TALENTENJACHT

In het begin dacht ik dat talentenjachten als Idols en The Voice het doel hadden, zangers en zangeressen verder op weg te helpen naar een succesvolle carriere. Ik dacht dat het een doel had.
Dat heeft het ook, maar een andere dan ik dacht; namelijk, de kijkcijfers te liften van de tv zenders.

Ik bedoel, welke winnende artiest is na die tsunami van talentenjachten nu daadwerkelijk doorgebroken?
Niemand eigenlijk, ik zou zelfs geen naam meer kunnen noemen die ik mij herinner.
Alleen dat zingende Brussels tapijt, Ben Saunders staat mij nog voor ogen.
Die won Voice of Holland terwijl nummer twee, een meisje dat niet onverdienstelijk Pearl heette, na het verlossende eindsignaal, razendsnel het podium afgesodemieterd werd omdat een presentatrice haar verjaardag nog moest vieren.
Dan sta je dus week in week uit je strot schor te schreeuwen en maanden volop in de media aanwezig te zijn om vervolgens binnen een seconde met je tas vol goede bedoelingen weer in het land der vergetelheid rond te dolen.
Ik durf nu al te wedden dat winnaar Ben Saunders over een half jaar weer poffertjes staat te tatoeëren op de braderie van Hoorn.
Maar de kijkcijfers waren te gek. En daar gaat het om.

Overigens vraag je je af waarom mensen überhaupt willen meedoen met zo’n kermisattractie.
Vorige week zag ik X-factor, ook zo’n kijkcijferstrekker. Daar zit zijne onhebbelijkheid, Gordon in de jury. Ik zag een vrouw zingen. Erg goed als je van astmatisch gerochel houdt, merkte Gordon op.
Een andere vrouw zong de sterren van de hemel maar er zat een rimpel teveel in haar voorhoofd en haar linker oksel had een afwijking..En dan kun je het schudden bij Gordon:’Je zingt fantastisch meid, maar ik denk niet dcat jij de x-factor hebt’

Kijkend naar Gordon zelf denk ik dan; en jij dan? Stel dat ik in zo’n jury zat en Gordon moest als kandidaat optreden, dan is de conclusie toch duidelijk?:
’Hoe heet je ook al weer? Gordon? Nou, ik heb begrepen dat je gezongen hebt net. Maar dat zag ik alleen omdat je bek bewoog. Leek wel een krolse makreel hahahaha. En dan die reet van je! Dat kan echt niet hoor. Daar moet je echt wat aan doen! En kijk eens naar die buik van je. Wat een pens ,man. Die buik loopt niet synchroon met je stembanden die trouwens ook te ver doorgeschoten zijn.
Nee jongen, voor jou stopt het hier. Daaaag!’

Volgende week komt er weer een soort talentenjacht.Holland’s got talent. Waar mensen serieus, hink-stap-springend ,pingpongen en makrelen bakken met een fakkel op hun hoofd.
Ik kan niet wachten.

38 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

38 Reacties op “TALENTENJACHT

  1. nu Paco
    voor ik slapen ga , wil ik je mededelen dat ik , helaas , gelukkig
    geen idee heb over wie het gaat en ook de programas zeggen mij niets
    heb ik iets gemist , zo te lezen niet
    dus kan ik met een gerust hart zeggen
    welterusten

  2. Eén naam.. Marco Borsate… Dat is ook de enige die me te binnen schiet. En dat was eigenlijk nog kanp ook, want dat was met de playbackshow.. Of eehhhh, is dat ook meteen wat marco doet.. Alleen maar backen.

    Love As always
    Di Mario

  3. @Fietszwerver: u bent een gelukkig mens

  4. Och men wil het zelf, gelukkig heb ik dergelijke aspiraties nooit gehad:-)

  5. ik heb het wel een beetje gehad met die talentenjachten, ’t wordt langzaamaan gewoon mijn buurjongen deed Robin nogal succesvol mee

  6. @Antoinette: wie weet had je gewonnen;-)

  7. Nummer 22 Absurd

    Heer Paco, Amice!
    Tja, u kent de wet van de remmende voorsprong? maar dit terzijde

    Als Gerard Joling, Marco Borsato en andere vroegere winnaars in een of andere jury zitten, staan en gemaakt roepen dat de kandidaat talent heeft, dan beschermd de zingende, dansende, instrument bespelende, schaatse markt zichzelf.

    Kijk daar moet de Autoriteit Amusementen Markt wat aan doen! Dat is oneerlijke concurrentie, dat zijn de wurgcontracten, de woeker polissen van de zaakwaarnemers, de Talpa afdeling wurgcontracten kandidaten deelnemers aan talentenjachten WKDAT. De subafdeling 5 jaar en jonger is nu volop in voorbereiding. Details over de opvang en verzorging en wie dat moet gaan doen is ene hekel punt.
    De subafdeling 89 jaar en ouder heeft het rustig, zij keuren nu de gesponsorde inlegluiers, kruisjes, scootmobielen, rollators, stenkousen, aangepaste jarretels, dubbel variofocus brillen van Wie Anders. Patries, ja wie kent haar niet is benadert om deze sub afdeling te leiden of wordt het lijden?

    Van deze zaken, he…. daar kan een mens zingende het huis uit lopen!, toch?

    Ik heb vernomen dat een format wordt ontwikkeld van a cappela mond vol zingende pastorale groepen onder leiding van de duitse leider uit het vaticaan. “Wie zijn mond er vol van heeft, moet maar gaan zingen” Rai Uno heeft al beslag gelegd op dit format, Bandito Berlusconi ontkent alles!

  8. Nummer 22 Absurd

    Amices et Amices.

    Er is nog markt! er zijn nog kanditaten genoeg… de nieuwe kansen, de uitdagingen, de inkomsten, het applaus, of boe geroep, komt uit……….
    en begint met………………………… De Josti Band, uit Zwammerdam ( Bij Alphen aan den Rijn).

    Gordon: Ach, schat wat kan je mooi zingen, alleen je kwijlt er zo bij en dat is niet de Z factor die we zoeken . Niet huilen, ga maar naar jou begeleider, nee niet gaan smijten met de piona.. Ze is wel sterk , Stacy en Angela pas oppppppppp!

    Angela; Zeg Schat ( dat zegt ze tegen elke kandidaat, wat moet je anders.. wat als je begint met Zeg.. Viezerik, Rufter..), Zeg schat.. je zingt ook wel mooi, alleen jouw tanden klapperen erbij en je moet deze kant uitkijken. Wat zeg je.. Oh, je bent een beetje hardhorend en blind en geestelijk beperkt. Maar dat weten we, echt wel lieverd. Nee, je bent niet door… kom volgende keer beter!
    Angela tegen Gordon: wat ben jij een rat zeg, je moet niet het luierplassen voordoen… man wat stink je… hahahahahaha Angela… dat willen ze toch! Ik als voorbeeld functie, ik de afseiker!… nou dan! seik niet trut! hahahaha

  9. Och, The Beatles en The Stones zullen ook aan een talenjacht hebben meegedaan. Alleen, dat wist toen niemand :-).

  10. Johan heeft daar een goed punt. In de jaren ’50 en ’60 had je ook al talentenjachten. Mijn favoriete rockzanger, Alex Harvey, won ooit de jacht op de Schotse Tommy Steele. Naderhand heeft hij het nog ver geschopt en is onder eigen naam misschien wel bekender geworden dan Tommy Steele zelf.
    De muziekbranche zit gek in elkaar. Talent heeft vaak weinig te maken met bekendheid, artisticiteit of succes. Wat voor de deelnemers erger is is dat zij de droom koesteren rijk en beroemd te worden, terwijl in de praktijk anderen geld aan hun verdienen…

  11. fr@nsmuthert

    Hij is fraai. Ik kijk nooit naar die porogramma’s maar zie wel ’s wat voorbijkomen. En dan sta ik er versteld van hoeveel vocale talenten er zijn.

  12. @nummer22: zeg schat, ga ik nu heel anders bekijken

  13. @Frans: is waar, toch vreemd dat er weinig van overblijft

  14. Theo Balvers

    Leuk beschreven. Ik kijk er zelden naar, maar wat ik zie is zo slecht nog niet. Een prachtig format waardoor jonge mensen een droom zien afbreken of waarmaken. Het is alleen jammer dat die formats zo oneindig veel gekopieerd worden.

  15. VSp

    Opknopen die hele handel. Aan de hoogste zendmast. Bij Lopik.

  16. Beukmans

    Je blijft me verbazen Amice, iemand van uw statuur die zijn tijd verdoet met het bekijken van de binnenkant van een visafval ton. Het kan haast niet anders dan dat u vorstelijk betaald bent ingehuurd door de baas van het kijkcijfer kanon. Wanneer wordt dat kanon eens in stelling gebracht en afgeschoten op het zitvlak van een voorover gebogen samengeperste baal visafval uit de eerder genoemde ton?

    Eigenlijk zouden de deelnemers eerst zelf de jury moeten jureren voor aanvang, kan heel louterend werken 😉

    Fijne dag allen!

  17. Ik heb ook eens ooit een talentenjacht verloren. En kijk mij nu eens!

  18. Volgende week weer eentje? Ik trek mij nu al angstig terug in de verste hoek van mijn bank, en mijn migraine begint alweer te kloppen.

  19. hettriumviraat : zie je wel dat je altijd hoop moet houden

  20. @Beukmans: het levert altijd wel weer een stukkie op

  21. VSP: en dan zallemaal zingend erachteraan

  22. @Theo: met één zou het veel leuker blijven

  23. dat wat ik er van gezien heb is gelukkig minder schrijnend dan een van de eerste keren.
    en ik vind het wel prettig dat er zoveel jongelui en gezinnen naar kijken.
    beter dan naar die geweld films
    beter dan dat ze zich vervelen met alle gevolgen van dien op straat, bijv. hier in het park naast de deur.
    en al dat geld…die profiteurs ….brrrr

  24. Het levert jou aardige logjes, Paco, …ik kijk ‘nooit’ !
    Lie(f)s.

  25. nummer 22 absurd

    Amice (s)

    Wat een fraaie vrijdagmiddag is het! Zojuist een hele achterbak lading hout van gesloopte boekenkasten van de professor ( wie kent hem niet) moeten verplaatsen naar ons afvalaanbied station. Dat ruimt op, dat geeft een ruimtelijk gevoel, maar even terzijde.

    Het aanbiedstation op de talentenjachten programma’s “Hijgende Zanger (m/v) der Jacht ontkomen” ( vooral op de bible belt zeer populair, zeer, zeer) veroorzaakt naast tranentrekkende afval ook diepe wonden en levenslange trauma’s waardoor de branche pyschische hulpverlening en stichting korre-emoties ( kan ook per email, twitter, facebook, hyves, sms wordne geraadpleegd) genoeg werk van krijgt.

    Ik verdenk deze branche dan ook banden te hebben met de omroepen en afval aanbied stations na iedere selectie en afvalrace op de buis.

    Terug in de tijd….. doet u mee?

    Herman Stok! zo wie kent hem nog.. dat waren nog eens hinnekende tijden… niet goed, hup opgezouten..vals zingend..so what! Barry Stevens.. wie kent hem nog….( beetje engels accent opzetten nu) goed gedaan, maar je kan niet dansen, jouw koreografie is niet goed, je ziet er el leuk uit in die strakke majo… Peter ( BS denkt: wat een fraai klok en hamerspel hangt daar).

    Maar zakkenvullers zijn er altijd geweest! Elvis Presly en zijn Colonel ( uit Breda afkomstig) en zullen er altijd blijven.

    Over Marco Bor. word ik al misselijk als zijn tronie op de buis verschijnt… “huilend op de tv bij het faillissement van zijn TEG en nu vrolijk verder… Kijk eens naar het logo van zijn TEG……. als je zoveel ballen omhoog wilt houden, dan gaat het altijd fout..tenzij er opvangers zijn…. en die zijn er…. de bankrekeningen in het buitenland bijvoorbeeld..

    Ach. die hele sjobuzzines is een en al.. misselijkmakende vertoning…

    Over Gordon… ach laat die maar krabben, Over Gerard J… ja meneer J. we weten het nu wel dat je een sterretje hebt, over Tooske.. ja we weten dat 5679 dochters hebt en dat je even wat extra inkomsten nodig hebt voor een wasmiddel reclame (net zoals Irene Moors )…..

    Over de 2 P’s ( Patries en Patty)…. zeggen we maar niets mee.Patries ontvangt binnenkort haar AOW en Patty.. heeft nog last van zenuwtrekjes rondom haar opgespoten lippen.

    Van die zaken rondom een afvalaanbiedstation kan je ene complete digitale encyclopedie schrijven… of!

  26. Ron

    Ik ken alleen de Italiaanse versie van X-factor, maar die verschilt waarschijnlijk van opzet en inhoud weinig van de Nederlandse. Ik heb de indruk dat deze rotzooi vooral in het leven is geroepen om niet in zelfvertrouwen uitblinkende medelanders (het gros van de deelnemers) ook dat laatste restje eergevoel te ontnemen en ze een flinke duw in de rug richting strop-om-de-nek, railing-van-de-brug of overdosis-van-pillen te geven. In de jury moeten mensen zitten die daartoe in staat zijn, hufters van formaat. En zoals ik regelmatig bij jou lees, hufters van formaar staat garant voor kijkcijfers. Nederland is daarin niets anders dan Italië.

  27. oma

    Ha Paco,
    Zo zie je maar dat succes ook maar betrekkelijk is, kan ook hier worden ingevuld.
    Maar je moet iets bedenken op de reklame mee op te vullen. oma

  28. Paco wat moet men anders doen op zijn vrijdagavond? Blogs afstruinen en lezen? 😀

  29. @Ron: ik denk dat het overal hetzelfde is

Geef een reactie

