THUISKOMERTJE

 

Collega de vrijeradicaal Ab rijdt. Ik zit er naast en de auto tolt om zijn as. Niet één keer, maar vier! Wij eindigen deze vrije pirouette tegen een paaltje met een bord erboven. Het blokkeert wel de val van het talud en een gratis zwempartij in een naastgelegen sloot.
‘Kan het wat minder, Ab? Je weet dat ik niet weg ben van kermisattracties,’zeg ik vriendelijk. ‘Dat gedraai, daar heb ik het niet zo op.’
‘Wat lul je nou, Paco. Weet je hoeveel je betaalt op de kermis voor vier keer draaien?
Jammer van die sloot ,bij de efteling betaal je kapitalen voor wildwater kanovaren.’

De toegesnelde smerissen weten ons te vertellen dat er olie op de weg lag. Dat is een hele geruststelling.
Een garage haalt even later de auto. De hele achterkant is ontwricht horen wij even later.
‘Nou ja, zegt de garagehouder.’Jullie leven nog, moet je maar denken.
Ik zal hem repareren. Wat dacht je van een thuiskomertje?’
Achter hem aanlopend vraag ik Ab wat hij bedoelt: ‘Thuiskomertje! Bedoelt hij zoiets als een “moetje”, Ab?’
Ab kijkt mij aan alsof hij een beer op bezemsteel voorbij ziet zweven: ‘Daar bedoelt hij een auto mee waarmee je thuis kunt komen, slappe,’ zegt hij.

‘Zo’, zegt de garagehouder. ‘Kijk eens aan. Ik heb nog een Jaguartje XKR Coupé staan. Vind je het wat?’
Ab kijkt hem onbewogen aan.’Beetje zuinigjes, vind je niet? We moeten nog naar een zakelijke relatie in Belgie. Dan kun je niet aankomen met zo’n brik.’
‘Zit wat in,’ bromt de garagehouder. ‘Even denken, in het rommelhok staat nog een Lamborghini Gallardo LP 560-4 Coupé. Grappig karetje. Onder de motorkap ligt een 412 kW ,560 pk, sterke 5.2 V10 die zijn kracht via permanente vierwielaandrijving op het asfalt overbrengt……verveel ik de heren?’
Ab kijkt mij aan.
‘Wat ben je stilletjes, Ab?’ vraag ik bezorgd.
‘Nou in Godsnaam maar,’zegt Ab.’We nemen de Lamborghine. Hoe lang mag ik hem houden?’
‘Ach, kijk maar,’ zegt de garagehouder.Hij staat toch maar een beetje te roesten in dat hok.’

Dus rijden wij weg en worden binnen een kwartier klem gereden door twee smerisbakken.
”Die garagehouder is niet de eigenaar,’ legt nicht agente uit. ‘Hij is de broer van de eigenaar.Eigenlijk mag hij niet in de garage komen. Hij is een beetje…..weet u wel?’
Ab en ik knikken ijverig. Wij weten het wel.
‘Alleen nog even dit bonnetje betalen, heren. U reed 160. En dan mats ik u’

Een kwartier later zijn we weer onderweg.
In een Opel uit 1996.
En een bon van drie cijfers.

Leuk thuiskomertje, Ab!’
Thuiskomertje! Mooi woord.
Ab zwijgt..

48 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

48 Reacties op “THUISKOMERTJE

  1. ik blij , altijd auto gehad van garage vanzanten en nu al 1.5 jaar geen auto meer ,en mis het niet
    welterusten en een goed begin in het voorjaar

  2. ceeschamuleau

    Hier rijdt er ook zo eentje rond, Paco, ik zweer het je, in Cambodja. Waar zo’n auto al na 1 kilometer op zijn middenrif blijft hangen vanwege alle gaten en bulten in de weg. De eigenaar is er eentje van de Russische maf… eh, ik heb niks gezegd. Maar ook in Phnom Penh schijn je ze te kunnen zien, balancerend op een woonerfribbel. De nieuwe rijken zeg maar.

    Ceesgegroetje

  3. Dat zijn de thuiskomertjes met een gouden randje. En je vergeet ze nooit meer.

  4. Prachtig, dan moet je ook niet klagen over een bonnetje van drie cijfers…

  5. Thuiskomertje… inderdaad een mooi woord paco, en jij wist er met dit knap logje een bijkomende invulling aan te geven!
    Fijne eerste lentedag, geniet ook dààr van hé…

  6. @Sjoerd: daar heb jij weer gelijk in

  7. @Redstar: in dit geval liever wel

  8. @Fietszwerver: je naam zegt het al;-) fijne dag

  9. Mooi verhaal….en ja dan kun je een bonnetje als kadootje krijgen.
    Geniet van de lente..!!
    Fijne dag vandaag.

  10. Een duur ritje, om van de kermisatractie maar niet te spreken.

  11. @Antoinette: dat kun je wel zeggen, ja

  12. mogge Paco
    ja de datum zegt lente , hier voor alles wit van de vorst haha
    fijne dag

  13. Als het zo doorgaat komen jullie niet meer thuis.

  14. Ik ken het woord als synoniem voor een bosje bloemen, maar dat is weer een heel ander verhaal.
    Goed, thuiskomen met een oude opel is altijd beter dan moeten lopen ….
    Vrolijke voorjaarsgroet.
    PS1: liepen er ook nog stagiaires rond bij die garage?

  15. @Rob Alberts: stagiaires? Bosjes!

  16. @Blutch1: kon je wel eens gelijk in hebben

  17. Paco, Amice en Amices van het Absurdistisch Verbond.

    Gegroet allen! Het is de eerste lentedag 2011! Geniet ervan en laat u koesteren door de zon!, maar dit terzijde.

    Tja, een thuiskomertje.. of wel daar mag, moet, wil je mee thuis komen om vervolgens te horen..”je weet toch al ruim 30 jaar dat ik niet van slap hangende tulpen hou” Oeps, weer vergeten en verward met de tulpenrally als ultieme droom.

    Ook is het thuiskomen met een thuis komertje soms een pijnlijke gebeurtenis: “Nou, schat..je raadt nooit wie ik ineens tegenkwam in de stad… hier is hij dan mijn zoon van 15, zwerver en dakloos. Ach je weet wel toen ik een keer vreemd gegaan ben met die vrouw waar ik en ik zweer nog altijd geen sexuele relatie mee had/ Hij heet..nou stel je voor. Mevrouw, ik heet Floris en ben weggelopen..mag ik bij jullie wonen?
    Schat..kom je even mee, ik wil je even apart spreken..rap en snel naar de tuin!

    Maar wat u schrijft waarde Amice Paco, is geweldig..de broer van de zus van de neef van de garagehouder, de zwakbegaafde neef die graag met auto’s speelt en weggeeft, die ook nog eens vroeger bij de postcode loterij auto’s mocht weggegeven aan hoogbejaarden loterijspelers 3 hoog achter ( zonder stoellift) in de Helmerstraat te Amsterdam of 3 hoog in een bejaarden automatiek verzamelplaats van de oudere mens… die had jullie tuk.

    Kijk dat is nu ene staaltje van absurdisme en fraai toneelspel. Dat u beiden in een Opel eindigt, ach dat mag geen naam hebben… Das ist Leben!

    Daar kunt mee thuis komen!, toch!?

    Vergeet u vandaag niet de 1e lenteboeket gratis te verkrijgen bij uw lokale bloembinderij, bloemisterij… gewoon vragen>
    “Wat doet u meneer, mevrouw van de bloemisterij met bloemen bij bijzondere gelegenheden? Antwoord is altijd: die geef ik bloemen!
    Prima.. het is nu de 1e lentedag, een bijzondere gelegenheid, dus…kom maar op……

    Van die zaken en het is nog lang geen nationale rokjesdag maakt het opwaaien der rokjes op tegen de wind in fietsende dames altijd weer ene genoegen… Oeps, wel koud aan de benen….

  18. Wat denkt Ab wel: dat er alleen maar rijke stinkerds in België wonen :-)?

  19. Een Opeltje uit ’96? Passen jullie beide daar dan in?

  20. Theo Balvers

    Iedereen wil wel eens tot op de staart intrappen.
    Een keer op een circuit een rondje rijden…
    En dan Ab voorbijscheuren..

  21. VSp

    Leg Ab nog eens uit dat ie beter kan leasen. Gebeurt op de kermis en de Efteling ook. Tja, waar nog meer niet..l..

  22. het levert i.i.g. een mooi verhaal op

  23. @VSP: Ab en iets uitleggen?? Ik wacht even

  24. @Johan: dat denkt Ab inderdaad voor zover hij kan denken

  25. @Nummer22 Maar het komt steeds dichterbij, rokjesdag

  26. Mooi verhaal ! Ik dacht dat een ‘thuiskomertje’ zo’n klein reservewieltje was wat je bij een lekke band kon monteren, maar dat eigenlijk niet geschikt was was voor lange reizen en hoge snelheden… Maar ik heb er geen verstand van, hoor…;o)

  27. Beukmans

    Dat je nog zo veel tijd overhebt om blogs te schrijven met al die dynamische figuren om je heen 😉 Zelf kom ik tijd tekort om alles bij te houden, moet misschien ook maar gaan sparen voor een snelle bolide 🙂

    Fijne dag allen!

  28. @Amice Beukmans: met 3.5 uur slapen per nacht houd je tijd over

  29. @Stripman: klopt volgens mij, maar in dit verband werd het als auto uitgelegd

  30. Wat kost zo’n wegwerpkarretje nou helemaal?

  31. @Maadtje:een schijntje bij het ocassionparadijs

  32. blijvertje ,inkoppertje, neukerdje(foei!) nakomerdje,doordenkerdje….je kunt er een hele serie van maken( het verkleinwoord voor iets wat eigenlijk een beetje minder leuk is)

  33. dat gebeurt niet vaak, dat ab zwijgt.

  34. top zeg wat een mooi wagen heb je zo
    groetjes antony

  35. Kom daar maar mee thuis! Ik zie een verkeersboete geld dat je niet op de spaarrekening kunt zetten! 🙂
    Lentegroetjes

  36. Hahahaha, daar ben je toch niet mee tot aan Belgie gekomen denk ik.

    Love As Always
    Di Mario

  37. Ab… gezellig ‘bon’-vivant-vriendje, komt niet op een ‘bon’netje zeker…
    Lie(f)s.

  38. oma

    Ha Paco,

    Er is ook altijd wel iets of iemand die je plezier bederft. oma

    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  39. Terrebel

    Ach, een nakomertje is duurder. Fijn dat het nog relatief goed is afgelopen.

  40. ik had niet gezien dat ik hier kon reageren
    Alles oké daar?

Geef een reactie

