KLUIS GEKRAAKT

Meneer Froc, mijn medewerker komt fronsend binnen; ‘Heeft u even?’
Zonder mijn antwoord af te wachten gaat hij verder. ‘je weet dat ik een stiefdochter heb? Van veertien? Is de dochter van mijn man. Uit de tijd dat hij nog hetero was.’
Ik geef geen krimp, ik heb alle zeeën bevaren. Als hij had uitgelegd dat zijn man vroeger de kleinzoon van God was geweest, had ik hem direct geloofd.

‘Zij kwam vorige week huilend thuis. Haar kluisje op de middelbare school was gekraakt. Mijn man is naar een congres in Amerika dus belde ik de school zelf. En wat denk je? Zegt die schooljuf: ‘ach meneer, u moest eens weten wat er hier allemaal gebeurt tegenwoordig.
Boem! Zomaar!’
‘Boem??’
‘Ja, boem! Geen verdere uitleg. En of ik het tien minutengesprek van vanavond niet wilde vergeten. Dus wil ik u vragen om mee te gaan naar dat gesprek om verhaal te halen over die kluis. Als ik het doe laat ik mij toch weer afschepen.’

Dus nu zit ik met meneer Froc tegenover mevrouw van der Bischoppen, klasse-juf van Froc’s stiefdochter.
‘Hoe zit dat met die kluis?,’ vraag ik zonder te groeten.
‘Ach meneer, dat heb ik meneer Froc al uitge…’
‘Is niet genoeg. Ik wil het uitgezocht hebben. De onderste steen boven. Alles uit de kast. Wie is de schuldige. Dat willen wij weten. En de maatregelen natuurlijk.’
‘Zeg wacht eens even! Maatregelen?’
‘Ja, maatregelen. Zal ik het vertalen? Wat gaat u doen met de crimineel. Die kluiskraker?
“Ach meneer, dit gebeurt wel vaker hoor.’
‘Tuurlijk mevrouw. Een leerling wordt de hersens ingeslagen? Ach meneer, dat gebeurt wel vaker hoor. Met messen steken? Ach, meneer dat gebeurt wel vaker hoor. Inbreken in school? Ach, meneer dat gebeurt wel vaker hoor.

‘Wilt u nu even uw mond houden, meer Painter!
‘Niks mond houden! Ik wil morgen onderzoeksresultaten. Over wie de kluis gekraakt heeft!’
‘O ja? O ja? En is er wat weggenomen uit de kluis?’
‘Ja, piept meneer Froc, zwetend. Een doosje pringles. Dat zijn de feiten. En daar gaat het om’
Verbijsterd kijk ik hem aan. ‘Pringles?’
‘Ja, dat is een soort chips of zo. Met paprika of zonder paprika.’
‘Maakt niet uit,’ zeg ik. ‘Stelen is stelen. Uitzoeken, mevrouw van der Bisschoppen. En snel een beetje. En dan nog wat; meneer Froc hier, vertelde dat zijn stiefdochter volgende week vrij heeft vanwege een studiedag van u. Klopt dat?’
‘Ja!’ Stuurs. Afwijzend.
‘Gaat niet door! Studiedagen houdt u maar in de vakanties.Dan hebt u tijd genoeg.’
‘Bent u nu helemaal..! Waar bemoeit u zich mee! Het is uw kind niet eens!’
‘Nee, maar wel de stiefdochter van mijn medewerker hier. Die moet vrij nemen omdat ù zonodig een studiedag moet regelen..Dat gaat ten koste van ZIJN WERK BIJ MIJN BEDRIJF Ja! Dus , hoe bedoelt u, waar bemoeit u zich mee!
Goed, wij gaan! Als ik morgen niets gehoord heb dien ik een aanklacht in bij de politie.’

Buiten gekomen kijk ik triomfantelijk naar meneer Froc. Wachtend op zijn complimentjes. ‘Hoe deed ik het?’
‘Ik schaam mij dood, meneer Painter. Waarom pakte u die mevrouw van der Bisschoppen nou zou loeihard en onbeschoft aan…..?’

34 reacties

Opgeslagen onder FROC

34 Reacties op “KLUIS GEKRAAKT

  1. weet je
    ik ben het helemaal eens met hoe die Painter het aan pakte
    en nu ga ik ff slapen , was een natte en koude lange dag

  2. Prima Paco, laat je niet de kaas ven het brood eten:-))))

  3. Nummer22Absurd

    Amice Paco c.s.

    Een vroege morgen en het nieuwe werken, straks,,straks even op pad om een stalen borsteltje te halen als kadoo voor een dorpsgenoot die op 1 maart zijn verjaardag gaat vieren. U kent die borstels wel..messing kleur en staalhard… ’s kijken of hij de laatste resten op zijn kop nog in een perfecte scheiding kan kammen, maar dit ter inleiding en terzijde

    “Vroeguh, had je geen kluisje op school, meneer”, zegt een achteloze voorbijganger die ik even aansprak. de voorbijgangers kennen mij als betrokken maatschappelijk sociale inwoner van het dorp. Ik kijk mijn doelwit aan- doordringend- en ze geven direct antwoord, zonder dat ik wat vraag. “ik kon hem ook wel gewoon in mijn jas laten leggen en dan de klas in, waar ik most leren schrijven” Over wie hebt u het? ken ik hem, kon u hem, kennen wij hem? “Ik kon hem dus, mijn portemonee” Aha, u liet uw portemonee in de tas lïggen. “Nee, meneer, het is leggen!”
    Natuurlijk u had net leren schrijven.. wat goed zeg.
    Maar vertel ’s verder .. “nou, we hadden kluizen genoeg thuis, u kon mijn vader die 1e kluiskraker die met een laserstraal aan de gang ging” Nee, die ken ik niet.
    “Nou, dat was Aage M.”
    En wat zat er dan in die open gelaserde kluizen? “geld meneer, dropjes, condooms, foto’s met naakte mensen en zelf 1 foto van een prins bij een straaljager en2 vreemde kinderen op zijn schoot, ook wel juwelen en bankbiljetten van Nepal en ik mocht van mijn vader kiezen wat ik wil”
    En uw moeder? “me stiefmoeder was 25 jaar jonger dan me pa, nou die was weggelopen en geeft nu les op een middelbare school, ze is klassejuf.. kon u haar?
    Hoe heet ze dan? Kon u haar? ze heet van der Bischoppen en daar moet ik altijd om lachen.. want me pa vond het leuk om als misdienaar naakt rond te lopen.
    Ze wisten niet dat ik dat zag door het gaatje van hun slaapkamer muur.. eens zei me pa tegen Loes, zo heet me stiefmoeder… dat ze hem harder moest slaan of anders maar lerares moest worden… en vlak daarna ging hij dus kluizen krakuh”
    Verder alles goed met u, voorbijganger meneer. “Jah, maar kon ik u?”

    waarvan dus akte!

  4. Mijnheer Froc is in wezen een zacht mens. Wordt weleens vergeten.

  5. Nummer22Absurd

    Amices

    Zachte mensen helen soms stinkende wonden?, maar kunnen heel goed alle zintuigen prikkelen..of dat nu vanuit eigen gevoel positief of negatief is..het prikkelt altijd… soms zo erg dat de buren (als men die heeft) er last van hebben..tenminste..

    ben ik even blij dat ik geen buren heb…. alhoewel in de zomer de ramen wel wijd open staan en De Parelvissers of Pink Floyd de gehoororganen ook kunnen prikkelen..

    Van die dingen, daar moet men over nadenken!

  6. @nummer 22; pINK fLOYD mag sowieso mijn gehoor teisteren

    • Beukmans

      Een van mijn andere hobby’s was live shows verzamelen van Pink Floyd.
      Heb een paar terabyte liggen met audio en video en geen mp3 troep.
      Vanaf het prille begin tot en met 1994, als je nog iets zoekt geef maar een brul. Op een opname na heb ik 1994 compleet, van de missende bestaat geen opnam zover ik weet.

  7. @Johan: je accepteert het.Je moet wel

  8. @Antoinette: zeker niet, dat zou lekker worden

  9. @Fierszwerver: ik wens u een fijne nachtrust

  10. kluisjes en 10 minutengesprekjes, breek me de bek niet open, wat een frustraties waren dat en kijk voor plaatjes even hier http://www.vkblog.nl/blog/3306/Binnenpark_Buitenpark

  11. Beukmans

    Het begin alleen al, doet me in een lachstuip geraken meester Paco 🙂
    Dank maar weer voor de vrolijke noot aan het begin van deze dag!

    Fijne dag gewenst!

  12. mogge paco , ja helaas het schijnt auteursrechtelijk beschermt te zijn
    ondanks de regen en de kou een fijne dag

  13. Studiedag “hoe word ik een kluizenaar”?
    Daar zou ik nog wel een dagje vrij voor willen geven.

  14. P.S. : zie ik dat goed? In de rechtercolumn prijkt de naam “Aad Verbaasd”. Zou toch “Aad Verbaast” moeten zijn. Foei Paco. Dat wordt een 10 minuten gesprekje met je.. 😉

  15. Helemaal niet grof aangepakt hoor. Ik vond het best een prettig gesprek.

  16. Die partner van Froc moet wel erg bang voor die juffrouw zijn als hij helemaal naar de VS gaat om haar te ontlopen.

  17. Nummer22Absurd

    Amice Paco et autre Amices!

    “Hoe word ik een kluizenaar” studiedag wordt een blog, ik zal uit de archieven van de altijd maar kluizende professor R.Leydecker (1955) (wie kent hem niet, toch) even een onderzoeksrapport opkluizen en u van zijn bevindingen, conclusies en aanbeveling op de hoogte stellen. Dat moet , dat is onlosmakelijk verbonden aan het lidmaatschap van het Absurdisch Verbond. U hoort van hem, via mij.

    10 minuten gesprekken! Dat doen vele echtlieden “tussen de lakens”veelal zonder woorden of juist met veel woorden naar gelang het gesprek 10 minuten duurt of een paar seconden.
    Goedenavond, sorry het andere 10 minuten gesprek liep wat uit, we hebben nog 5.25 minuten over voor het gesprek over uw zoon, dochter, pleegkind..dus schiet op met uw vragen. Ik kan nu al zeggen dat uw kind geen hoogvlieger zal worden en hoe heet uw kind alweer? pardon, mag het even mijn mobiel roept mij op.
    “ja, nee..jazeker. natuurlijk hou ik niet van geweld, ik zal het cijfer naar boven afronden, dan gaat uw kind zeker naar een volgende klas, vanzelfsprekend, nou nee… ja, nou goedenavond en doe de groeten aan Amber-Sophia, pardon ik bedoel natuurlijk aan Floor-Willemijn. ja ik ben zaterdag op het hockeyveld, ik moet fluiten. Zie u daar”
    Sorry hoor, maar dat was een ouder die niet eens was met het cijfer van Truus-Thea..u begrijpt ik mag geen namen noemen.

    Waar zijn we gebleven? O ja uw kind Willem-Karel, toch? nee, Piet! Natuurlijk Piet. Piet is een leuke jongen, slaat mij weleens flink op de schouder, maar ja hij lijdt aan obesitas en is bijna 2 meter lang. Wat ik dan doe? ik bedank hem hartelijk en zeg dat hij toch echt beter zijn best moet doen om niet voor de 4e keer te blijven zitten .
    Wat u zegt! ik zal ’s kijken of zijn profiel gewijzigd kan worden in Techniek en hij naar het VWO mag.. Van BB naar VWO dat zal wel een mooie positieve verandering zijn, nietwaar mevrouw, mijnheer.

    Zo en uw tijd is nu om. Tot ziens! Volgende.. Aha meneer Bakker.. pardon ik bedoel mevrouw Bakker. Ja we gaan in 8 minuten praten over Karel-Jan, pardon Kees. , toch.
    Wat zegt u? U moet bij mijn collega zijn, klassedocent van uw kind Pieter, ik bedoel Kees, toch. 3e etage kamer 2.20, 3x kloppen. Hij is leraar Duits en zal zeker beantwoorden met “wer da?” maar dat zijn zijn oude grapjes.

    Wat u zegt, wat u zegt…. Volgende graag….! Koffie, lekker.. graag cappuciona met melk.

    Van die zaken op een middelbare school.. wordt een mens vrolijk, of niet?

    “Luisteren, meneer De Groot, u luistert niet..mijn kind heet Fleur-Jasmijn en niet Jasmijn-Fleur ! Ik ben haar vader en moeder tegelijk, dus schiet op met uw cijferlijsten en empatisch onvermogen.
    Hoezo? ik geef tekenles en klei freubelen op VWO 5 en 6 en uw dochter Jasmijn-Jasmijn, pardon Fleur-Fleur… doet echt haar best, echt wel, alleen..

    Toen werd het ineens heel donker voor deze docent meneer de Jong, pardon De Vries, nee De Groot, toch?!

  18. VSp

    Uitstekend college. Waarvoor dank, dank, dank. Ga nu toch met andere ogen naar de regelmatig niet opdagende interieurverzorgster kijken.

  19. @Blutch1: ja het is een mannetesputter

  20. @Aadverbaast: ik meteen terug naar af en neem een herstelkaart

  21. Ron

    Het leven van een kleine ondernemer gaat niet over rozen. En vaste uren? Ho maar!
    Mag ik je opbellen de volgende keer als ik weer eens vast zit in de mallemolen van de Italiaanse burocratie?

  22. Paco, Amice et Amices!

    Dat het huidig onderwijssysteem vergeven is met vergderingen, studiedagen, schooleizen, 10 minuten gesprekken, maatschappelijk stages,ouderraad, medezeggenschapsraad, 4 dagen diploma avond uitreikingen, pom nights en zefs schietpartijen.. dat was vroeger anders, of niet?
    In de middagpauze als je niet even naar huis fietste, ging je een lokale snackbar in, bestelde ene portie patat met mosterd, want voor mayo had je geen voldoende geld bij je, zorgde dat de flipperkast op tilt kwam en luisterde naar The Beatles, gooie een kwartje in een jubox en flirtte met de meiden ( en anderen met de jongens)
    Dat waren tijden.. geen internet, geen mobiel, maar gewoon de boeken kaften en leren, leren en vermanend worden toegesproken door de.. concierge als jouw fiets niet in een fietsenrek stond.. KOm daar maar ’s om nu?
    De oudere leerkrachten, meneer X, mevrouw Y of gewoon Hee Jan, Hee Truus hoe staat met onze proefwerk uitslagen, zijn vergadertijgers geworden, geven 45 minuten les en verdwijnen snel naar huis als het nog licht is, tenzij ze een auto hebben dat ook nog s onderwerp van de lachers is.. Mot je hem s zien, rijdt een Skoda… verdient zeker te weinig.. Kom op gaan we ff blowen in het fietsenhok..we zijn toch al te laat…

    Maar.. was vroeger alles beter? nee, wel anders en de leraar had gezag of..niet!

    Kom jij maar s mee nummer 22, hup naar de concierge en ga het plein maar s vegen, je bent te laat, het is al 16.35 en we stoppen echt om 17.00 uur… Sorry meneer X, ik had een lekke band, kijk maar…. Geen gesorry, vegen zeg ik je.

    Thuis werd gewacht met het eten, de politie gebeld want waar is nummer 22 gebleven, vader fietste de route, moeder werd zenuwachtig en broers begonnen een vechtpartij aan tafel, want ze hadden honger… pardon trek.

    Het kwam uiteindelijk goed met nummer 22 ,gelukkig maar en nu heeft de famile velen leerkrachten voortgebracht, dat weer wel. of ik daar gelukkig mee ben?

    Van die schoolse zaken en beslommeringen anno 2011 Je zou maar leerkracht zijn en niet meer weten dat Pieternel, Storm, Sterre, Sanne, Jan- Klaas, Spijker, Boorgat, Zadel, Fatima, Rachid, Achmed, Maria, Abdullah, Wahida, Moshe, Jan, Dave Daaf, Michiel, Michel, Michael, Floor, Fleur, Stanly, Zilver, Radjin, Anand, Cindy, Coby, Andrew, Joyce, Christa, Joost, Jos, Joshua…. de namen zijn van jouw mentorgroep… dan ben je echt ver heen en draai je als docent gewoon de lessen af warvoor je bent ingehuurd.

    Of zoals een moeder van zuid amerikaanse afkomst zegt. Ach meneer, ik heb 17 kinderen en als ik ze aan tafel roep, zeg ik hun achternaam…

  23. gaat niet goed met het bedrijf als de schooluren al mee moeten werken aan de omzet te komen.

  24. Hahahaha, het is ook nooit goed.
    Maar ik heb binnenkort een tien minuten gesprek over mijn dochter. En aangezien het zo’n engeltje is zal er wel niets te beleven zijn. Dus.. jij hebt vast wel zin om wat leven in de brouwerij te brengen.

    Love As Always
    Di Mario

  25. oma

    Ha Paco,

    Het is ook nooit goed, voor straf een week kluis opsluiting voor Froc. oma

  26. Wil je iemand helpen, krijg je dit weer.

  27. oma

    Ha Paco,

    Tot slot zijn het maar slappe slotjes. oma

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  28. Gelukkig kunnen we straks alle daders opsporen in de tuigdorpen. Ontlastingonderzoek en de pringlesdief valt meteen door de mand.

Geef een reactie

