VOOR EEN HEEL ANDER BEEST BESTEMD

Na eerst drie kwartier door het landgoed van Wethouder Jansen te hebben getoerd, kom ik eindelijk bij zijn voordeur aan. Jansen doet open en ik vraag of zijn butler soms ziek is.
‘Nee, Paco, die is elders in het huis bezig.’
‘O,’ antwoord ik. ‘Dat “elders” is zeker een uurtje treinen?’
Jansen trekt vragend zijn wenkbrauw op.Dat doet hij wel vaker en het valt mij telkens weer op hoeveel hij dan op een platgeslagen insect gaat lijken.

Ik leg hem maar niets uit. Heeft geen zin.Voor hem is het heel gewoon dat hij een huis heeft waar je een routeplanner nodig hebt om de keuken te bereiken, dus vraag ik waarom ik zo nodig moest komen.
‘Ik heb weer een klusje voor je,’ zegt hij. ‘Maar eerst moet ik nog iets afhandelen in mijn studeerkamer. Hij brengt mij naar de keuken die overigens net zo groot is als mijn hele huis en ik zie daar een oude vrouw aan de tafel zitten.
‘Mijn schoonmoeder’, fluistert Jansen. ‘Gelukkig logeert ze hier nog maar twee dagen.
Ze is een beetje seniel .Pijnlijk als mijn zakenrelaties hier mee worden geconfronteerd’
‘Seniel?,’ vraag ik.’ Ja nou je het zegt, ze lijkt precies op je vrouw’.

Jansen sluit de deur en zijn schoonmoeder begroet mij.
‘Is die oude kar die daar buiten staat van jou?,’ vraagt ze.
‘Ja,’ zeg ik. Mooi hè?’
‘Ja, best wel,’ zegt ze.’ Ik mag niet meer rijden van mijn schoonzoon. Dat zit zo, laatst stapte er een voetganger plotseling van de stoep en verdween vervolgens zonder een woord te zeggen onder mijn auto.’
Ze kijkt mij afwachtend aan.
‘Sneu,’ zeg ik. ‘Veel schade na afloop?’
Ze lacht. ‘Valt wel mee, alleen wat bloed aan de onderkant.’
‘Kun je wegwassen,’ antwoord ik beleefd. ‘Met biotex even laten inweken.’
‘Ja,’ zegt ze. ‘Maar ik had ook mijn arm gebroken door de schok. Ze hebben toevallig net het loopgips verwijderd’
Loopgips?? Ik kijk haar aan en moet moeite doen om niet in lachen uit te barsten.
Ze kijkt mij met een tinteling in de ogen aan.
‘Weet je wel hoeveel gedoe dat is na zo’n operatie? Papieren invullen enzo?’
‘Ja ,’zeg ik. ‘Breek me de bek niet open’.
‘Ik zou niet durven,’zegt ze. Want u heeft tanden die eigenlijk voor een heel ander beest bestemd zijn’

Voor ik kan lachen gaat zij verder:
‘Was met mijn man zaliger ook toen hij overleed. Ik heb toen zoveel formulieren moeten invullen, dat ik eigenlijk veel liever had gehad dat hij helemaal niet was gestorven.

Jansen komt weer binnen: ‘Zo? Jullie hebben al kennis gemaakt zie ik. Al een beetje van de schrik bekomen, Paco?’ Hij lacht er gluiperig bij.
‘Schrik? vraag ik. ‘Je hebt een toffe schoonmoeder Jansen. Ik heb ontzettend gelachen met haar. En o ja, ik weet dat je het als een verrassing wilde bewaren maar ik kon het niet laten, sorry.’
‘Wat ? Wat? Wat kon je niet laten??’, vraagt Jansen wantrouwend.
‘Nou, ik heb haar verklapt dat jij haar wil uitnodigen om nog drie maanden te blijven logeren.’
Jansen wordt wit.En dan grijs.
‘En dat je overweegt om haar voorgoed in huis te nemen……’

11 reacties

Opgeslagen onder WETHOUDER JANSSEN

11 Reacties op “VOOR EEN HEEL ANDER BEEST BESTEMD

  1. Hoi Paco, alweer verhuisd? Je boekenkast is hier wel wat groter, dat is goed.
    Ik lees je later, doei!

  2. Driekwartier over zijn landgoed rijden? Zo’n auto heb ik ook gehad.

  3. Pieuw…ik was net uitgelogd van W.P en zag je verwijzing via hyves naar dit blog. :-)..ziet er weer vertrouwd uit! Opmaak ook mooi!
    Ben zelf een technische klungel en spiek vaak even bij oba om te zien of er een levensreddende tip staat. Ben blij als de hele VK-Blog in een export staat iedergeval.
    Greetz

  4. Ik zeg……. een oudje… van jaren geleden…

    kan dat kloppen?

    Love As Always
    Di Mario

  5. oma

    Ha Paco,
    Die Jansen komt er nog wel, jammer dat hij de takt mist, wie wil er nu niet zijn schoonmoeder in huis hebben. oma

    ot, dit is zekker makkelijker reageren. 🙂

  6. @BArbara: oke.Ja maar dit isd de laatste keer dat ik verhuis

  7. @Motek:en toch is het jammer.Van VK

  8. Di MArio: man wat heb jij een geheugen

Geef een reactie

