  24. de titel is een mooie combi van een spraakeigenaardigheid en een wens tot..

  25. Zit me rot te lachen. Vooral het einde, als dat maar geen nieuw begin wordt.

  26. Sjoerd: ik weet het niet. Ik aarzel

  27. @assyke: ongetwijfeld, maar die moet ik nog tegenkomen dan

  28. AssykeL: ongetwijfeld, maar die moet ik dan nog tegenkomen

  29. Leo; zal inderdaad een lokaal probleem zijn

  30. VSp

    Paco, vergeet niet in Artikel 8 op te nemen dat bij ontbinding het recht op pensioenaanspraken vervalt. Zo niet, later wéérr een hoop gelazer. Tell me…

  31. Sinds ik geboren ben ben ik gedwongen onderdeel van de samenleving. Moet dat tegenwoordig ook al contractueel worden vastgelegd?

  32. @Aadverbaast:alles moet contractueel worden vastgelegd.Vroeger was dat anders

  33. Paco, een samuhlefingsketrakt? Jij bin toch gewoon netjes getraawd? Gane jullie noaw ook nog hokkuh ook?

  34. hettriumviraat : was een vraag van mijn dochter die geen tijdhad voor notarissen

  35. Moet hier wel wennen aan de apestaartjes, maar heb je gemopper gelezen…en al hou ik niet van schelden toch genoten van je verhaal whahaaha wat een beschrijving voor een bezoek aan de Notaris

  36. Edele vorm van ‘komisch’ !
    Lie(f)s.

  37. Nummer22 Absurd

    Waarde Amice, Paco en andere leden van het AV

    Tja, die notarissen in notarisland als geheime broedergenootschap met een deken aan het hoofd. De deken van de Koninklijke Notariele Broederschap

    Even mee lezen: Nota riële Nota reël? Meestal opgebouwd uit tantiemes en kleine verbouwingskosten aan het gezicht van hun asssitenten en notarissen in opleiding. Beginnen met een 3 jarige stage in het archief , lekker veilig in de kelder om tussen de aktes te snuffelen op commando.

    Kijk, dat heden ten dage het broederschap niet meer is wat het was door de concurrentie van andere broeders en hun eed Ben Ik, Notaris JanWillen Eiekelboom van Stoethaspelaar, Mijn Broeders Hoeder.
    tussen 2 vingers spugen op hun deken, de 89 jarig oud notaris Jaap Bakker, niet te verwarren metPiet Slager van de het broederschap der Vrije Metselaars
    ( daar wordt wat afgebroed) De Stenen Tafel ( dat weer niet te verwarren met een vreetschuur voor patjepejers “vorkje prikken, Ja, Eikel… in Arnhem)
    Nee, een contract, welke dat ook is kan bij de notaris worden bekrachtig met 1 pennenstreek, een glaasje en soms een vorkje prikken.

    Zo, Piet.. zo, je bent nu eigenaar van 26575 BV’s gefeliciteerd… je kan lekker jouw product H. Ash, zei je toch… gaan verbouwen! Ik kom graag even snuiven en de sfeer proeven. Dat maakt dan..even mijn telmachine…. 26 575 x 987,35 + BTW, minus gedwongen kortingsregeling + toeslag avan alle broeders, ”s kijken….

    Morgen komt Kees, even wat panden passeren, Truus- Suzanne, om 08.30 uur, kom jij wat vroeger, dan passeren wij even de aktes samen.. Ja.. mag wel van mijn vrouw. Zij passeert scheidingsaktes

    Waarvan akte!

  38. Terrebel

    Volgens mij woont die man in Baarn ofsjow. Jaguar op de oprijlaan en de kinderen naar buiten laten rennen wanneer de mobiele supermarkt voor de deur staat. Ik zag er welgeteld twee zaken: een groothandel in golfkarretjes en een zaak die paardenzadels op maat levert. Boring! i.t.t. Dit verhaal overigens.

  39. Schaterlach!
    Plofkop??? Een groninger noemt een brommer: “oin plof”.

  40. Jawatte een straf verhaal, een bende losers, in Belgie is dat zjuust hetzelfde!
    Een fijn weekend Paco!

  41. oma

    Ha Paco,

    En dat zonder te betalen al zoveel lol te hebben met een notaris.
    Maar wie uit de hoogte kijkt, kan lang turen. oma
    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  42. Even bladeren heeft gelukkig ook nog een goede opgeleverd:
    http://www.slijtersvakblad.nl/Vaknieuws/5031/notaris-jenever-gaat-biologisch.html
    Prettig om de belevenissen bij de notajis weg te spoelen …..

  43. @RoB: vind ik humor
    @Oma:dank je wel
    @Dominic: goed weeekend
    @mijn gedachten: hier heb ik mijn gedachten over
    @terrebel: goed ingeschat
    @Nummer22: ik heb weer genoten van uw commentaar
    @Lies:dank je
    @Rebbeltje: schelden dioet geen zeer;-)

  44. Ik moest nog iets met deze beroepsgroep, heb vandaag besloten 100 jaar te worden.

  45. Blog is ververst! http://www.nummer22absurd.wordpress.com
    Is het een lekker ding, of een lekker lekker ding? Over onze taal..

  46. Waar háál je t vandaan? Je zou zo maar denken dat je t nog echt meemaakt allemaal ook…. (nee toch zeker!? )

    xxx Kati

Geef een reactie

