FIGURATIEF JE OV-JAARKAART OPJASSEN

Even overleggen met mijn compagnon, de vrijeradicaal Ab. Dus bel ik hem even en krijg zijn voicemail:”Met mij. In het kader van mijn cursus figuratief schilderen, ben ik momenteel gefocust op de module abstracte vrouwenstudies. Bel later maar terug.”

Verbazingwekkend! Qua belangstelling voor schilderen heb ik Ab nooit op meer kunnen betrappen dan op de aankoop van een Ravensburger schilderen op nummer voor zijn jarige opa toen die 96 werd.. Buiten beschouwing laat ik dan het schilderen en plamuren van zijn, sinds 1932 niet opgeleukte kozijnen.

Een uur later bel ik hem weer. Hij neemt op: ”wat mot je, lamme.’
‘Hoe gaat het met de vrouwenstudies, Ab? Figuratief gesproken.’
‘Dan moet je op mijn feestboek kijken.Heb daar net een meesterwerkje gepubliceerd.’
‘Feestboek?’
‘Ja, dat is is toch dat sociale netwerk op internet. Zoiets als hypes?’
‘Dat heet facebook, Ab. En Hyves. Maar ik snap waar je heen wilt’
‘Mooi. Ik heb daar mijn laatste schilderij opgezet. ‘
‘En wat stelde het voor?’
‘Een vrouw in een kooi. Zo heet het ook; vrouw in kooi. Ik heb prachtige pasteltinten gebruikt en…’
‘Geweldig om te horen, Ab. Het is dus uiteindelijk een lichtekooi geworden?’

Een uur later lopen Ab en ik bij Eric Schimmelharing binnen. Hij is eigenaar van de plaatselijke computerwinkel. Gisteren sprak ik hem in mijn stamkroeg. Hij wilde mij een apparaat verkopen waarmee ik, via internet, gratis mijn OV jaarkaart kan opwaarderen:’Schijntje, Paco,’ zei hij. ‘Kost voor jou maar vier tientjes. Kun je gratis je OV-jaarkaart opjassen.
Kun jij en je hele gezin de hele dag gratis met de tram heen en weer rijden Heb je vrouw ook eens wat.’

Ab en ik lopen wat rond in de winkel en Schimmelharing geeft mij een vette knipoog: ‘tingelingelingeling,,halte Leidsestraat.,’ roept hij vet grijnzend.
‘Je zou dàt portret eens moeten schilderen, Ab,’ zeg ik wijzend op Schimmelharing.
‘Zonde van de verf,’ zegt Ab. ‘Liever zou ik een bus ongebluste kalk in zijn bek willen gieten.’

Daarna lopen wij naar een plank vol laptops, pakken er twee en lopen er mee naar de uitgang. Zonder te betalen uiteraard:
‘Dag, Schimmelharing, tot ziens hè!’
Schimmelharing komt paars weggetrokken achter ons aanrennen: ‘Wat moet dat!!’
Dus geef ik hem een tientje: ‘Hier, het is een schijntje, koop er maar een schone onderbroek van en van wat er overblijft kun je gratis je vrouw opjassen. Heeft zij ook eens wat’.
‘Tingelingelingeling! Daar komt de tram, Paco,’zegt Ab. Heb jij je OV jaarkaart bij de hand? Zuiver figuratief gesproken?

10 reacties

Opgeslagen onder VRIJERADICAAL AB

10 Reacties op “FIGURATIEF JE OV-JAARKAART OPJASSEN

  1. Hahahaha… kijk dat is mooi teruggepakt. Hij begon over illegaal..

    Love As Always
    Di Mario

  2. Het is weer raak bij jullie Paco, proletarisch winkelen:-)

  3. Die lichtekooi, schitterend woordspeling.
    En een vent met een naam als Schimmelharing in een computerwinkel? Dat kom jij alleen maar tegen.

  4. prlwytskovsky: je verzint het niet

  5. @aNTOINETTE:Schimmelharing doet dat ook met zijn OVjaarkaart

  6. Beukmans

    Verkopen ze bij schimmelvis ook kaarten om mensen op te waarderen?
    Weer een kostelijk begin van de dag, dank!

  7. Burro

    Mooi Blog hier! Het lijkt er op, dat het hele vkblog naar wordpress gaat?

Geef een reactie

