EEN SGOOIER

Dat Volendam (realitysoaps) en ook het Gooi (Gooise meiden)zo prominent de tv wereld beheersen heeft ook z’n voordelen.
Je steekt namelijk best wel veel op van de zeden en gewoonten van die plaatsen.
Nooit geweten, bijvoorbeeld, dat Gooise mannen, door sommige critici ook wel vertederend, Sgooiers genoemd, het liefst de hele dag met hun Mercedessen en BMW’s over de plaatselijke rotondes scheuren om maar vooral gezien te worden.
Om de twee weken ruilen ze hun bolides in en racen dan rechtstreeks met hun nieuwste speeltje van de showroom naar de rotonde.

Die Sgooiers zijn gek op auto’s . En op maîtresses natuurlijk. Die zitten tegenwoordig standaard als accessoire op de passagiersstoel gemonteerd.
Televisiekijkende critici elders in het land noemen die maîtresses gewoon rotondehoeren maar dat is gewoon de kift.
Net als hun auto’s, ruilen die Sgooiers hun vrouwen en vriendinnen ook regelmatig in. Een keer of zes per jaar een nieuw fotomodel van een jaar of dertig jonger is helemaal niks in die kringen. Als het leeftijdsverschil niet minimaal een jaar of dertig bedraagt, tel je überhaupt niet mee in Sgooierskringen.

Het gebeurt dan ook regelmatig dat op de rotonde enkele auto’s stoppen en dat bijvoorbeeld Jonkheer Jan-Hein zijn raampje opendraait en in gesprek gaat met Graaf Taco-Florijn.
‘Eh..seg kerel, hoe ist? Ik zie dat je wàgen alweer een week oud is? Wordt het niet tijd veur een nieuwe?’
‘Ach ja, Jan-Hein, ik zie dat jouw maîtresse ook alweer drie weken meegaat. Hoe zit dat nu kèrel? Worden we binnenkort nog veurgesteld aan een inruilmodelletje?’

In Volendam ligt dat heel anders.  Neem bijvoorbeeld het jaarlijkse kermisgeweld. Een volksfeest. Bussen met tokkies uit heel het land komen dan als bijen op de stront af. Camera’s , camera’s en nog eens camera’s .
Dan sta je dus je oliebolletje te eten bij de schiettent en dan komt er zo’n dikke vrouwelijke Brabantse Howdoe tokkie naast je staan en paniekerig om zich heen kijken.
Picture this: minimaal 40 000 kermisbezoekers en dan om je heen schreeuwen dat je Jan Smit nog niet gezien hebt want daar kwamen we toch voor??
Vervolgens slaat dan een Friese tokkie  op mijn schouder waardoor mijn halve oliebol in één keer mijn darmkanaal wordt ingeschoten.. Ik krijg er zowaar een troostprijs voor van de schiettent naast mij.. Een opblaaspop!
‘Woar ken ik Nick en Simon vinde, nou?’ , schreeuwt de Friese tokkie.
Dan regent het dus pijpenstelen, een halve oliebol blijft in mijn darmkanaal steken, je hebt inmiddels zestig tokkies die naar drie zingende spelden in een hooiberg vragen en vervolgens zie je iets verderop Piet Paulusma voorbereidingen treffen voor zijn weerpraatje.

Je denkt eerst dat die oliebol schade aan je hersens heeft toegebracht want dat kan zomaar bij kermisoliebollen. Of dat je in een slechte nachtmerrie bent beland.
Nee hoor; het is hem echt. Piet Paulusma , het weer repeterend tussen de botsauto’s en de achtbaan. Hij is snel klaar: regen en daarna langdurige pissen..
Over ramptoerisme gesproken!

Morgen verhuis ik naar het Gooi. In mijn Kever rondjes rijden in kledingboetiek Atelier Sacha in Hilversum. Met naast mij een opblaaspop. Ik voel mij al een beetje een echte Sgooier..

32 reacties

Opgeslagen onder ALGEMEEN

32 Reacties op “EEN SGOOIER

  1. ja helaas het regend in her gooi
    hoe ik dat weet ik woon vlak aan de westerheide
    ik hoop dat het straks wat droger is
    trstn

  2. Tsja, volgens mij kun je beter in het Gooi wonen:-))))

    Mooie achtergrond, wat rustiger dan de vorige,

  3. Beukmans

    Hè sgooier, de boeken er uit gegooid zie ik en ingeruild voor een kantoor?
    Als dat maar goed gaat……..

    Dank weer voor de dagelijkse lach uit het sgooise 🙂

  4. @Amice Beukmans; het leek me geestiger en inkijkje te geven in mijn onderzoeksbureau

  5. Mooi verhaal, weer ! Doet me ergens denken aan de oude hit: ‘Verrek zeg, kerel, ben jij het…?’

  6. mogge Taco
    ja mooi land en ook wat ander weer als hier in het sgooise
    maar ik ben hier goed tevreden , ook al denk ik soms hebben wij ook niet zo’n soort regime
    nu ik kijk uit het raam en zie dat het droog is
    de koffie smaakt me goed
    en is dus alles goed
    fijne dag

  7. Altijd al gedacht dat Volendammers niet helemaal sporen. Oliebollen op de kermis. Middenin de zomer?

  8. De auto’s mogen dan nieuw zijn, de maitresses zijn minstens 6e hands.

    Zeg eens, heeft die juffrouw op jouw kantoor echt een pijp in haar mond?

  9. @Blutch1:zeker, daar begint zij de dag mee

  10. @Johan:klopt. En ijstaaart in de winter.Gekker moet het niet worden

  11. @Fietszwerver:goeie koffie is belangrijk

  12. Aardig optrekje heb je, naar de achtergrond te oordelen? Maar of je nu in ’t Gooi bent of in Rotjeknor: het regent!

  13. Ik zie je vanzelf wel rijden daar…. ik vertrek zo namelijk ook.. Mij herken je makkelijk, ik zit op de fiets.

    Love As Always
    Di Mario
    OT, nog 9 wedstrijden en het zit er weer op. Pfff, wat was dit seizoen lang.

  14. VSp

    Toch wel Blaricum, hè?

  15. peterus

    Met dat laatste kan ik ook voor de dag komen. Elke drie weken een andere pop zou ook nog kunnen en een rond punt hebben we hier ook.

  16. Ron

    De draaimolen of een rotonde, zo groot zijn de verschillen volgens mij niet. ‘k Zou nog even nadenken over de overstap.

  17. oma

    Ha Paco,

    Ja dat zijn de gooisekoeien bij Eemnes op de rotonde.
    Ja die sgooiers kennen er wat van.
    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show, is een mooie plaat die goed op je log aansluit.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

  18. Amice Paco c.s.

    Even een misverstand uit de wereld helpen:

    1 niet iedere inwoner in het Gooi rijden in dikke milieu vervuilende (lease) bakken
    2. Er zijn kinderen, snotneuzen die na het behalen van hun LBO diploma een cabriolet krijgen om vervolgens hun goede gever de rest van het jaar niet meer te zien
    3. Blaricum, Laren ( op de Brink), Huizen, Bussum, dat zijn enkele paatsen waar u bij een lokale bakker kunt horen zeggen; Bakkuh, doet u maar een halfje van ene halfje wit en schrijf het op. Bezorgt u ook thuis?
    4. Waar hokkie ene sport is voor de zaadvragende jongedamens ( en heren) die in de bosjes achter het clubhuis , met hun rode, gele, paarse broek op de enkels , aan hun Bjorn Borg boxer of Marlies Dekker string, laten sjoren om kreunden te roepen, “ga door, ga door… gaan we straks nog een ritje maken in mijn scootmobiel GT, cabrio dat wel.. Willemijn, Pieter-Kees
    5. Waar ‘savonds op tafel de diepvries maaltijden nog niet geheel ontdooid op een bord ligt, omdat Paps er niet is en Mams naar haar brei, rotary, kiwini’s, ronde tafel nummer 367659, en haar minnaar moet. Een minnaar met jeugdpuistjes maar wel lekker, zegt de moeder tegen haar vriendinnen op de tennisclub.
    6. Waar het golfen, nutteloos ballen slaan is geworden omdat er gehandeld moet worden in aandelen, ruilen van vriendinen en de toestand van een graspriet op het gazon
    7. waar het gazon onderhouden wordt door illegaal verblijvende kippenhok huurders, maar het zwartwerken wordt verketterd. Zeg, doe je ook nog even de GFT bak schrobbuh? dank je..het geld ligt onder de deurmat. Ik ben weg en pas op he..niets klauwen, ik heb camera’s en jouw paspoort
    8. waar in de lokale winkels en verblijfsruimtes op De Brink te laren, de hete aardappel de slokdarm pijnigt, de aambeien door het zitten gigantische vormen aanneemt , dat een ober vraagt,”meneer , daar ook lachroom op?
    9. De uitverkoop begint met de 3DDD in de winkel van Trees- Jasmijn “Pour Moi, L’Argent”en de hitsige kopers elkaar met de kldingrekken te lijf gaan om vervolgens 775 euro af te reken voor 1 linkersok van de modeontwerper die”oh zo mooi, fraai, geweldig kan breien”
    10. Waar kouw kak, de lokale rioleringen al jaren verstopt en de firma “Riool Rat, voor alle verstopping” zeer goede zaken doet en ook ingehuurd kan worden voor inkijk operaties bij de buren.

    Volendam, ach dat is een openluchtfestival, waar als een jongetje met de naam Jantje kan zingen (voor, in en naast de kerk) ineens ook betekent dat zijn zusjes kunne zingen, dansen en “K hou van jou”kunnen roepen.
    Waar de hele kleuterklas van die Jan, vrienden zijn van een biermerk, in een jury mogen zitten en ouwehoeren over keelklanken, hoge noot en vooral hun liederen promoten. “Niks & Sinon” wie kent ze niet. Waar Annie Schilder en Carol, elkaar’sstrings lenen en de uit de potten van het verval hun rimpelige huid insmeren totdat het gald als een paling is.
    Waar Jan Keizer.. roept”Mon Amour, mon amour”maar denkt.. zo mijn bankrekening wordt goed gespekt en bij Spaander krijg ik alles gratis.

    Het dorp dat de PVV ( Paling Vrienden Volendam) en de PVV hoog in het aanzien staat. Tja Weert Gilders, houdt wel van een paling in een lokaal snot bedje.. en omarmt het kind, de lifdesbaby van Jan en Liza…waar de moeder van Yolanthe haar kadoos van haar dochter koestert. kadoos; theedoeken, washandjes, schaamlipdeppers en 675 uienschillers.

    Om te grienen, te snotteren.. maar dit zo altijd terzijde.

    • Beukmans

      Ha Amice 22,
      mag ik vragen waar jouw buro staat?
      zeker bij de koffie automaat
      of bij het kruis in de hoek
      met die ene man in zijn onderbroek
      Of ben je in Harrie Rama
      en loop je in een oranje pyama
      je ziet het ik hou je in de gaten
      want jij brengt Paco’s office
      anders in alle staten 😉

  19. @Paco: Je bedoelt als daggeren in een hoerensloep tegen de wijzers van de klok in?

    Nooit geweten overigens dat jij een secretariële ochtendpijp krijgt. Slechts weinigen blowen the whistle zo vroeg in de ochtend ten burele.

  20. In een filmpje over Laren zei een vrouw: ‘We gaan van hoog tot laag heel goed met elkaar om. Ik zeg de loodgieter gewoon gedag”. Maar misschien was dat jouw opblaaspop wel.

  21. Is er in het Gooi ook een kermis??

  22. Glaswerk: je moet wat om jezelf door de dag te slepen

  23. Nummer22: een prachtige samenvatting

Geef een reactie

