OMA’S TOETJESPARADIJS (KOKEN MET PACO)

 

Vandaag staat een diner in een toetjesrestaurant op het programma. Oma’s appelmoesparadijs heet de tent.
Met de vrijeradicaal Ab betreed ik deze tent die volgens ingewijden rechtstreeks op een ster afstevent.
Ab en ik zijn benieuwd. De zaal ziet er ‘opgetogen’ uit,  kijkend naar de tekeningen en posters aan de muur van mondiale toetjes. Zelfs uit een land als Somalië, dat toch niet bekend staat om zijn culinaire hoogstandjes, laat staan van ingenieus kunstzinnig samengestelde toetjes, hangt een poster met een toetje erop.
Ab kijkt naar de poster terwijl de eigenaar, die zich voorstelt als, hoe origineel, Henk Toet, meekijkt: ‘ prachtige compositie, dit,’ zegt Ab wijzend op de poster. ‘Beetje abstract. Ik zie er een broodpudding gevuld met chocola in.  Zit ik er ver naast?’
‘Bijna goed,’  lacht Henk Toet guitig.  ‘Het is eigenlijk een foto van een uitgehongerde en in de burgeroorlog gesneuvelde bergbaviaan. Wat u voor de chocolade aanziet, is in werkelijkheid de inhoud van het darmstelsel dat door de blakende zon..’
Ab kijkt hem aan: ‘hangt dit er speciaal om de lust tot toetjesinname te bevorderen?’

‘Ach nee zeg, dit hangt er op verzoek van een vriend om aandacht te vragen voor de noden in de dierenwereld op derde wereld niveau.’
Ab knikt begrijpend. ‘Dat kun je inderdaad niet genoeg onder de aandacht brengen.’
‘Fijn,’ zegt heer Toet. ‘Willen de heren dan onder dit kunstwerkje plaatsnemen?’
Dat willen de heren waarna diezelfde heren zich over de menukaart buigen om de eerste gang te bestuderen:Tiramisu met chocolademousse. Ik kijk naar de uitleg. Tiramisu met chocolademousse is een geheimzinnige creatie vol verrassingen. het is sexy,inpirerend maar vooral onweerstaanbaar lekker.

Ik kijk nog eens naar de Somalischee bergbaviaan met gegrilde darminhoud aan de muur en samen met Ab besluit ik deze hemelse tractatie over te slaan.
Tweede gang:Citroentaart gevuld met Nutrelle. Ik lees het voor terwijl Ab gebiologeerd naar de resten van de Baviaan aan de muur blijft staren: ‘Deze luchtige taart boordevol hemelse genotshoogtepunten zal u nog dagenlang na nuttiging in uw herinnering terugkeren. In de taart verwerkten wij op wulpse wijze smaaksegmenten van de Boliviaanse truffel. Geheel in de traditie van het toetjesgebeuren. Een smaaksensatie dat dit gerecht cachet geeft.’
Ab wijst op de foto van de taart: ‘Kijk, chocola. Uit welke darm zou dat geoogst zijn?’

Na bestudering van deze tweede gang komt Henk Toet vragen of wij er al uit zijn.
Ab kijkt hem aan: ‘Tja wij hebben een en ander bestudeerd en resumerend kan ik stellen dat ik,  gelet op het effect van uw Somalische poster op mijn darmstelsel , toch liever graag als voorafje een bord geklutste modder zou willen bestellen en als hoofdgerecht de te vroeg geboren vleermuis, medium gebakken graag. Een beetje knapperig als het kan. En alles zonder inmenging van wat voor chocola dan ook.’
Je hoort gewoon dat Ab progressie maakt in zijn schriftelijke cursus “op niveau spreken”
Heer Toet kijkt uit het veld geslagen.
‘Wij hebben alleen toetjes,’ stottert hij.

Ab en ik stappen op.  Toch willen wij Oma’s appelmoesparadijs niet tekort doen en alleen afrekenen op de stoffelijke resten van een Baviaan. De toetjes zullen ongetwijfeld goed zijn geweest. Ik schat een -8, zonder poster van een halfverteerde baviaan aan de muur. Met poster, kom ik niet verder van een 3.
Verder zou ik wat aandacht schenken aan de tafelschikking.Voor een toetjesrestaurant is het namelijk wel erg vergezocht om op elke tafel bij wijze van ludieke decoratie, een Zweedse kwsipedoor te plaatsen.
Zelfs al zijn ze hemelsblauw.
Waarvan akte..

54 reacties

Opgeslagen onder KOKEN MET PACO

54 Reacties op “OMA’S TOETJESPARADIJS (KOKEN MET PACO)

  1. dus dat is een zweedse kwispeldoor boven aan
    nu dat lijkt me zowat het enige wat nog enigzins normaal is in die tent haha
    hoe kwam je op zo’n idee , dat op zich is een toetje
    ik sluit zo af met een lach op mijn snoetje
    trstn

  2. Een toetjesrestaurant, hoe komen je op het idee:-))))))

  3. Ik denk dat mijn Dinnetje wel wil weten waar ze die kan vinden, ze is dol op toetjes.

    Love as Always
    Di Mario

  4. Een toetjesrestaurant? Waar? Het water loopt mij uit de mond…. Hoewel, zoals jij het weer omschrijft… dat darmstelsel is nu niet bepaald iets waar de kwijl van uit je bakkes loopt… Voor tiramisu echter kun je me ’s nachts wakker maken!

  5. Theo Balvers

    Ik heb er smakelijk van genoten.
    Een waar gat in de markt…

  6. Het bestaat echt: Wie belangstelling heeft : Toetjesrestaurant SUCRE
    http://www.sucrerestaurant.nl/

  7. @Theo: dat is het zeker.En erg druk ook

  8. fr@nsmuthert

    Henk Toet is een soort neef van me. Aangetrouwd weliswaar, maar hij telt mee. Heeft een uistekende antenne ontwikkeld voor de noden en behoeften van de mens anno 2011. En spint er duidelijk garen bij.

  9. Ik ken mensen voor wie het toetje het belangrijkste deel van de maaltijd is. Maar voor mij hoeft het niet zo. Dan liever een kopje koffie met eventueel een cognacje er naast..;o)

    • Stripman ik sluit mij hierbij aan, koffie met soms iets sterkers erbij. Maar vooral het gezelschap maakt dat alles smaakt. Daar kan de afsluitende kop koffie nog net niet tegen op.
      Smakelijke groet.

  10. Toetjes. Nee dank je: ik moet nog rijden.

  11. Beukmans

    Ik weet niet hoe het komt maar als ik de titel van je blogs lees schiet ik al in de lach, knap hoor Amice!

    Over het toetjes restaurant, ik dacht dat het over toetjes ging en zag al beelden voor me van diverse personen, hoe kon ik mij vergissen.
    Misschien komt dat nog, een toetjes restaurant waar je je toetje kunt laten verbouwen door Ab, een soort omgekeerde Vanessa’s spuitcabine zeg maar.

    Voor mij is een toetje een goed glas Armagnac met een lekker sigaartje!

    Fijn weekend Amice en bedankt weer voor de lach van deze week 😉

  12. @Beukmans:Ik sluit mij geheel bij jou aan

  13. prlwytskovsky:dat komt er dan niet meer van

  14. @De stripman:dat cognacje trekt me wel

  15. @Frans:aangetrouwde neven tellen altijd mee.Veel meer dan niet aangetrouwde neven

  16. Had dat eerder gemeld. Ik was afgelopen woensdag nog in Amsterdam. Had die bergbaviaan graag met eigen ogen bestudeerd.

  17. Tja, dan heb je al gegeten en gedronken.

  18. @Johan: Zit er in Belgie niet zoiets?

  19. Een toetjesparadijs. Ik schiet vol. Dat wil ik ook in mijn wijk. Voor mijn vrouw.

  20. hettriumviraat : weinig mensen beseffen dat toetjesparadijzen als paddestoelen in de grond schieten

  21. Had de tsunami een afwijking en een vloedgolf raakte Edam/Volendam en daarmee begon de Ikeakast te schuiven met als gevolg de inhoud op de kop van de schrijver dezes. Zo niet, dan had het toch zomaar gebeurd kunnen zijn.

  22. @Sprakeloos: de mens is een stofje

  23. Hoewel ik de tekst en de reacties kan volgen zie ik toch iets vreemds. Het lijkt mij dat de foto’s verwisseld zijn. Alsof er een Koninklijk kunstvoorwerp als illustratie bij deze aflevering terecht is gekomen ….
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  24. Op zich een heel leuk idee zo”n toetsjesrestaurant.. de site wordt ook mooi gepresenteerd, maar ja als je een fouto foto of poster aan de muur hangt dan kan de eetlust je wel vergaan.. heel leuk geschreven log.. ik vind je site er heel interessant uitzien, bedankt voor je bezoek aan de mijne, wellicht wisselen we in de toekomst nog vaker iets uit… een heel goed weekend toegewenst, met of zonder toetjes…

    Agnès

  25. kuifje simon

    Ik wil overal een kers op !!!

  26. studio562614 :dank je. Ja, wie weet

  27. @rob Alberts: nee, serieus, het is een echte

  28. meestal laat ik het toetje aan me voorbij gaan wegens te veel gegeten enz.
    Een ijsje kan ik dan wel weer.

  29. Ik hou niet van toetjes
    maar zo’n wulpse lijkt me wel wat!
    kwispedoor op de grond graag en uit mijn buurt.

  30. Ik hou er dus wel van… ‘toetjes’… Zoet of hartig, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Liever geen’El Bulli-dinges’… ! Maar het bovenstaande… ‘k Zou ook passen ! Wel een mooi ‘spuugbakje’ ! Weer een leuk logje !
    Smakelijke zondag !
    Lie(f)s.

  31. VSp

    VSp wil een kinderijsje. Met parasol, een koffie, een Remy Martin VSOP, asbak en een sigaartje.

  32. En een crème brullee voor Rami aub, lauw/warm – met zo’n lekker knapperig laagje bovenop…

  33. oma

    Ha Paco,

    Wat is dat nou, alleen toetjes!
    Zo hebben we dat niet geleerd, er moet een reden zijn om een toetje te nemen. oma

  34. Ollie wil lid worden van je jeugdclub , waar kan <ollie zich aanmelden ?

  35. Gus Bolden

    Ik denk aan iets heel fijns voor meneer Toet.
    Haal een onsje oorsmeer op bij een KNO arts, vermeng het met tenenkaas en flink veel pus, als laatste om het geheel een apart smaakje te geven, bestrooi het met exceem. Het liefst die schilferige groene. Moeilijk aan te komen (het kost wat) maar voor de kenner? Een must.
    Gekoeld opdienen.

  36. Tiramisu met chocolademousse, alleen daarvoor zou ik al gaan 😀
    Chocolademousse is het enige toetje dat ik eet

  37. @Gus Bolden: meteen proberen haha

  38. @ollie: gewoon in de kop van je site vermelden.Simpeler kan het niet;-)

  39. Oma voor alles is een reden en zeker voor een toetje

  40. VSP: hou het alleen bij sigaartje

  41. SUSKE daar eet je toetjes zonder vooraf teveel te hebben gegeten

Geef een reactie

