GOD ZIET U..

                      

Meneer pastoor belt. Of ik langs wil komen .
‘Waarom?’
‘Waarom? U bent toch privé-detective?’
‘Klopt.’
‘Nou dan! Ik wil u inhuren. Wegens voortdurende ontvreemdingen uit de collectebak van mijn parochie.’
Ontvreemdingen!

Dus loop ik nu de kerk binnen.  Ze zijn nog bezig.  Geen koor. Wel dwarsfluiten, trommels en gitaar. Plus blij gezang. Liftmuziekliturgie, zoals een oude conservatieve bisschop dat ooit eens noemde. De zes muzikanten kijken alsof ze net de loterijjackpot uit handen van Henny Huilman hebben gekregen..Dan moet je wel erg gelovig zijn wil je nog blijven lachen met iemand als Huisman in je buurt.

De pastoor kijkt of hij het allemaal maar niets vindt. Hij staat, als een soort action-man, met zijn handen dreigend omhoog geheven onder een groot kruisbeeld. De figuur aan het kruis vertoont opmerkelijke gelijkenis met Amerika deskundige Maarten van Rossum. Toen die nog lang haar had. Gelukkig lult de figuur aan het kruis een stuk minder dan van Rossum, maar dat terzijde.

Na een uurtje is het circus voorbij en komt meneer pastoor naar mij toe.:’Er wordt gestolen uit de collectezak,’ zegt hij zonder te groeten.
‘Wie collecteert?’, vraag ik
‘Ik heb drie collectanten. Waarvan twee een echtpaar, maar die zijn op vakantie. Blijft over een gemeenteambtenaar die dit erbij doet. Hij staat bij het gemeentehuis achter een loket. Hem, verdenk ik.’
‘Nooit kunnen betrappen?’
‘Nee, daar is hij te slim voor. Ik mis ook al een stel zilveren kandelaars. En een antiek misboek’
Ik beloof hem onderzoek te doen en neem afscheid.

Het gemeentehuis lijkt op de kerk. Maar dan zonder de blije muzikanten. Wel een ambtenaar achter een loket. Die is niet blij. Hij kijkt boos. Misschien omdat het zondag pas weer collectedag is. Of misschien was de opbrengst van de laatste keer wat tegengevallen.
‘Wilt u achter de witte streep blijven!,’  waarschuwt hij .
‘Er zijn geen andere klanten,’  probeer ik.
‘Maakt niet uit. Regels zijn regels.’

Typisch zo’n ambtenaar die de jonge vader uitlegt dat zijn zoon helaas niet geboren kan zijn voordat ze de nieuwe Europese formulieren in huis hebben.
Ik doe net of ik buk en iets opraap.’Kijk, een briefje,’zeg ik en ik leg het voor hem neer. Ik heb er in de auto een tekst opgeschreven: “GOD ZIET ALLES”
Hij vouwt het open , leest.  Opengesperde ogen.  Wit wegtrekken.  Beet!  Ik weet genoeg. Hyperventilerend kijkt hij mij aan.
‘Alles terugbrengen, ouwe,’ zeg ik meelevend.  ‘Anders wordt het politiewerk.’
En biechten, hè?,’ zeg ik terwijl ik mij omdraai om weg te gaan. ‘ Meneer pastoor wacht op je.’

Ik hoor hem niet meer over witte strepen en regels…

41 reacties

Opgeslagen onder UIT DE PRAKTIJD VAN PACO'S ONDERZOEKSBUREAU

41 Reacties op “GOD ZIET U..

  1. Beukmans

    Geurlok Holmeëens is er niets bij, Paco ipv. Teeven, ik zeg DOEN!!!

  2. Beukmans

    Amice sorry, nog een aanvulling:
    Geurlok Holmeëens aka P. R. de V. dan weet u genoeg.

  3. Dit is weer een goede, hoe lok je iemand uit zijn tent:-)

  4. Amice(s) Paco! Toevallig, over regels, strepen en rijen… zie mijn blog, hier en op VK.

    ‘komp ervan uit de wijwaterbak suipe, daar wordt je gristelijk dronken van en wil je graag een greep in de collecte bus en zak doen. Nee geen duit in het zakje.

    god ziet alles…. ach, die god is zeker langs de specsafe geweest, het almachtig oog, net zoals vloeken is aangeleerd, bidden ook is jatten ook aangeleerd.
    Aha, zegt de opperbaas… dus, uh und jetzt is het duidelijk.. we mogen met onze kladden en jatten ook aan de kinderen zitten, wat dat is ook aangeleerd, oder zie ich het verkeerd, eerwaarde. Ik zie alles, moet het zijn…. en nu opzouten en ga in de rij staan voor een arme wees gegroetje, een as kruisje en een greep tussen uw benen..of wilt u achterlangs deze keer!

    Van die zaken en het moet verboden kunnen worden zegt de grote baas om kinderen te fokken als je ze niet kunt opvoeden.. verplichte castratie dus voor de pastoors.. want die voeden niet en nooit op, toch.

    Percies, precies .. hier invullen en alleen de hokjes van kleinburgerlijk zwart maken, eikel.. hier die pen, die is van mij…

    Meneer, de ambtenaar..ik ben blind, hebt u ook een braille invulformulier?

    Nog, bijdehand he, he… je bent zeker ook stevie wonder die de keyboard speelt of ben je sydney portier, als portier in dit gemeentehuis die voortduren wordt zwart gemaakt… en dan mij, ambtenaar in functie, gewaardeerd burger van deze gemeente beschuldigen van diefstal… nou, nou….
    Vort, de rij in anders…! Wat ander meneer de ambtenaar geacht burger van deze gemeente?
    Un momenet..de telefoon….. Ja, nee meneer de burgemeester, ja..nee, precies.. zondag kan ik niet op koopzondag in het gemeentehuis werken, ik moet wat bijverdienen… ambtenaren salaris, meneer de burgemeester.. Ok da’s goed..

    Wat een eikel is die burgermeester, stevie wonder… waar bent u… Aha, in de rij ena chter de blindengeleidennhond streep…

    U leert het!

  5. Als het zo simpel is, moest ik ook maar detective gaan worden :-).

  6. Graag gelezen. Gewoon een leuk verhaal.

  7. @Johan: hou het dan wel bij de kleine zaakjes.

  8. Nummer22: alles….behalve in zijn eigen paraochie

  9. Marius

    goed speurwerk, Paco
    en navenant gebruik van God

    zouden we allemaal moeten doen
    als we slachtoffer zijn van een misdaad

    zo zie je maar hoe effectief en efficient
    een religie de orde kan bewaren of herstellen
    en dat we daar allemaal van profiteren…./-;{]

  10. Pa roggelende kabbelend kontwater met de geur van verotte bushokken besmet met de geur van een net geworpen nest jonge kittens.

    Tja, Paco c.s. Amices! Ook ambtenaren jatten uit de ruif van het dagelijks verval.

    Ze werken echt wel, alleen hetis hun maag!

    Toch?!

  11. cor3306

    hyperventilerend kijkt hij me aan, dat is voor mij het mooiste zinnetje omdat ik ervaringsdeskundige ben

  12. Aha, cor… aha, u bent grootverbruiker van de plastic zak? 😉

    Wat zou het zijn als hij ADHD Ambtenaar Dagelijks Heel Druk nu eens een schizofreen is. Un moment, hier ben ik d burgemeester? maar dat bent u. Houdt je kop anders luit ik uop.. en wie bent u dan wel.. de veldwachter, de veldwachter…aha , daar is god.. zo jongen zeg t eens…. hee jesus jij ook hier.. even wachten… het kruis is nog bezet….. wat u zegt.. wat u zegt…. mooi lijkenhout dat weer wel… zegt u het eens… staat u in de rij, hebt u een nummertje getrokken…. zo niet…wegwezen.

    Aha wie hebben WIJ hier…. het is nog geen carnaval beneerectus de 6e?

  13. @Cor3306:ik hoop niet als hyperventilerende

  14. @MArius:en vooral dat profiteren ben ik een voorstander vsan

  15. Beukmans

    Amice’s,
    De burgerjuffer van Maastricht
    degene die getrouwd is met haar nicht
    heeft met behulp van de pater
    een gezinnetje gesticht
    die pater kon niet zo goed horen
    doortrekken kon hem alleen bekoren
    maar toch heeft hij met zijn toren
    een wurmpje aan weten te boren
    de kleine schat ligt nu in zijn mandje
    met een glorix blokje aan het randje
    ja ja daar heel diep in het zuiden
    lopen de meest vreemdsoortige bruiden

  16. Beukmans

    De huichelachtige pastoor uit dit verhaal
    is volgens mij zelf, met de poet aan de haal
    met behulp van de ambtenarij
    is hij begonnen met de verdelerij
    de ambtenarij voelt zich nu opgelicht
    daar de pastoor met alle knopen
    een fournituren zaak heeft opgericht

  17. Beukmans

    Amices sorry,
    ik sta vandaag in de poging tot dichten modus met dank aan ons aller B.J.

  18. Ron

    Maarten van Rossum en Hennie Huisman in één blog. Is een beetje veel voor me, Paco. Ik moet even gaan liggen.

  19. iris kijkt

    Voor een krimi is het wel een beetje snel opgelost

  20. @Ron: daar heb ik de grootst mogelijke begrip voor

  21. @Amice Beukmans: ik leef volledig met u mee

  22. Schitterend gedaan, om met een weinig woorden iemand ‘recht’ te zetten. Nu nog effe sjekke of alles inderdaad terugstaat?

  23. Voorbereiding is het halve werk.

    Love As Always
    Di Mario

  24. Voordat je kan verdelen moet er natuurlijk wel wat in de bak zitten.
    Ik kende een verlichte geestelijk die deed dat als volgt: gooide alles in de lucht. En dan: “alles wat God wil houden moet hij maar nemen, alles wat weer op de grond valt is van mij. ”
    Kon je toen nog goed van leven.

  25. @natuurlijk mag jij (weer) over die witte streep; dat kan niet uitblijven.
    welk van de tien geboden….is dat ook alweer?

  26. ja, de zwakke plek gevonden. papier!

  27. Buiten het feit dat Maarten van Rossum van mij mag lullen zolang hij wil, meen ik een laatje in mijn geheugen aangeboord te hebben. In dat laatje spoten neurotransmitters naar andere ingewikkelde processen in mijn hoofd die aangaven dit vond je eerder erg leuk, en nu nog steeds.

  28. Hoe simpel kun je iets oplossen

  29. @Sprakeloos: jij hebt een goed geheugen;-)

  30. Harry C.A> Daudt: geen idee, er zijn er zoveel

  31. Of jij schrijft met tijden erg grappig

  32. @Sprakeloos:daar verschillen de meningen over

Geef een reactie

