OBSERVEREN

Mijn medewerker, meneer Froc, ligt voorover, met zijn hoofd op zijn armen geleund, op zijn bureau. Straaltje speeksel uit zijn mondhoek. Ziet er relaxed uit.
Voorzichtig tik ik op zijn hoofd, hij schiet overeind. Een bekertje halfvolle-of halflege-koffie sleurt hij in zijn ijver mee. Het valt op de grond, een plasje koffie spreidt zich over mijn nieuwe vloerbedekking uit. Vrijdag gelegd. U wordt bedankt meneer Froc.

‘Wah…wah,’ stamelt hij wezenloos
‘Schrik niet, meneer Froc, ik ben het slechts, je baas. Ik ben zo vrijmoedig je even te storen in je meditatieve overpeinzingen. Kan dat?’
‘Wah?’
‘Zijn we al bijna uitgewaht,’ meneer Froc?’
‘Eh.. ik heb de hele nacht gewerkt, meneer Paco. Mag ik dan even wat energie opdoen?’
‘De hele nacht? In wiens opdracht? Niet de mijne zover ik mij kan herinneren.’
‘Eigen initiatief, meneer Paco.’
‘Dat stel ik op prijs meneer Froc. Maar staat eigen initiatief zonder overleg in je taakomschrijving?’
‘Eh…geenszins meneer Paco. Het staat in uw wervingsadvertentie voor nieuw personeel; ik citeer: “het tonen van eigen initiatief is een pre.”

Uitgeluld ben ik. Om met mijn vriend en compagnon, de vrijeradicaal Ab te spreken: hoe krijg je suks bij elkaar geneukt!’
Oké, beetje kort door de bocht van Ab, en een iets teveel aangezette degradatie van een lid van het menselijk ras, maar treffend is het wel. Ab kan als geen ander in korte bondige zinnen mensen en situaties samenvatten.
‘En waar was u dan vannacht, meneer Froc? En in welk dossier heeft u uw activiteiten van afgelopen samengevat? Zodat wij daarover kunnen brainstormen?’
‘Nog niet aan toegekomen, meneer Paco. Maar ik kan u het mondeling wel even toelichten.’

Dan komt compagnon, de vrijeradicaal Ab binnen.’Ha die Froc, beetje bijgekomen van vannacht?’
Ab loopt naar ons toe en geeft meneer Froc een klap op zijn schouder. Gelukkig lag de koffie al op de grond. Ab overziet de wanorde op Froc’s bureau: ‘Wat is dit?’
Hij pakt een declaratieformulier van het bureau: “het volgen van een verdachte autodief, gevolgd door het consumeren van zes rode wijn tijdens het observeren van de verdachte in een horeca etablissement. Voor een totaal van 18 euro. Brandstof auto, euro 15. Overwerk: zes uren van 8 uur ’s avonds tot en met 4 uur des ochtends.”
‘Horeca-etablissement! Dat is een goeie ,ouwe,’ roept Ab lachend. ’Alleen snap ik niet waarom je hand in hand met die verdachte die homotent in schoof. Hoorde dat bij het observeren?’

Meneer Froc legt zijn hoofd weer te ruste in afwachting van het zeer binnenkort te houden functioneringsgesprek..

27 reacties

Opgeslagen onder FROC

27 Reacties op “OBSERVEREN

  1. dus er komt een verrvolg haha
    of is ie gelijk de deur uit gesodemieterd
    ja het zal zo wel onegeveer gaan in sommige vak gebieden hihi
    nu ik ben net thuis van het werk en ga ff slapen
    trstn

  2. Pingback: KUNST EN ABSURDISME « THE PACOPAINTERDAILY

  3. VSp

    Simpel toch, declaraties vertellen meer over handel en wandel dan werknemers lief is.

  4. Jullie snappen het niet Paco. Hoe krijg je nu meer uit een verdachte dan een goed gesprek under cover in alle intimiteit? Mijnheer Froc verdient een fikse loonsverhoging!

  5. @Johan: daar moet ik lang over nadenken

  6. nu ik niet die meneer heeft gelijk hihi
    oja laat de lente maar komen is het in de gaten houden ook prettiger
    fijne dag

  7. Ik zou die Froc er als bedrijfshumorist bijhouden, voor jullie mentale ondersteuning. Hij moet dan wel geld meebrengen.

  8. prlwytskovsky:dat wordt dn een probleem

  9. Beukmans

    HHHHeeeeeebbbbbbb eeeeeennnnnn zzzzzzwwwwaaaakkkk vvvvvooorrrrr
    FFFFrrrrroooooccccc.
    Oeps de toetsen kleven, nog van gisteren sorry, heb weer even de tandplak van mijn tanden gelachen, scheelt weer een paar tientjes bij de tandarts.
    Dank weer voor deze mooie bijdrage en excuus is vermeld onder uw reactie!

    Fijne dag baas!
    Froc de 2e 😉

  10. Amice Paco et autre Amices!

    Ach, er moest nog wat veldwerk worden verricht en zoals u allen weet, zijn inkijk operaties in duisternis gehuld. Een donkere kamer activiteit met een nacht anaal endoscoop, geeft een goed beeld over het inwendige van den frauderend en verdacht staande mens.

    Het hand in hand lopen is vanuit uw perceptie beschreven.. Vanuit welingelichte deurpooier informatie ( ik heb zo mijn goed betaalde inlichtingsdiensten) liepen ze geboeid geboeid naar de voor hen gereserveerde onderzoeksruimte.

    En dat mag heden ten dage. Geboeid kijken en geboeid gezamenlijk een horeca etablishement binnen stappen!

    Ik heb mijn bron nog even gebeld en gevraagd naar de naam van deze gelegenheid: “Den Geluckiche KiekenDief”
    Aan u om hierbij uw diepste gevoelens aan te wijden.

    Aha, daar gaat de bel.. ! Momentje Amices..

    Het was de politie! Mijn bolide is gestolen ( zij kennen mijn bolide als de enige in zijn soort en waarvan de berijder alleen ik kan zijn), ze hebben een persoon die in het geheel op mij lijkt vanochtend aangehouden op de A12 en moesten even bij mij in de buurt zijn. Vandaar..
    Een heren, vroeg ik beleefd.. zit er nog brandstof in? Wanneer brengtu mijn bolide 3.7 bij mij. Verrek… het ding is echt gestolen! en u bent echt de politie…
    Het is nog geen carnaval!

    Endoscooopje nodig?

  11. @Amice nummer22; ik houd van die ouderwetse handelsgeest

  12. @amice Beukmans: dank u wel alstublieft

  13. Personeelsadvertentie?
    Wat voor iemand past er nu bij Froc en Ab en jou?
    Wordt het een vrouw?

  14. @Blutch:nee, dat kun je een vrouw niet aandoen

  15. peterus

    Tenminste geen saai overwerk. Daar moet je als werkgever wat voor over hebben.

  16. “ik wens u veel personeel”

  17. Dat heeft Ab even goed geobserveerd.

    Love As Always
    Di Mario

  18. oma

    Ha Paco,
    Sla het functioneringsgesprek gewoon over en maak er een beoordelingsgesprek van, koffie. oma

  19. Participerende observatie, niets mis mee, heel soms

  20. Vraag naamswijziging aan voor Froc. Noem hem Ad Hok. En geef hem de daar passende baan bij.

  21. Nieuwe betekenis van overwerken??

Geef een reactie

