MANDJESBELEID

Met de boodschap van mevrouw Painter in gedachten, even een pot appelmoes te halen,  loop ik de supermarkt binnen. Halverwege de koeken met uiteenlopende namen als “captain cook” en “negerzoenen“,  die tegenwoordig politiek correct,  Buyszoenen worden genoemd,  zie ik een man naar mij kijken.
Hij heeft zo’n moderne bril op.  Zo’n montuur met vierkante glazen. Glazen die donker keuren als de zon schijnt.
Gulp open?  Ik voel.  De man lacht.  Hij wijst naar de ingang en loopt naar mij toe. ‘Zijn wij niet iets vergeten?’
Wij!
‘Ziet u nog iemand behalve de negerzoenen en ik?’
Hij fronst.  Teleurgesteld dat ik de naam negerzoen durf te noemen.
“Het mandje?”   Eén wenkbrauw omhoog.  Hoe doet hij dat.  Mij lukt dat nooit dus moet dat genetisch bepaald zijn.

‘Mandje?’
‘Ja, mandje. Is verplicht hier.  Staat op een bordje.  Kijk maar,  daar , boven de mandjes. Ziet u wel?  Winkelwagen of mandje verplicht.’  Ik kijk met hem mee. En inderdaad, het bordje hangt er.
‘Ziet u wel,’  herhaalt hij.’  Daar staan ze;  mandjes met hengsel voor de kleine boodschap. Mandjes met uitschuifbare hengsels en twee wieltjes voor de middelgrote boodschap en de klassieke winkelwagen voor de grote boodschap. Kind kan de was doen.’
‘Ik kom hier voor een pot appelmoes,  meneer.  Ik acht mijzelf in staat om die pot zelfstanding, zonder gebruik van een mandje, naar de kassa te dragen.’

Meneer permitteert zich een glimlach.  ‘Zonder twijfel kan meneer dat,  maar regels zij nu eenmaal regels. En één pot appelmoes schaar ik toch onder de categorie kleine boodschappen.
‘Vindt u dat niet een beetje vies klinken?,’ vraag ik beleefd
‘Vies?’
‘Vies, ja.  Kleine boodschap.  Grote boodschap.  Ik voel aandrang opkomen. En niet alleen omdat wij praten over grote boodschappen.
De andere wenkbrauw gaat nu ook omhoog.  Aandrang?’
‘Ja,  dat heb ik ook als ik een bril zie.  Als ik een bril zie moet ik altijd schijten.’
Hij kijkt of hij de pest in heeft dat hij niet nòg een wenkbrauw heeft.  Omdat hij dat niet heeft trekt hij zijn bovenlip op. Hij lijkt nu op een haas met een vierkante bril, gevangen in het licht van een paar koplampen..

Dan draait hij zich ongeduldig om. Tenminste, ik denk dat hij ongeduldig is. Anders zou hij zich niet zo snel hebben omgedraaid  ‘U gebruikt een mandje meneer!  Anders kunt u hier niet winkelen. Dan loopt hij weg.  En pak ik een mandje.
Op de  appelmoeslaan pak ik een pot appelmoes van de plank. Dat vindt de pot die ernaast staat niet geestig en besluit van de plank op de grond te vallen. Een prettig gerinkel gevolgd door een zalig vroeshhh van  het opspattende appelmoes klinkt door de winkel. Snel zet ik mijn mandje op de grond en overzie de schade.
De haas met de vierkante bril komt verschrikt aanhollen, glijdt uit over de appelmoes, neemt nog een stap en breekt bijna zijn nek over mijn mandje. ‘Wat doet dat klote mandje hier!!!!.’   brult hij gefrustreerd.
‘Ja,  daar zat ik ook net aan te denken,’  zeg ik.  “U moet toch eens met uw bazen gaan praten over een aangepast mandjesbeleid…iemand kan zomaar zijn nek breken.’

Ik loop met mijn pot appelmoes naar de kassa en  probeer mijn ene wenkbrauw op te trekken.

 Het lukt niet.
41 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

41 Reacties op “MANDJESBELEID

  1. mogge Paco
    nu ik kreeg bijna aandrang om in m’n broek te pissen van het lachen
    zag het gewoon voor me , ja er zijn van die klojo’s die nog groter klojo regeltjes na leven haha
    samen met de koffie is mijn dag hoe vroeg ook nu goed begonnen
    fijne dag

  2. @Fietszwerver: is mij dag ook wer goed.Fijne dag

  3. Dit is weer goed, flink gelachen.

  4. @Antoinette: Mooi, daar gaat het mij om, dat mensen even kunnen lachen

  5. VSp

    Welke kleur had het mandje?

  6. Wat een taal toch voor zo’n supermarkt manager: klote mandje. Zoiets zeg je toch niet tegen je eerbare klanten?

  7. @VSP:geen idee, ik ben kleurenblind

  8. prlwytskovsky : wel als je uit je rol valt

  9. mandjes zijn niet voor de poes daar

  10. @Cor3006:nee, en niet om zonder handschoenen aan te pakken

  11. fr@nsmuthert

    Quizje voor Paco: En toen knikte de prinses. Want ze hield heel veel van appelmoes.

  12. Jammer dat je geen mandje met wieltjes hebt genomen. Had de mandjesman een stukje kunnen rijden.

  13. Beukmans

    Staat wel mooi op je CV, baas over de mandjes, karretjes en alle andere ellende. Vroeger kwam zo’n manneke met zijn melkwagentje aan de deur en leek het soms wel of ze beleefdheid hadden uitgevonden.
    Goede morgen meneer Paco (je naam kenden ze ook), waarmee kan ik u van dienst zijn? Tegenwoordig zou je ze zo weer terug in hun mandje trappen.
    Ah en wat doet u nou zo overdag (gesprek op de golfbaan)? Nou ik ben manager, ach zo interessant kerel en wat managed u zoal? Ik stapel de mandjes bij de plaatselijke kruidenier en zet de karretjes weer op zijn plaats.
    Waar hebben we het in godesnaam over 😉

    Fijne dag Amice!

  14. @BEukmans: we hebben het nergens over. Nooit

  15. @Johan: dan wsas de ellende helemaal niet meer te overzien geweest

  16. @Frans: ik prakkizeer mij de pest

  17. De mandjesmeneer is een voorbeeld waarom sommige dieren hun eigen jongen opvreten.

  18. hettriumviraat :ja, plus het feit dat het maandag was

  19. En dat is dan de verrassing van vandaag: zomaar een nieuw (voor mij dan) blog dat echt goed is, denk ik, hoop ik, ik lees even verder, hartelijke groet van zzp-er Roelien

  20. Of deze Roelien eigenlijk

  21. nummer 22 absurd-nu in buitenland

    Paco, Amice et Amices

    Natuurlijk is neger zoenen een mooie volkssport voor de integratie en daar passen geen negerzoenen bij, dat geeft zo’n witte mond na het smelten van de cocolade. Dus ook de blanke vla moet een andere naam krijgen olgens ingewijden die zich bezig houden met integratie. Jodekoeken kan helemaal niet meer, maar dit terzijde.

    Appelmoes in potten, de appel valt uiteindelijk in de mond of achter glas. Maar oh wee.. als in een lokale voedsel aaanbiedstation een kleine ontploffing plaats vindt, dan kom de kleine grote baas een tsunami aan woorden roepen alsof een aardbeving heeft plaatsgevonden.

    Nondeju, wie heeft deze zwijnerij achtergelaten? of als de veroorzaker erbij staan. ” komt u maar mee, hier is een dweil, emmer en wat water… vort , opruimen” de klanten zouden maar eens uit kunnen glijden en dat kunnen WIJ niet hebben.
    Bonuscard, spaarkaart, plaatjes album, kunt u wel vergeten… de ballotagecommissie zal als straf u op het reservebankje laten plaatsvinden…
    En de appel moet achter glas blijven en niet als een korfabl sport door het mandje gegooid worden. Dus, hier met dat mandje en aan het werk.

    Plosesling klinkt door een luidspreker ” wilt u het wagentje niet mee naar huis nemen, uw mandje netjes terugzetten en beleefd al onze medewerkers keurige bedanken en groeten. Dank u!”

    ” Jan, met spoed naar de afdeling groenten achter glas! u wordt dringend verzocht ook een mandje ergernis mee te nemen.”

    Spaart u ergernissen, mevrouw, mijnheer of mag ik nu met u neger zoenen… , pardon neem gerust een jode koek hapje!

    Van die lokalen krijg je alleen maar een koekje van eigen deeg, pardon de appel valt niet ver van de stelling…. hoge appels vallen diep.

    Waarvan akte, uit het buitenland..waar de appels, appels zijn… en appels mogen blijven!

    A Apple A Day keeps the manager away! oder, of, or……

  22. @nummer 22:dank je, ik verslikte mij in mijn koffie on the rocks en nu zit mijn toetsenbord onder het kwijl.

  23. @Roelien, groeten terug.Dank u voor uw hartverwarmende compliment

  24. peterus

    Regeltjes. Ik heb vanmorgen nog opdracht gegeven aan het loket van Bepost om een aangetekend stuk dat ik niet kreeg vanwege regels over adressering, kapot te scheuren en in de verbrandingsoven van mislukte post te flikkeren. Zo dat lucht op.

  25. Leo

    Tja, dat zijn van die lieden die zorgen voor wonderlijke oergevoelens als ze het woord tot mij richten. En als dan plaatsvindt wat je zo grappig beschrijft is het lijdend voorwerp snel gevonden. Ik zou de man direct aanwijzen als schuldige voor het levenseinde van die pot…

  26. Heel leuk geschreven over de mandjesterreur.

  27. Mijn bijna 91-jarige mama woont bij me, en ‘echt goeie’ (die ze kan bergijpen), zoals deze, lees ik luidop. De tranen rollen over haar wangen van ’t lachen, Paco ! ‘k Heb dus dubbelgenoten !
    Lie(f)s.

  28. = moet ‘begrijpen’ zijn !

  29. ik zie het allemaal zo gebeuren.
    mooi verhaal.

  30. whaahhahaha
    heerlijke humor paco,
    ik zie het voor me, grrrr dat zal ze leren:-)
    dáár heb ik hier geen last van 🙂

    heerlijk dorp:-)

  31. Een schitterend verhaal, ik zie het helemaal voor me…

  32. Hahaha, ik zeg altijd dat ik niet mag tillen. Dus een mandje is voor mij geen optie. Of hij moet even met me meelopen om te tillen.

    Love As always
    Di Mario

  33. oma

    Ha Paco,

    Wat is wel mis in dit verhaal zijn de scholierenmandjes, hier blauw van kleur, zijn de scholierenmandjes op dan moeten de andere scholieren buiten wachten.
    Als je wenkbrauw is gelukt, mag op je bovelip gaan oefenen.
    Nog erger dan niet links mogen schrijven op school wat er zoal in de buurtsup gebeurd. oma

  34. probeer soms maar eens zo’n glazen potje op de bovenste rij uit die strak gestapelde rijtjes uit te halen…..vakken vullen is ook een vak apart.
    ik dacht dat jij wel vers appelmoes zou maken…

  35. Winkelwagen of mandje verplicht….
    Er staat niet bij wat voor een mandje. Neem dus volgende keer een hondenmand mee om al je boodschappen in te doen en zet dat op de band.

  36. Wat een pot appelmoes al niet aan kan richten! Zag de supermarktmanager al liggen! 😀 Maar goed dat mevrouw Painter zelf niet is gegaan! Had jij niet zo’n smeuïg verhaal gehad! 😉

    xxx Kati

Geef een reactie

