EEN JANS MET VISIE

 

Wij gaan het eens ernstig over Ron Jans hebben. Trainer van voetbalclub FC Heerenveen.
Er is wat vreemds gaande met Ron de laatste tijd. Hij valt steeds vaker uit zijn rol van de vleesgeworden humorvolle, betrokkenheid.
Jans was een man met een visie. Deze ex-leerlaar Duits, gepokt en gemazeld in het trainerswereldje, waar hij opvalt door zijn intelligentie, is een belezen man.
Waar collega trainers niet verder komen dan drie bladzijden in ‘de ontvoering van Heineken,’ is dat bij Jans heel anders..Jans duikt vaak in boeken. Met een paraplu .Vanaf de zolder in één keer naar beneden. Tegenwoordig is dat als relevante oefenstof in zijn training opgenomen.
De spelers noemen het de Jans shuffle. Wel fluisterend uiteraard.

Van de betrokken trainer die hij was bij zijn vorige club Groningen, staat hij bij Heerenveen bekend als de dictator. Sommige mensen noemen hem fluisterend, Ron van Gaal. Of Louis Jans.
Toen hij bij Groningen trainer was ging dat anders. Dan hoorde je,  als Jans met zijn spelers het trainingsveld opmarcheerde,  de supporters vertederd roepen: kijk daar gaan Jan Jans en de kinderen.
De koffiejuffrouw noemde hem zelfs liefdevol, tante Jansje
Bij Heerenveen hoor je andere geluiden; kijk daar gaat Saddam Jans.

Als je de numerologie erbij haalt ,waar ik ongekend veel geloof aan hecht, wordt het duidelijker.
Jans, geboren op 29-9-1958 ,blijkt last van fobieën te hebben .Nee, dit verzin ik niet.
Als je zijn geboortedatum optelt kom je uit op 7.
Numerologische uitleg: Vrijheid. Vrijheid van emoties, omgaan met vrijheid, moeite met moeder. De 7 staat voor twijfel, overal bang voor zijn. Heeft met fobieën te maken (bang voor honden bijvoorbeeld)

Jans bang voor honden? Nu snap ik zijn agressie naar van Gaal veel beter.
En je snapt ook beter wat de Heerenveen medewerkers bedoelen als ze het over Jans hebben in de zin van: die gek lijkt wel een dolle hond; hij blaft zich de tyfus om niks.
Als het een beetje mistig buiten is, wat helemaal niet naar Jans’ zin is, gaat hij buiten naar de mist staan blaffen. Daarna stuurt hij alle spelers het veld op om mee te blaffen. Heeft Jans geleerd van een Duitstalige Indiaan in Groningen.
Toen een journalist aan de voorzitter van Heerenveen vroeg of Jans ze wel allemaal op en rijtje heeft met dat geblaf naar de mist ,antwoordde de voorzitter, met zijn sigaar zwaaiend: ‘Ach Je steekt er toch wat van op..’

Jans kan absoluut niet tegen zijn verlies. Dan staat hij op tv, met dat typische strak getuite mondje, als een gediplomeerde van Gaal, in de microfoon te blaffen :’Wij waren de bovenliggende partij,ja!! En als die scheidsrufter beter had opgelet!
Prachtig om te zien. Niemand kan , uitgezonderd Louis van Gaal, beter boos blaffen dan Ron Jans. Je ziet gewoon het speekselgehalte toenemen en door het getuite mondje naar buiten sproeien.
Jans is ook een perfectionistische trainer. Dat gaat zelfs zover dat hij de onderhoudsman van Heerenveen opdracht gaf een krijtstreeppak aan trekken als hij de witte lijnen in het veld ging bijhouden. Zo is Jans gewoon.Uniek.
Maar eerlijk is eerlijk, Jans heeft ook wel eens, zomaar uit het niets, een helicopterview. Zie je niet vaak meer tegenwoordig in het trainerswereldje.
Dan laat hij, kijkend vanaf de top van zijn ivoren toren,  bij wijze van straftraining zijn spelers in sloten springen. Met een schaal gestampte muisjes op hun rug. Moeten ze eerst de vlinderslag doen. En daarna de hagelslag.
Kortom, ee n Jans met een visie

44 reacties

Opgeslagen onder VOETBALABSURDITEIT

44 Reacties op “EEN JANS MET VISIE

  1. ppfftt heb geen idee
    volg het voetbal niet
    en al helemaal niet wat zich daarom heen afspeelt
    Maar Heerenveen mag van mij kampioen worden
    friesland boppë
    en nu ga ik slapen

  2. En toch is Ron Jans nog beter te pruimen dan al die andere trainers die maar wat dom staan te blaten. De Boer die onverstaanbaar bnnsmnds mmplt, en daar een gezicht bijttrekt of hij net een mix pils/zoutzuur naar binnen heeft gewerkt,of de man van Feijenoord die de ene week bang is dat ze in de gevarenzone komen en de andere week roept na een overwinning dat hij gaat voor Europees voetbal. Nee, Jans is de enige trainer die écht iets zegt, en daar kun je het wel of niet mee eens zijn.

  3. Zo dat was het weer, zo kom ik nog eens wat over voetbal te weten:-))))))

  4. @Antoinette:ben je er blij mee;-)

  5. @Tagrijn: dat zeg ik; Jans is een stuk intelligenter

  6. @Fietszwerver:als je voetbal niet volgt, slaap je een stuk beter

  7. Over numerologie gesproken 14-3-11
    14-3 =11 in het jaar 2011 . Wat zegt dat over de schrijver.

    Ik houd wel van de betere observerende sportjournalistiek.

  8. Hij is van hetzelfde jaar van Ollie , dus zal hij ook wel een soeciale zijn ! En in het voetbal moet je rare pâljassen hebben! Anders zou het niet leuk meer zijn !

  9. Mogge Paco
    dat klopt ik heb rustig geslapen , al was het niet lang
    de natuur riep of misschien was het de laatste pint
    hoe dan ook ik ben er uit gebleven en ga op naar een mooie vrije dag
    jij ook een fijne dag

  10. Oei, van voetbal heb ik geen kaas gegeten. Ik ben meer van de bokssport. 😀
    Ik ga je eens in mijn feedreader gooien. Dat houd makkelijker bij.

  11. @Redstar: Maakt niet uit. Voetbal is ongeveer hetzelfde als boksen

  12. @Ollie: gelijk heb je. Als je het alleen van voetbal moet hebben is er geen bal meer aan

  13. @Sprakeloos: dat zegt veel over de schrijver. 11 is een meestergetal

  14. Een Groninger in Heerenveen. Dat is ook vragen om moeilijkheden. Dat had hij beter kunnen laten voorspellen.

  15. fr@nsmuthert

    En dan vormt Jans nog een gunstige uitzondering op het trainerswereldje. Kun je nagaan.

  16. @Frans: ja, het kan veel erger, maar de laatste tijd hoor je rare verhalen vanuit Heerenveen

  17. @Johan:misschien ligt het daar allemaal aan

  18. Zo te lezen komt die Jans aardig in de buurt Jansen?

  19. peterus

    Nou weet ik weer wat ik de afgelopen dagen gemist heb. Ik kan weer vooruit.

  20. dag paco.

    dank voor je bezoek aan mijn blog,
    ik ben geen voetballer, en ook geen fan daarvan, dus mij ontgaat het hele verhaal 🙂

    volgende keer beter hé.

    groetjes

  21. prlwytskovsky : zit toch in de naam

  22. scheidsrufter….. hilarisch.

    Love As always
    Di Mario

  23. Beukmans

    Jans is een halve Jansen dus dan weet je het wel 😉
    Voor sommige trainers zou een blafband ideaal zijn, eentje aangesloten op 380volt, dat zal ze leren!
    Nummerologisch gezien denk ik dat een 0 beter zou passen 😉

    Fijne dag Amice!

  24. een oefenmeester ja, van twee elftallen

  25. Geweldig stuk Paco.. Heb er van genoten!! Zoals ik dat altijd doe van je schrijfwerk:)

  26. VSp

    Je stuk is leuk, voetbal niet. Waarvoor dank.

  27. Ben niet thuis in ‘voetbal’, Paco ! Wel een ‘leuk’ verslag !
    Lie(f)s.

  28. oma

    Ha Paco,

    Lees ik het goed?
    Leraar Duits! oma

    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  29. voetbal, jans? ik haak af
    see you 😉

  30. Ach Je steekt er toch wat van op..

    die zin, in combinatie met de foto geeft het waarheidsgehalte van dit stuk goed weer.

  31. van voetbal weet ik niets, van martial arts des te meer.
    ook al is het verschil de laatste jaren soms ver te zoeken.
    wel interessant om lezen.

  32. Ex-leerlaar? Of ex-leraar Duits. Dat zou alles verklaren. Mijn leraren Duits staan mij ook nog bij als de dag van gisteren… Zou het dan toch de taal zijn al is daar an sich niks mis mee? Heb überhaupt niet veel met voetbal, alleen met EK’s en WK’s… dan weer wel…. Is vrouwen eigen denk ik… 😉

  33. Tja, het is natuurlijk geen Foppe de Haan, maar ik mag die Ron Jans wel. 🙂

Geef een reactie

