KATJE HALEN

Samen met aankomend werelddespoot Jansen, fractievoorzitter van een plaatselijke politieke partij ter grootte van een postzegelvereniging, zit ik in de auto, op weg naar Groningen of daaromtrent.
Jansen’s vrouw heeft haar zinnen gezet op een jong katje. Heeft ze via internet opgeduikeld. Ze heeft er nog maar twee dus wat is er logischer dan nog een kat aanschaffen?

En of de logica niet op kan, moeten we die ergens bij Groningen ophalen. Want waarom zou je zo’n beest dicht in de buurt zoeken als het ook veraf kan?
Jansen rijdt want ik heb gisteravond gedronken en dat is te ruiken volgens deze directe afstammeling van een Neanderthaler.
Voor we de stad uitrijden zie ik buurvrouw SM lopen en ik vraag Jansen even te toeteren.
‘Daar is die toeter niet voor,Paco.Wij zijn geen rijdend circus.’
Wat circus met toeteren te maken heeft weet alleen deze virus-variant maar het hoeft niet meer want SM ziet mij en zwaait enthousiast. Dat wil zegen, zij steekt haar middelvinger op.

‘Vulgair tantetje’, pruilt Jansen misprijzend’
‘Lul niet Jansen, SM is een te gek mens’
‘Nou, toch is het een vrouw met een bedenkelijke reputatie. Sterker nog, een vrouw van laag allooi’
‘Laag allooi? Bedenkelijke reputatie? Zeg Jansen, wanneer ben jij geboren? Aan je taalgebruik te horen moet dat ergens rond de tachtigjarige oorlog geweest zijn.’

Jansen negeert mijn opmerking en wijst opzij. ‘Kijk’, zegt hij. ‘Rennende hazen.’
Hij blijft kijken of die hazen een uitgestorven diersoort is zoals hijzelf, en die op onverklaarbare wijze weer tot leven zijn gekomen.
Hij blijft maar kijken naar die beesten en ik hoop intussen dat hij nergens tegenaan rijdt.
Na een uur of twee rijden zitten we ergens bij Groningen. Wel eens geweest in die buurt?
Mijn God, daar stuur je zelfs geen langgestraften heen. Dat is geen provincie! Dat is een strafkolonie! In zo’n negorij raakt iedereen de weg kwijt dus ook wij.

Ergens in een dorp, waar een recent aangelegde verkeersdrempel het enige vermaak is, stapt Jansen uit de auto om de weg te vragen aan een man van een jaar of 90. Hij staat bij een makelaar voor de etalage te kijken naar het aangeboden onroerend goed. Gelijk heeft hij.Een verstandig man denkt aan zijn toekomst. Als ik hem was zou ik voor een 30-jarige variabele hypotheek gaan.

Even later rijden wij weer en Jansen begint over hoofdpijn te zeiken. Zo van: Oei, auww, jemineetje wat heb ik een hoofdpijn. ‘Zou je hier niet ergens aspirientjes kunnen krijgen?’, kreunt hij na een klein uur klagen.
“JAZEKER, DE APOTHEKER!!!”, schreeuw ik in zijn oor en dodelijk verschrikt trapt hij het gaspedaal in waarna wij zigzaggend in de tuin van een begrafenisondernemer belanden.

Toepasselijker kan het niet. “B.R de Zoden: begrafenisondernemer”, lees ik op een bordje in de tuin. ‘Zou die man getrouwd zijn?’, vraag ik terwijl Jansen mij met bloeddoorlopen ogen aankijkt.
‘Wat is dat voor vraag, man!!! Wij zijn net gecrashed en meneer de idioot vraagt zich af of een plaatselijke begrafenisondernemer getrouwd is.Bij jou zit er echt iets los hè?’
‘Ho Ho, Jansen.Het is een serieuze vraag hoor. Je moet er toch niet aan denken dat je als begrafenisvrouw, elke nacht onder de Zoden moet. Ja toch?’

Jansen sluit zijn ogen en begint te hyperventileren en de Weledele de Zoden komt met een verheugd gezicht naar buiten rennen. Als hij ziet dat wij nog leven verdwijnt zijn opgewektheid als een lijk in verregaande staat van ontbinding.
‘Misschien dat het in de randstad usance is om te hooi en gras te parkeren maar in deze contreien ligt dat anders heren’, begroet hij ons narrig.
Usance! Te hooi en te gras! Contreien! Waar gaat de wereld heen met zulk taalgebruik.

‘Even in je mand, vriend’, antwoord ik gepikeerd. Wij zijn van de FIOD en op weg naar de EO jongerendag.Maar evengoed willen wij best uw boeken wel even inkijken hoor om te zien of er nog wat zwarte lijken zijn weggewerkt!
Direct is hij wat toeschietelijker en krijgt Jansen zelfs een aspirientje. Aan zijn witte hoofd te zien heeft hij eerder een volledige narcose nodig.

Een uur later zijn wij bij het adres van het op te halen katje.Helaas heeft iemand anders het al opgehaald want de eigenaar dacht dat wij wel niet meer zouden komen.
Zei ik Groningen is een strafkolonie?? Mis! Een gesloten inrichting!
Dus belt Jansen zijn vrouw met de vraag of ze nog eens iets weet. Ze gaat serieus op zijn vraag in: ‘Zeg, lieverd, ik zit net op Internet en ik zie dat in Maastricht…..’

67 reacties

Opgeslagen onder WETHOUDER JANSSEN

67 Reacties op “KATJE HALEN

  1. jan krosenbrink

    en toch zou ik zo’n katje met Jansen’s vrouw zelf ophalen, ook al gaan je grappen dan de mist in

  2. Paco
    ik kom net thuis van het werk , zou na de mail en een welverdiend pintje de koffer in (nee ,ik nog niet onder de zoden zijn vrouw)
    maar na de 1ste alinea ben ik voor een 2de pint gegaan
    waar haalt U het vandaan
    niet uit groningen , maar waar dan
    prachting
    welterusten

  3. Geweldig….wat je ver haalt is lekker!
    Fijne dag vandaag.

  4. @Fietszwerver: ik rommel maar wat.En de lach, daar gaat het om

  5. @Jan Krosenbrink: Jij kent Frau Jansen niet;-)

  6. Wat kan je mooi vertellen zeg , enorm veel plezier gehad ! Madam SM hahaha Zal vanavond met TV (teergeliefde vrouw) nog eens herlezen!

  7. Een claxon is idd alleen voor noodsituaties Paco.

  8. als er hier in Roeselare katjes teveel rondlopen geef ik een seintje.

  9. @SUske:Nee dank je, ik heb er al 3

  10. Het Pieterpad leidt van Groningen naar Maastricht. Het is nu mooi weer om te wandelen …

  11. Waarom ga jij met Jansen mee? Toch iets niet helemaal fris Paco?

  12. ik ben in Gr geboren dus ik vind het niet aardig dat je zo op mijn geboortestreek ligt te katten(maar als ik mijn best doe kan ik er de humor wel van inzien paco)

  13. Ga ik in mee Paco
    ik zelf maak ook het liefste gein
    al ik wil is een lach op ieders gezicht

  14. Ik (zei de gek), als een rasechte groningse meid, heb weer heerlijk gelachen om jouw humor.
    Groningen…een gesloten inrichting? Hmm, lees en huiver over wat Groningse vrouwen doen wanneer ze te vroeg gewekt worden.
    ik groet je met een lach en ga dan nu nog wel even mijn beklag doen bij de meneer met de witte jas.
    Verdorie! Er gaat niets boven Groningen!!!!!

  15. Theo Balvers

    Ik kom nooit noordelijker dan Harderwijk..
    Daarboven veel dooie beesten op de weg..

  16. VSp

    De Slag bij Groningen revisited.

  17. Je leven wagen door bij die wegpiraat in te stappen? Voor een katje?

  18. Waarom moest/ging je mee eigenlijk? Expert in ‘katten’? 😉

  19. Beukmans

    Van Jansen zou ik katterig worden, over mw. Jansen maar niet te spreken 😉
    Een poes met een zachte g en een witte kuif, zou er niet aan beginnen als ik Jansen was. Voor je het weet schopt ie alle uitheemse katten het dorp uit…

    Fijne dag allen!

  20. @Aadverbaast: Jansens handje vasthouden

  21. prlwytskovsky:Ja te gek voor woorden eigenlijk

  22. @mijn gedachten: om eerlijk te zijn, vind ik Groningen helemaal te gek

  23. @Cor3006: Er gaat niets boven Groningen, Cor. Niets onder, ook.;-)

  24. @Blutch1: handje vasthouden.Je kent dat wel

  25. @Johan: Dat inzicht van jou.Een kant van jou die te weinig gewaardeerd wordt.;-)

  26. Alteroatsie:)

    Laifs, Annet 🙂

  27. Verdwijn weer met een big smile…van groningen naar maastricht en alles wat ertussen in ligt…

  28. Dieper zakken dan Zuid-Limburg kan hier in Nederland echt niet…

  29. En dat voor zo’n stomme kat….maar wel weer een leuk stukje!

  30. gewebkijk

    wat je verhaal(t)d is lekker…

  31. @Rebbeltje:de smile, daar gat het om in het leven

  32. Heb jij wel eens een kat in het Gronings horen mauwen? Wees maar blij dat ut buten je deur is geblebn.

  33. Kan niet wachten op t vervolg! Denk je dat t in Groningen een gesloten inrichting is, wacht maar tot je in Limburg komt… Komt daar ‘de heer’ Wilders niet vandaan? I rest my case….

    xxx Kati

  34. Terrebel

    Voortaan mag vrouwlief dus zélf haar katjes halen. Zelf belde ik ooit een klant…”Autokerkhof De Laatste Roestplaats…met De Dood spreekt u.” Had die man ook nog zo’n klassieke grafstem…mijn dag was helemaal goed.

  35. Aamai jij hebt veel over om geen katje te gaan halen! 🙂
    groetjes

  36. wow zeg wat gaaf gezegdt mooi verhaal der in ook vindt heerlijk om te lezen
    groetjes antony

  37. Groningen/platteland… kan op gps, Paco ! Gaaf !
    Lie(f)s.

  38. ha paco…wat een mooie site heb je!

    ‘we zijn geen rijdend circus’hahahaha en die vrouw van Jansen…van welk allooi is zij eigenlijk?

  39. oma

    Ha Paco,
    Dat krijg je als je elke dag je man om je heen hebt, dan is wat van verkomt lekkerder. oma

  40. Ik durf te zweren dat ik dit verhaal.. van die kat… een paar jaar geleden.. of is die kat alweer dood?

    Love As Always
    Di Mario

  41. Nog nooit in Groningen geweest en na dit verhaal betwijfel ik of ik er ooit zal komen. Gelukkig kreeg je chauffeur wel een aspirine.
    Nog wel een katje gevonden voor mevrouw of hebben jullie de zoektocht opgegeven?????

  42. Bloempje: we hebben een katje gevonden. In Edan

  43. @DiMArio; ik krijg steeds meer bewondering voor je geheugen

  44. Lasja: Frau Jansen? Heb je een uurtje?

  45. Terrebel; haha, dat kan ik mij voorstellen

  46. Kati: ja, maar daar hebben ze tenminste nog carnaval;-)

  47. Maadtje: moet je eens een kat in het Chinees horen mauwen. Tranen in je ogen

Geef een reactie

