JANSEN III

Sinds de besmettelijke huismijt, Wethouder corruptiezaken Jansen, in the States is geweest noemt hij zich Jansen III.

Jansen III. Je reinste shit! Als er een Jansen III bestaat moet er dus ook een Jansen II en I geweest zijn. Daar moet je toch niet aan denken? Ik geloof het ook niet. Het is al onverstelbaar dat iemand als Jansen überhaupt ooit een baarmoeder wist te claimen laat staan zijn tijd daar uitzitten. Nee, Jansen is gekloond. Kan niet anders. Niet dat dat gelukt is overigens want alles zit schots en scheef aan hem. Of hij is gekruist met een Gregoriaanse dwergaap. Dat zou ook zomaar kunnen.

‘Met Jansen de derde,’ zegt hij als hij de telefoon opneemt.
‘Je lijkt nu net zo’n Amerikaanse stripfiguur Jansen. Zo’n quasi zakentycoon die in de tijd van de slavernij zijn kapitaal bij elkaar fraudeerde .Herken je dat?’
‘Dat is afgunst, Paco. Mijn vader en grootvader legden het fundament voor wat nu , onder mijn bezielende leiding, het Jansenconcern is geworden.
Daarom noem ik mij nu Jansen III. Om daarmee mijn vader en grootvader te eren en postuum bij het succes te betrekken.’
‘Fijn Jansen, ik leg even de telefoon neer om mijn tranen te drogen. Ogenblikkie.
Ben je er nog Jansen?’
‘ Ja hoor. Even wat anders Paco. Mij is gevraagd een film te financieren over de geschiedenis van onze stad en…’
‘Geestig Jansen. Ik heb je altijd al iemand gevonden die geschikt is om de hele dag ‘cut’ en ‘action’ te roepen.
‘Dank je Paco ,maar ik financier de film. Ik ben geen regisseur. Maar nu ik je toch aan de telefoon heb; ik heb geen voice-over.’
‘Geen voice-over??’
‘Inderdaad, geen voice-over.’
‘Dan moet je niet zoveel zuipen en uit je nek lullen Jansen Geen wonder dat je geen stem over houdt.’
Zucht.

‘Doe mij een lol, Paco en stop met die geestigheden. Ik heb iemand nodig die de film aan elkaar praat. Zoiets heet een voice-over. Ik wil dat jij dat op je neemt.’
‘Waarom laat je dat Jansen I of Jansen II niet doen?’
‘Paco, kom op nou. Probeer nou eens voor een k…’
‘Nee zonder dollen, Jansen. Stel je eens voor hoe dat op de aftitelingen staat:
-Producent:Jansen III
-voice-over: Jansen II
-catering Jansen I
En om je vrouw er ook bij te betrekken: toiletjuffrouw: Vrouw Jansen III en..’
‘Doe je het nou of niet Paco?’
‘Oké, op één voorwaarde.’
‘En die is?’
‘Dat ik op de aftiteling kom als DON PACO EL PINTOR DE BROCHA GORDA XXVI..
Al was het maar om mijn achter-achterneef van moederkant te eren die leerling-huisschilder in Madrid was.

37 gedachten over “JANSEN III

  1. Jansen zit er weer eens naast. Elke Amerikaan met zo’n naam zet zijn eerste voornaam er volledig bij. Maar ja, Jansen is alles net niet.

Plaats een reactie